ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پایان حملات به مجلس و مقبره آیت‌الله خمینی

تهران ۵ ساعت در آماده‌باش بود. دو گروه از تروریست‌های گروه دولت اسلامی (داعش) همزمان به ساختمان مجلس و مقبره آیت‌الله خمینی حمله کردند. ۱۲ نفر کشته و ۴۲ نفر زخمی شدند.

چهارشنبه ۱۷ خرداد حدود ساعت ده و نیم صبح مهاجمان مسلح، به طور همزمان به مجلس شورای اسلامی و مقبره آیت‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حمله کردند. این حملات نزدیک به پنج ساعت به‌طول انجامید و ۱۲ نفر کشته و ۴۲ نفر زخمی شدند. گروه دولت اسلامی (داعش) مسئولیت این حملات را به عهده گرفته است.

یکی از مهاجمان مسلح در مجلس شورای اسلامی

مهاجمان به مجلس شورای اسلامی به کلاشنیکف و کلت مسلح بودند. عده‌ای را هم در مجلس به گروگان گرفتند.

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی گزارش داده که یکی از مهاجمان خود را در ساختمان اداری مجلس در یک عملیات انتحاری منفجر کرد.

در حمله به آرامگاه آیت‌الله خمینی دست کم یک مهاجم انتحاری و یکی از کارکنان آرامگاه کشته شدند. مهاجمان به آرامگاه خمینی، بنا به گزارش رسانه‌های داخلی چهار نفر بودند و حملات خود را ابتدا با تیراندازی آغاز کردند. یکی از مهاجمان یک زن بوده که بازداشت شده است. او یک جلیقه انتحاری هم داشته است. گزارش شده که هشت نفر در حمله به مقبره آیت‌الله خمینی  هشت نفر کشته شده‌اند. معاون وزیر کشور اعلام کرده که ایران آماده‌باش است.

ادامه خبرها به شکل پوشش همزمان:

  • فیلمی که داعش منتشر کرد

شبکه اعماق ساعتی پس از آنکه داعش مسئولیت حمله به تهران را به عهده گرفت، فیلمی از حمله مهاجمان به مجلس شورای اسلامی منتشر کرد. در این فیلم یکی از کارمندان مجلس شورای اسلامی گلوله خورده و پشت میزش بر زمین افتاده است. در همان حال مهاجمان که به هیجان آمده‌اند، به زبان عربی شعار می‌دهند.

— روزنامه ایران (@IranNewspaper) 7. Juni 2017

ساعتی بعد از انتشار این فیلم، حسینعلی حاجی دلیگانی، یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به خبرگزاری فارس گفت:

«فیلم منتشر شده داعش از ساختمان مجلس مربوط به دفتر بنده است و دو تن از همکاران ما در این عملیات به شهادت رسیده‌اند.»

  • ۳۰ مجروح و دو کشته در حمله به مجلس شورای اسلامی:

سردار حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی وزیر کشور به خبرگزاری‌های داخلی گفته است که مهاجمان با پوشش زنانه از مسیر محل تردد ارباب رجوع وارد مجلس شدند:

«آنها از همان در ورودی به نیروهای محافظ تیراندازی کردند و نیروها را هدف قرار دادند، اما نیروهای حفاظت سپاه بلافاصله وارد عملیات شدند و صحن مجلس و کمیسیون‌ها را کنترل کردند.»

به گفته این مقام امنیتی در حمله مهاجمان به مجلس شورای اسلامی ۳۰ نفر مجروح و ۲ نفر هم کشته شده‌اند.

  • سفر غیرمنتظره ظریف به ترکیه

خبرگزاری رویترز گزارش داده که محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران امروز به درخواست شخصی خود برای یک دیدار کاری به ترکیه سفر می‌کند. گفت و گو درباره مسائل دوجانبه، بحران قطر  از موضوعات این سفر است. معلوم نیست که سفر غیرمترقبه ظریف به ترکیه تا چه حد با  حمله داعش به مجلس شورای اسلامی و مقبره آیت‌الله خمینی در ارتباط باشد.

  • تماس مشاور موگرینی با ظریف

سابرینا بلوچی، مشاور فردیکا موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در توییتر خود نوشته است:

«امروز روز بسیار غم‌انگیزی‌ است. اخبار حملات تهران را از نزدیک دنبال می‌کنم و با محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران در تماس خواهم بود.»

  • بازتاب‌های نه چندان گسترده خارجی

پارلمان لبنان و فراکسیون سوسیال دموکرات‌ها در پارلمان اروپا حمله به مجلس شورای اسلامی را محکوم کردند.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه هم در یک نشست خبری مشترک با همتای اسپانیایی‌اش گفته است:

«حمله تروریستی به تهران نشان داد که تروریست‌ها زبان آرامش را نمی‌دانند و آرام نمی‌گیرند.»

وزارت امور خارجه ارمنستان نیز حملات داعش به تهران را محکوم کرده و اعلام کرده که ارمنستان با مردم ایران اعلام همبستگی می‌کند.

وزارت خارجه فرانسه حملات داعش به تهران در مجلس و آرامگاه آیت‌الله خمینی را شدیداً محکوم کرده است. در بیانیه وزارت خارجه فرانسه آمده است که سفارت این کشور در تهران وضعیت را از نزدیک رصد می‌کند. در این بیانیه به خانواده‌های قربانیان حملات تسلیت گفته شده.

حکومت افغانستان نیز حملات تروریستی به تهران را محکوم کرده است:

— ارگ (@ARG_AFG) 7. Juni 2017

در خبرنامه «ارگ» افغانستان بعد از اعلام همدردی با مردم ایران آمده است:

«افغانستان از سال‌ها بدین سو درخط مبارزه با تروریسم قرار داشته است. ما انتظار داریم که همه کشورها به خصوص همسایه‌های افغانستان، خطر تروریسم را جدی گرفته و علیه این گروه‌ها و پناهگاه‌های آن به صورت جدید مبارزه کنند.»

  • «پایان حمله به مجلس و کشته شدن مهاجمان»

یک مقام امنیتی از پایان حمله تروریستی به مجلس در ساعت ۱۵ به وقت ایران خبر داد. این منبع که نام او منتشر نشده، گفته است که نیروهای امنیتی موفق شدند چهار فرد مهاجم مسلح را از پای در آورند.

به‌گفته او، در حال حاضر نیروهای امنیتی مجلس در حال پاکسازی، چک و خنثی‌سازی ساختمان مجلس هستند.

  • در مجموع ۱۲ نفر کشته شدند

خبرگزاری میزان به‌نقل از سرپرست اورژانس کشور نوشته است که تاکنون ۱۲ نفر در حملات به مجلس ایران و مقبره آیت‌الله خمینی کشته شده‌اند.
همچنین شمار زخمی‌شدگان به ۳۹ نفر رسیده که همه آنها به بیمارستان منتقل شده‌اند.

سرپرست اورژانس گفته است که عملیات امدادی فوری نیز در محل حوادث رو به پایان است.

  • تصویر جنازه یکی از مهاجمان مجلس

خبرگزاری تسنیم تصویر زیر را منتشر کرده و گفته است که این فرد از تروریست‌های مهاجم به مجلس بود و کشته شد.

  • لهجه عربی فردی که به ساختمان مجلس حمله کرد

بحث بر سر لهجه عربی فردی که داعش فیلمی از او را به‌هنگام حمله به مجلس منتشر کرده، در شبکه‌های اجتماعی جریان دارد. برخی می‌گویند لهجه فرد مهاجم لهجه مغرب عربی مثل تونس یا لیبی بوده، و برخی لهجه او را نزدیک به عربی عراقی دانسته است.

  • بازدید علی لاریجانی از ساختمان مجلس و حسن خمینی از مقبره خمینی

با پایان یافتن حمله به ساختمان مجلس، علی لاریجانی، رئیس مجلس در محل فعالیت نیروهای امنیتی برای پاکسازی ساختمان مجلس حضور یافت و از فعالیت نیروهای امنیتی بازدید کرد.

همچنین حسن خمینی، نوه آیت‌الله خمینی نیز در پی حمله به مقبره پدربزرگش از این محل بازدید کرد.

  • وزارت کشور: ۱۲ نفر کشته و ۴۲ نفر زخمی

برخلاف خبری که به‌نقل از مدیرکل ضد تروریستی وزارت اطلاعات منتشر شده و در آن شمار عملیات تروریستی روز چهارشنبه سه عملیات عنوان شده بود، وزارت کشور در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که این عملیات تنها دو مورد بوده است.

به‌گفته وزارت کشور دو گروه به‌شکل همزمان ساعت ۱۰ و ۳۰ دقیقه صبح چهارشنبه به ساختمان اداری مجلس و مقبره آیت‌الله خمینی حمله کردند. حمله‌کنندگان به مقبره بنیانگذار جمهوری اسلامی دو نفر بودند که نفر اول با انفجار انتحاری و نفر دوم در درگیری با مأموران کشته شدند. مهاجمان به ساختمان مجلس چهار نفر بودند که پس از واکنش مأموران؛ یک نفر از آنان در انفجار انتحاری و سه نفر دیگر پس از تلاش برای حضور در طبقات فوقانی ساختمان اداری مجلس، در درگیری با مأموران کشته شدند.

وزارت کشور نیز شمار کشته‌شدگان هر دو حمله را ۱۲ نفر و مجروحان را ۴۲ نفر اعلام کرد و گفت هر دو واقعه پایان یافته‌اند.

جلسه شورای امنیت کشور نیز عصر چهارشنبه به ریاست وزیر کشور تشکیل می‌شود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • farid

    اینها طرح حکومت ایران بود تا از تصویب تحریم بیشتر درکنگره جلوگیری کند. ولی دستشان مدتهاست رو شده. کی گفته داعش تایید کرده؟ سخنگوی داعش در صداو سیما؟! .. اینها اجازه ورود دختر به ورزشگاه نمیدهند چطور ۴ نفر با اسلحه ازدرههای امنیتی مجلس عبور کرده اند ؟!!

  • ata

    ما در مورد مساه تروریسم:1- باید آن را محکوم و به هر نحو با آن مقابله کنیم و جلو خشونت و افراطی گری را بگیریم؛ 2- چطور میشود وقتی حملات در پاریسو لندن و بروکسل اتفاق می افتاد حملات تروریستی و جنایت علیه بشریت قلمداد میشه و هژمونی رسانه ای غرب آن را در بوق و کرنا می کند ولی دهها انسان بی گناهی که روزانه در خاورمیانه به وسیله گروههای تروریستی و حملات خود آنها کشته و بی خانمان و یا فرار میکنند هیچ ارزشی ندارند؛ آیا جز این نیست که غرب و دست پرورده های آن در برخی کشورهای مرتجع خود عامل اصلی این بحرانها هستند؛ همینقدر مضحک و احمقانه هست که ترامپ و عربستان کنفرانس مبارزه با افراطی گرایی برگزار میکنند. به فردی که با نگرشی بسیار وقاحت امیز کامنت گذاشته و ناامنی کشور و کشتن هموطنانش را به نوعی جشن میگیرد با این عنوان که این دلیل رابطه استراتژیک داعش و جمهوری اسلامی است چه باید گفت. داعش و القاعده دست پروده چه کسی هستند کجا تامین و حمایت مالی و تسلیحاتی شدند و اتفاقا با تمام انتقادهایی که میشه به حکومت فعلی ایران داشت یکی از کشورهایی که با صداقت و قدرت تمام در مقابل داعش ایستاده ایران بوده و هیچ کوتاهی در این امر نکرده؛ در این امر دولت ایران و مردم ایران اتفاقا در یم راستا حرکت کرده اند و همیشه تروریسم را محکوم کرده اند. شماها و امثال شما که خوشحالی میکنید از ناامنی در ایران باید بدانید که در کنج خانه خود نشسته بدون اینکه درکی از مسائل واقعی داشته باشید. در دموکراسی و حقوق بشر غربی همین بس که پرچمدار دموکراسی و حقوق بشر که امریکا خودش را رهبری ان می داند بزرگترین فروش تسلیحاتی تاریخ را با کشوری که هیچ درک و فهمی از مسائل زمانه ندارند و صرفا در وضعیت قومی و قبیله ای گیر کرده اندو اساسا چیزی به نام دموکراسی را اعتقادی بهش ندارند و حقوق بشر به طرز فجیعی نقض میشه و مهد گروههای تروریستی هست رقص شمشیر انجام میدهد. من به عنوان یک منتقد وضعیت موجود در ایران؛ هیچوقت چشم خودم را به روی فجایع و اتفاقات مضحک هژمونی سرمایه داری و نئولیبرالیسم غربی و ارتجاع غربی نمیبندم . بس کنید این چرندیات و بالاآوردنهای مزخرف را که شماها هیچ درکی از مسائل ندارین و نخواهید داشت

  • Iran

    این غیر ممکنه که داعش بتونه تو ایران و اونهم تو هم چین جاهای حساسی کاری بکنه. اولا هسته اصلی رهبری داعش تحت کنترل اینهاست ثانیا این مراکز، خصوصاً بیت رهبری، تاه شعاع ۲-۳ خیابان اصلی‌ اطرافش هیچ مقزهیی نیست، و تا ۳-۵ خیابان اصلی‌ اطرافش, تمام خونه‌های آنها را خریدند و یا ماموران اطلاعات و سپاه توش زندگی‌ میکنند یا خالیه. یعنی‌ اگه یه غریبه وارد این محدوده بشه سریعاً توسط خواهرانه زیننب و بسیجیها محاصره میشه تا ببینند کیه و برا چی‌ اونجاست. حتا کسانی‌ که به بیمارستان طرفه نزدیک مجلس میرند کاملا تحت نظر هستند، تمام پرسنل از سپاه و اطلاعات انتخاب میشند، هر چند متر یه دست فروش یا واکسی از اطلاعات نشسته و مورچه رد بشه به ستاد خبر میده.ساختمان مجلس اینقدر به صاحب نیست که هر کسی‌ بتونه واردش بشه. حتا مسئولینی که توی مجلس جلسه دارند باید هفت خان رستم را طی کنند تا برن داخل. این یه توجیهی برای اعدام یه عده زندانیه، سنی یا شیعه. اینها مظلوم نمایی برای دنیاست تا رد گم کنند که داعش ربطی‌ به اینها نداره. اینها استاد شیادی و نفاقند. اگه شده تمام شیعیان را بکشند تا دنیا قبول کنه که ارتباطی‌ با داعش ندارند، این کارو میکنند. کسی‌ که توی حرم امام رضا بمب بذاره تا بتونه قتل عام زندانیهارو توجیه کنه خود شیطانه

  • ماهان

    رقص شمشیر پا روی قطر گذاشت و به تهران رسید