ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

واکنش ترامپ به حملات تروریستی در تهران- پاسخ ظریف

همدردی با قربانیان حملات تروریستی در تهران و تأکید بر نقش ایران در رواج شرارت و خشونت در خاورمیانه. وزیر خارجه ایران بیانیه رئیس جمهوری آمریکا را بی‌پاسخ نگذاشت.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا شامگاه گذشته در چند خط با قربانیان حملات چهارشنبه ۱۷ خردا گروه دولت اسلامی (داعش) در تهران همدردی کرد، اما در همان حال جمهوری اسلامی ایران را تلویحاً به حمایت از تروریسم متهم کرد. محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در مقام پاسخگویی برآمد.

ترامپ: ایران مروج شرارت و تروریسم است. ظریف: ایران با مشتریان آمریکا که رواج‌دهنده تروریسم‌اند مقابله می‌کند

بیانیه دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا درباره حملات گروه دولت اسلامی (داعش) در تهران بسیار کوتاه است. ترامپ نوشته است:

«ما براى قربانیان بی‌گناه حملات تروریستى در ایران، و مردم ایران که اوقات پرچالشی را می‌گذرانند، اندوهگین هستیم و دعا مى‌کنیم. ما تأکید مى‌کنیم که دولت‌های حامی تروریسم، خود قربانی شرارتی می‌شوند که مروج آن هستند.»

در حمله داعش به مجلس شورای اسلامی و مقبره آیت‌الله خمینی ۱۲ نفر کشته و ۴۲ نفر هم مجروح شدند. رضا سیف‌اللهی، معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی اعلام کرده است که عاملان حمله ایرانی بوده‌اند. در همان حال حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران در دو بیانیه جداگانه تلویحاً عربستان سعودی را مسئول حملات در تهران قلمداد کردند.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران بیانیه زئیس جمهوری آمریکا را که یک بار دیگر جمهوری اسلامی رواج‌دهنده تروریسم و شرارت در خاورمیانه خوانده بود بی‌پاسخ نگذاشت.

وزیر خارجه ایران نوشته است:

«بیانیه کاخ سفید و تحریم‌های سنا متناقض و زننده‌اند. ایران با تروریست‌هایی مقابله می‌کند که توسط مشتریان آمریکا حمایت می‌شوند. مردم ایران ادعای دوستی اینچنینی آمریکا را نمی‌پذیرند.»

دو هفته پیش در کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا به تصویب رسید و بر اساس آن، ایران به خاطر برنامه موشک‌های بالستیک، کمک‌رسانی‌های نظامی و برون‌مرزی به گروه‌های تروریستی و شبه‌نظامی و فعالیت‌های سپاه پاسداران، تحریم اقتصادی و تسلیحاتی می‌شود.

چند ساعت بعد از حملات داعش در تهران، سنای آمریکا با ۹۷ رای موافق و تنها دو رای مخالف تحریم‌های تازه‌ای در زمینه برنامه موشکی ایران، صدور اسلحه و حمایت از گروه‌های مسلح در خاورمیانه را بررسی کرد. اگر این قانون به تصویب برسد، اشخاص و شرکت‌هایی که با برنامه موشکی ایران همکاری می‌کنند تحریم خواهند شد. محدودیت‌هایی هم برای سپاه پاسداران در نظر گرفته شده است.

محمد جواد ظریف به این وقایع در سنای آمریکا و همچنین به قرارداد کلان تسلیحاتی که در سفر ترامپ به عربستان سعودی، بین آمریکا و عربستان منعقد شد، اشاره می‌کند.

وزارت خارجه آمریکا هم بیانیه‌ای صادر کرده که به نظر رئیس جمهوری آمریکا بی‌شباهت نیست. در این بیانیه هم سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با قربانیان حملات تروریستی در تهران همدردی کرده و مانند رئیس جمهوری آمریکا یادآوری کرده است که «کژراهه تروریسم در جهان متمدن و صلح‌آمیز» جایی ندارد.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران در سخنانی که بعد از حملات تروریستی در تهران در جمع گروهی از دانشجویان ایراد کرد، گفته است که اگر ایران در عراق و سوریه حضور نداشت، اکنون با حملات بیشتری از این دست مواجه بود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • محمد نراقی

    ترامپ تو صحبتاش گفته حامیان تروریسم هودشان هم در خسارات سهیم میشوند درست گفته !!!! نشانه بارزش حوادث یازدهم سپتامبر اگر ما هجده تا کشته دادیم خود آمریکا که در اون واقعه چندین هزار کشته داد پس شدت حمایت امریکا آنقدر زیاد بوده که به همون نسبت خودشون هم در خساراتش شریک شدند

  • foxfox

    واقعا رفتار آمریکا شرم اورست برای آمریکا ! ترامپ حاضر نشد به صراحت حمله درستی محکوم کند ! یعنی از نظر رئیس جمهور آمریکا تررویسم خوب بد است ! تاسف باری ملت امرکیا همچی کسی رئیس جمهورشان است. آدمی به دولت وهابی های جانی تکفیری میلیارد دلاری سلاح می فروشد همین است دیگر! چه کینه ای ؟ شما که این قدر بدتان میاید از این رژم چرا جازه دادید نظام شاه پهلوی سرنگون شود ! ای نخاله هیا یانکی جنایت کار. کسانی از بمب اتمی میزنند و عذرخواهی نمی کنند. من یکی برای چندمین بهم ثابت نظام امریکا خود شیطان است. این نشان می دهد ملت ایران واقعا تنها هستند از یک طرف نظام ولایی جنایت کار و از طرف دیگر غرب و شرقی که یا دشمنن و یا می خواهند بدوشند و کلاه بگذارند!

  • Behroz

    ترامپ جالبترین حرفی گه میتونست بزنه ...تروریست برعلیه تر وریست .و قربانیان هر دو طرف مردم بی پناه