ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ترکیه: همه‌پرسی استقلال کردستان اشتباه است

دولت ترکیه می‌گوید حفظ وحدت ارضی و سیاسی عراق یکی از اصول بنیادی سیاست ترکیه در قبال این کشور است. آنکارا گفته است که در شرایط کنونی وحدت عراق و دولت مرکزی باید حفظ شود.

وزارت امور خارجه ترکیه تصمیم اقلیم کرستان عراق برای برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان در ۲۵ سپتامبر سال جاری را یک «اشتباه جدی» عنوان کرد.

به‌گزارش خبرگزاری آناتولی، وزارت امور خارجه ترکیه روز جمعه ۹ ژوئن / ۱۹ خرداد بیانیه‌ای در ارتباط با اعلام تاریخ همه‌پرسی استقلال کردستان در شمال عراق منتشر کرد.

این وزارتخانه ابتدا یادآوری کرده که ترکیه از مدت‌ها پیش نگرانی‌های خود از تمایل اقلیم کردستان عراق به برگزاری همه‌پرسی استقلال را ابراز کرده است.

در این بیانیه آمده است: «همه‌پرسی درباره استقلال نه به‌طور کلی به سود عراق و نه به‌ویژه به‌سود اقلیم کردستان است. این اقدام، بی‌ثباتی موجود در منطقه را که با تحولات بسیار مهمی روبه‌روست تقویت خواهد کرد.»

روز گذشته، پنج‌شنبه ۸ ژوئن / ۱۸ خرداد اقلیم کردستان با انتشار بیانیه‌ای تاریخ برگزاری همه‌‌پرسی استقلال را ۲۵ سپتامبر سال جاری اعلام کرد.

احزاب «اتحاد میهنی کردستان» و «دموکرات کردستان» در آوریل سال جاری نشست ویژه‌ای برای تعیین سازوکارهای برگزاری همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان برگزار کرده بودند.

وزارت امور خارجه ترکیه همچنین یادآوری کرده است که آنکارا مخالف برافراشته شدن پرچم اقلیم کردستان عراق در شهر کرکوک است در حالی که وضعیت این شهر باید تعریف و تعیین شود.

از مدت‌ها پیش که قصد همه‌پرسی استقلال کردستان مطرح شده بود سرنوشت مناطق کردنشین خارج از اقلیم کردستان به‌ویژه شهر نفت‌خیز کرکوک و آینده آن در ابهام قرار دارد. الحاق کرکوک به اقلیم کردستان یکی از دغدغه‌های کردها به‌شمار می‌رود. کرکوک که کردنشین است به دولت فدرال عراق تعلق دارد.

وزارت امور خارجه ترکیه گفته است: «به‌رغم توصیه‌ها و هشدارهای ما، اقلیم کردستان عراق تصمیم به برگزاری همه‌پرسی در ۲۵ سپتامبر آینده گرفته است. ما فکر می‌کنیم که این تصمیم بسیار مهم است. حفظ وحدت ارضی و سیاسی عراق یکی از اصول بنیادی سیاست ترکیه در قبال عراق است. این اصل پیش‌شرط ثبات پایدار، صلح، رفاه و امنیت در منطقه است.»

آنکارا افزوده است که برای ترکیه، اولویت در عراق فعالیت در جهت زدودن نتایج انسانی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادیِ حضور داعش در این کشور است؛ در حالی‌که این سازمان تروریستی به شکست نزدیک شده است.

وزارت خارجه ترکیه خواهان همبستگی در مبارزه با گروه دولت اسلامی (داعش) شده و گفته است که این همه‌پرسی در شرایطی برگزار می‌شود که مردم عراق در وضعیت مناسبی قرار ندارند و وضعیت چند شهر هنوز مشخص نیست و این همه‌پرسی اراده مردم عراق را بازتاب نمی‌دهد.

به‌گفته آنکارا در چنین شرایطی باید حفظ وحدت عراق و دولت مرکزی است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • postal

    برخلاف این القائی که برخی از کردهای ایران تبلیغ می کنند، اساسا ایرانیان دلشان با کردهاست. تا قبل از درگیری جدایی خواهی یا خودمختاری در غرب ایران، اکثر مردم ایران عاشق کردها بودند و اکنون هنز آنها را نماد هویت و اصالت کهن ایرانی می دانستند و زبان های کرد از کرمانجی تا فیلی گنجینه لغت وفرهنگ ایرانی می دانند. اصالت فرهنگی ایرانی از اثرات قوی ایران باستان و نوروز همگی چسبندگی عاطفی بالایی میان ایرانیان و هم تبارهای کردشان است. منتها آن کردگرایی افراطی و مصادره به مطلوب کردن بخش هویت ایرانی از جمله تاریخ مادها و همچین تلبیغا مخرب ضد هویت یاارنی و انواع دروغ و جعل های پان کردیسم موجباب دلخوری شده است. حمایت اقلیم کردستان گروههای قوم گرای مسلح ایرانی هم مزید بر علت شده است. اگر مطنقی بنگریم دولت کردی شمال عراق و استقلال اقلیم اساسا به نفع ایران است. بهترینی حالت برای ایران بوجود امدن کشورهای کوچک در اطرافش است تا اینکه غول هایی مثل ترکیه و عراق باشد، کما اینکه فروپاشی شوروی یک اتفاق خوب برای همه همسایگانش بود و یک غول کشورخوار را بعد 400 سال رو به ضعف نهاد. اما مشکل اصلا استقلال اقلیم نیست، مشکل ایدئولوژی پان کردیسم و چشم داشت ارضی اقلیم به ایران است. مسئله تا اینجا مربو ط ملی گراها یا دمکراسی خواهان ایرانی بود. بخش نظام دغعشی ظالم فاسد تهران مسئله عضویت دولت اقلیم رد اردوگاه مقابل است. اینکه قالیم شده پایگاه نیروهای ضد حکومتی ایران و اسرائیل و غربی ها بویزه امریکا. مشکل اسای داعشی وار حاکم برای همین است وگرنه از بسیار هم خوشحال باید باشد یکی دیگر از غول های همسایه دارد تجزیه می شود! چه بهتر از این.

  • postal

    ببینید ریشه مشکلات اقلیم کردستان در همان قوم گرایی است. همن نام قومی، اینکه تاریخ کهن مردم آن منطقه که از مردمان کهن سامی زبان و اساینیک را همه ذر کردگرایی حل کرده! مثل همان ادعای اریایی گرایی در ایران زمان شاه یا ترک گرایی در ترکیه یا عرب گرایی در کشورهای عربی یا اسلام شیعی و سنی است. یعنی باز دارند همان راه اشتباه می روند. یعنی مبنیا یاجاد این کشور، از اساسا اشتباه است. نه اینکه منکر حق استقلال بشوم، حق اسقلال هیچ ملتی مفت بدست نیاروده، همگی جنگیدند و گرفتن این حق را. حتی یک شکور بودون جنگ و تصرف از دیگری بوجود نیامده، حتی چک ها و اسلواک ها صلح امیز جدا شدند، قبلا در سده های گذشته اجدادشان جنگیدند و تصرف کردندف هیچ کشور در حال حاضر بدون جنگ و خون و تصر فو اشغال سرزمین دیگری بوجود نیامده. تا بوده همین بوده. بقیه توجیهات چرت است. نه این حقوق بشر چرت باشند نه! بهانه حقوق بشر چرت است. همین نام کردستان و اینکه گوشه ای به نام یک اکثریت سندش بزند یک چرت است! اما دارند این کرا میکند. برای درک اینکه چرا بارزانی می خواهد حالا موضع استقلال رسمی اجرا کند بررزسی ووضعیت میدانی است. او احتمالا فکر رکده دولت مرکزی ضعیف اس و الان وقتش بزند وببرد.این کراش سنجیده است. از نظر ژئوپلتیک در ضعیف ترین موقعیت حریف باید ضربه زد وبرد! برازنی می خواه بزند وببرد، هم ادامه سطنتش و هم بشود پدر ملت کرد! او اتاتورک دیگری می شود گویا! اما می گیوم این داستان ادامه دارد و دیر ویاز ود جنگ های بزرگی در راه خواهد بود. چون اقلیم کردستان از هم اکنون با پناه دادن به قوم گرایای کردگرای کشورهای همسایه نشان داده به اقلیم بسنده نکرده. پس کردهای اقلیم شمال عراق خودشان امده مصائب عظیمی کنند، تازه دور جدید از جنگ و بیچرای شورع می شود. خب هر که بتوانند از این جهنم برود برد کرده. ادم ها فط یک بار زندیگ می کنند. من یکی که تاحال خیر ی ندیدم و شانسم گم شده!!

  • postal

    در ایران هم علی رغم هم تباری با دیگر ایرانی زبان ها خیلی مصیب کشیدند. البته در ایران بیشتر تبعیض مذهبی است. یک رژیم داعشی وار مذهبی و تئوکرات حکومت می کند ولی چون این داعشی وارهای ایران زبانهای فارسی و عربی ابزار حکومت دیدند تاکنون خیلی روی خوش بهز بان های دیگری نکردند مگر سوگلی زبان ارمنی و چند تای دیگر. بیشتر ترس از تجزه طلبی است وگرنه این داعشی وراهیا ایران خیلی بدشان نمی آید مردم متفرق باشند و اصل تفرقه به انداز و حکومت کن همیشه مد نظر داشتند. من بارو نمی کنم اینها عرب گرا یا فارسی گرا باشند. اصلا اینها همه چیز برایشان ابزاری است و ماکیاولیسم رو سفید کردند!

  • postal

    من معتقدم حاکمان درس از ترایخ نمی گیرند، می دانند این دنیا وا ندارد و آخر سر مگ است، ره چه قدر بزنی وببری اخر مرگ است. اما می بینیم طرف لب گرو از جنایت علیه بشریت دست نمی دارد! این شاید در غیزه حیوانی انسان اتس که چنین حریصانه تا اخرین لحطه در پی کسب منفعت است. اما این حیوان انسانی، یک یچز دارد به نام عقل. عقل می گوید تقریبا چیزی نصیب عوام مثل ما نمی شود. اگر خییل پدرسوخته بودی و سنگ دل و ب یعار و اعصاب فولادین می توانی یکی زا یانها قماش بشوی و بخت بیازمایی وگرنه کاررگی هستی که دنیا کفو یکن شود باز مشل کرمی می لولد و اترزاق حقیرانه یمکنی. این بارزانی ها هم قصد سلطمنت دارند. طرف 25 سال است چشبیده به قدرت مثل کنه! انگاری از این 6 میلیون کرد شمال عراق فقط طبیعت معجزه کرده و این تحفه به دنیا /اورده و هیچ کردی دیگر در حد وی نیست! از این توهین بدرت به مردمی که ادعای ملیت دارند می شود کرد که 25 سال یکی خدوش صاحب و خدای این مردمان بداند؟ مسئله همه پرسی کردستان عراق به نظرم بیشتر از آنکه حقیقت خواست مردم باشد ، بازی بارزانی ها و قوم گراها کاسب کرا سیاسی است. وگرنه وقاعا وقت حالاست؟ وقتی این همه مشکلات است؟ مگر الان اقلیم کردتسان چه تفاوتی با یک کشر مستقل دارد، عملا فقط مانده واحد پول ملی منتشر کند وگرنه تمای شرایط یک کشور مستقل دارد. دولت، ارتش، پرچم، کنسول گری، همه چیزش مستقل است، حتی برای خودشان تاریخ و تقویم کردی هم درست کردند! معدود کشوری در دنیا است که تقویم قومی داشته باشند! خب توی پان بازی هم دست کمی پان تورک و پان عرب ندارند! کلا مادها مصادره به مطلوب کردند. می گویم کردها خیلی ظلم دیدند، واقعا هم در رعاق و سوریه و ترکیه هویت قومی اتنیکی شان مورد تعرض قرار گرفته. حق دارند از حقوقشان دفاع کنند. کسی نمی تواندظلم های ترگرگراها و عرب گرها بر سرشان اوردند نادیده بگیرد. ولی اشکالاتی توی کارشن است که بالاخره از درون خواهند پاشید همان طور سایر حکومت های قومی مبتلا هستند.

  • زنده باد فارسستان

    postal به نظر بنده یکی از مناسب ترین راه حلها ی دور شدن از جهنمی به نام خاورمیانه فرار از اینجاست و بس!

  • postal

    کردها هم مثل هر قومی بایست شانسشان برای یاجاد کشور مستقل بیازمایند. منتها هیچ کشوری را همین جوری دئمی و واسه دل خوشی قومی اجازه نمی دهند. مگر اینکه ابرقدرتی منافعش ایجاب کند مانند افغانستان که انگلیسها خواستند منطقه بی طرف بین مستعمرات هند انگلیس با امپراتوری روسیه باشد. کردها هم بایست زیرک باشند. به موقع بزند و ببرند. داستان کل این ملیت ها همین است، آنکه زد و برد برنده است و بقیه چرت است. حقوق بشر و بین الملل چرت است. اصل داستان زر و زور است. خامنه ای بازی شیاد و جلاد راه می اندازد و کشته پشته کند ترووریست می گیود ترقه/ یعنی دنیا جنگل است. بور قوی شو. اما آخر اینکه از این بزن و ببر حاکمان واسه ما عوام چیزیب دستگیر نمی شود/ اخر سر هم باید بریم مثل سگ جان بکنیم و لقمه نانی بدست اریم. خب انهایی با عرضه تر و زبل ترند میرند گوش بری می کند و صاف وامی ایستند ما کارآفرینمیم!