ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ایران: عراق یکپارچه ضامن منافع همه اقوام است

وزارت امور خارجه ایران در واکنش به تصمیم اقلیم کردستان عراق برای برگزاری رفراندوم استقلال گفت که موضع ایران حمایت از تمامیت ارضی عراق است.

وزارت امور خارجه ایران در واکنش به تصمیم اقلیم کردستان عراق برای برگزاری رفراندوم استقلال گفت که موضع ایران حمایت از تمامیت ارضی عراق است.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه شنبه، ۲۰ خرداد درباره استقلال اقلیم کردستان از این کشور گفت که «موضع اصولی و روشن جمهوری اسلامی ایران، حمایت از تمامیت ارضی و یکپارچگی عراق است و تصمیمات یک جانبه و خارج از موازین و چارچوب ملی و قانونی، به ویژه قانون اساسی عراق، آن هم در شرایط پیچیده عراق و منطقه و طراحی بدخواهان برای تداوم بی ثباتی ها در عراق صرفا به ایجاد مشکلات جدید در این کشور خواهد انجامید.»

او گفت که «عراق یکپارچه، باثبات و دموکراتیک ضامن منافع همه مردم این کشور از تمام اقوام و مذاهب آن خواهد بود.»

پنج‌شنبه ۸ ژوئن / ۱۸ خرداد اقلیم کردستان با انتشار بیانیه‌ای تاریخ برگزاری همه‌‌پرسی استقلال را ۲۵ سپتامبر سال جاری اعلام کرد.

اقلیم کردستان عراق هنوز واکنشی به این اظهارات نشان نداده است. اما اردیبهشت ماه امسال اداره روابط خارجی کابینه اقلیم کردستان عراق با انتشار بیانیه‌ای خطاب به ایران اعلام کرده بود که «تعیین سرنوشت حق طبیعی ملت کُرد است» و اقلیم کردستان به هیچ دولتی اجازه دخالت در این مسئله را نمی‌دهد. در آن زمان سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنشی منفی به نصب پرچم اقلیم کردستان در کرکوک گفته بود ایران خواهان وحدت سرزمینی عراق است و با اجرای همه‌پرسی برای جدایی اقلیم کردستان از عراق مخالف است.

اقلیم کردستان چهارشنبه ۷ ژوئن با انتشار بیانیه‌ای تاریخ برگزاری همه‌‌پرسی استقلال را ۲۵ سپتامبر سال جاری میلادی برابر با ۳ مهر ۱۳۹۶ اعلام کرده بود.

پیش از ایران، وزارت امور خارجه ترکیه نیز تصمیم اقلیم کردستان عراق برای برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان در ۲۵ سپتامبر سال جاری را یک «اشتباه جدی» عنوان کرده بود. ترکیه همانند ایران تأکید کرده بود که شرایط فعلی عراق برای برگزاری رفراندوم «مناسب» نیست و وضعیت چند شهر در ابهام است.

از مدت‌ها پیش که قصد همه‌پرسی استقلال کردستان مطرح شده بود سرنوشت مناطق کردنشین خارج از اقلیم کردستان به‌ویژه شهر نفت‌خیز کرکوک و آینده آن در ابهام قرار دارد. الحاق کرکوک به اقلیم کردستان یکی از دغدغه‌های کردها به‌شمار می‌رود. کرکوک که کردنشین است به دولت فدرال عراق تعلق دارد.

احزاب «اتحاد میهنی کردستان» و «دموکرات کردستان» در آوریل سال جاری نشست ویژه‌ای برای تعیین سازوکارهای برگزاری همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان برگزار کرده بودند.

یک ماه بعد از آنکه احزاب اقلیم کردستان بر سر برگزاری همه‌پرسی استقلال به توافق رسیدند، قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران به شهر سلیمانیه در منطقه خودگردان کردستان عراق سفر کرد. هدف او از این سفر گفت‌وگو با مقامات اقلیم کردستان عراق برای جلوگیری از برگزاری همه‌پرسی استقلال و تشکیل دولت مستقل کردستان عراق بود.

در همین زمینه

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    • Iran Zoo

      از نظر تئوری تجزیه کشورهای بزرگ همسایه ایران به نفع ایران است، منتها مشکل اصلی تجزیه اینست که بر اسا قوم گرایی یا مذهبی تجزیه می شوند و بلافاصله پایگاه علیه تمامیت ارضی و هویت ملی ایران شده و ادعای ارضی می کنند وگرنه یک کشور جدید ایرانی زبان بوجود بیادی برای ایران خوبست. متاسفانه در اقلیم کردستان پان کردیسم است. باری نظام دعشی وار ولایی میخواهد عراق در همین حالت نا امنی مزیت دارد گویا ! که هم ضعیف بماند و هم بهانه میلیتاریسم داعشی وار نظام ولایی تا همچنان به غارت ملت ایران و خرابکاری در منطقه ادامه دهد. مشتی روانی خطرناک در ایران حاکمند.