ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سال ۹۵ آلودگی هوای تهران جان ۵۵۰۰ نفر را گرفت

بنابر آمارهای دولتی، مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا در تهران از ۸ هزار نفر به ۵۵۰۰ هزار نفر رسیده. اما دولت می‌گوید مقابله با آلودگی هوا ۱۵ سال زمان می‌برد.

سعید متصدی، معاون سازمان محیط زیست می‌گوید در سال ۹۵، دستکم ۵۵۰۰ نفر در تهران بر اثر آلودگی هوا جان باختند.

دولت ایران می‌گوید برنامه‌اش برای مقابله با آلودگی هوا ۱۵ سال زمان می‌برد

این مقام ارشد سازمان محیط زیست می‌گوید آمار مرگ و میر ناشی از آلودگی هوای تهران در سال‌های گذشته بیش از ۸ هزار تن بوده است.

شورای شهر تهران شمار «تلفات» ناشی از آلودگی هوای تهران را ۵۸۰۰ نفر در سال اعلام کرده بود. اما شمار مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا در تهران سالانه از ۴۴۰۰ نفر (آمار وزارت بهداشت) تا ۹۰۰۰ نفر (آمار پروژه جایکا) عنوان شده بود. بر مبنای اولی هر دو ساعت و بر مبنای دومی هر یک ساعت یک نفر در تهران جانش را در ارتباط با معضل آلودگی هوا از دست می دهد.

اکنون به گفته سعید متصدی، مقابله با تغییرات اقلیمی و بحران گردوغبار از راه‌های کاهش آمار مرگ و میر در تهران است و دولت در این راستا سند ملی و راهبردی تغییر اقلیم، سند داوطلبانه کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و سند اقتصاد کم‌کربن را تصویب کرده.

متصدی توقف پروژه‌های فاقد ارزیابی زیست‌محیطی را از راه کارهای دیگر پایش هوای تهران دانست. او گفته در دولت محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهوری پیشین، ۱۶۹ پروژه بدون ارزیابی محیط زیستی اجرا شده بود.

زمستان گذشته شدت آلودگی هوای تهران در حدی بود که اورژانس تهران برای مقابله با آلودگی هوا در میادین اصلی شهر اتوبوس و موتورسیکلت‌های اورژانس مستقر کرد.

دو سال پیش مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران اعلام کرده بود متوسط مرگ‌ومیر در روزهای آلوده تهران به ۱۸۰ نفر در روز رسیده است.

بر پایه آمارهای رسمی و دولتی بیش از ۸۰ درصد آلودگی شهر تهران ناشی از سوخت وسایل نقلیه و موتور خودروها است. تمرکز صنایع در تهران، ساخت و سازهای بی‌رویه و تغییر کاربری اراضی سبز از اصلی‌ترین از دیگر دلایل آلودگی هوا در تهران عنوان می‌شود.

در چند سال گذشته دولت و شهرداری یکدیگر را مسئول آلودگی تهران معرفی کرده‌اند. اما پائیز سال گذشته معصومه ابتکار با دفاع از عملکرد دولت برای مقابله با آلودگی هوا اعلام کرد که برنامه مدیریتی دولت کوتاه مدت نیست و نیاز به ۱۵ سال زمان دارد.

بنابر اعلام بانک جهانی در ۲۵ سال گذشته، مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا و پیامدهای آن در ایران حدود ۱۲۰ درصد افزایش یافته و از ۱۷ هزار مرگ در سال ۱۹۹۰ به ۲۳ هزار مورد در سال ۲۰۱۳ رسیده است.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.