ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ایران جزو پنج کشور نخست در استفاده از ظروف یکبار مصرف

سالانه حدود ۲/۱ تا ۲/۴ میلیون تن پلاستیک در ایران مصرف می‌شود. میزان مصرف ظروف پلاستیکی در ماه‌های محرم و صفر و رمضان تا ۳۰ درصد افزایش می‌یابد.

شهرام احمدی، مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال وبختیاری می‌گوید ظروف یکبار مصرف طبیعت ایران را تهدید می‌کند.

میزان مصرف ظروف پلاستیکی در ماه‌های محرم و صفر و رمضان تا ۳۰ درصد افزایش می‌یابد

به گفته شهرام احمدی ایران جزو پنج کشور نخست در استفاده از ظروف یکبار مصرف و تهدید کننده محیط زیست است.

آمارهای مختلف نشان می‌دهد سالانه حدود ۲,۱ تا ۲,۴ میلیون تُن پلاستیک در ایران مصرف می‌شود. مصرف ماهانه پلاستیک و  ظروف یک‌بار مصرف در کشور ۲۰۰ هزار تن است.

میزان مصرف ظروف پلاستیکی در ماه‌های محرم و صفر و رمضان تا ۳۰ درصد افزایش می‌یابد.

این ظروف به علت قابلیت های فراوان و قیمت ارزان به شکل های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند. اما کیسه‌های نایلونی به طور متوسط ۵۰۰ سال در محیط باقی می مانند. غیرقابل تجزیه بودن این ظروف و همچنین هزینه بالای جمع‌آوری، بازیافت و امحاء آنها از دیگر معایبی است که به همراه دارند. همچنین این مواد به علت سبکی به راحتی به همراه باد همه جا پخش می‌شوند و بیشتر آنها سر از دریا و مناطق طبیعی و حفاظت شده درآورده و موجب آلودگی دریا و خاک و در نهایت محیط زیست می شوند. سوزاندن این مواد نیز باعث تولید اسید کلریدریک، گاز سمی دیوکسین و در نهایت آلودگی هوا خواهد شد.

کارشناسان و فعالان محیط زیست پیشنهاد می‌کنند که به جای ظروف پلاستیکی یکبار مصرف از ظروف تجزیه‌پذیر گیاهی و پوسیدنی استفاده شود. اما هنوز استفاده از این ظروف در ایران فراگیر نشده است.

ظروف تجزیه‌پذیر گیاهی هیچ‌گونه مواد سمی و شیمیایی در خود ندارند، و در عرض چند ماه در خاک تجزیه شده و حتی در برخی موارد به دلیل این‌که دارای پایه نشاسته، ذرت، گندم و سیب زمینی هستند، به عنوان خوراک دام قابل مصرف‌اند.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • روزبه

    کو گوش شنوا.