ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کاهش ۹۰ درصدی فک‌های خزر؛ استمداد دولت از سازمان‌های مردم‌نهاد

سازمان محیط زیست اعلام کرده با توجه به مرگ ۹۰۰ هزار فُک دریای خزر در دو دهه گذشته، قصد دارد «برنامه اقدام فُک خزری» را پیش ببرد. تنها ۱۰۰ هزار فک خزری باقی مانده است.

مسئولان سازمان محیط زیست می‌گویند با توجه به مرگ ۹۰۰ هزار فُک دریای خزر در دو دهه گذشته، قصد دارند تا برای اولین بار «برنامه اقدام فُک خزری» را با همراهی همه نهادهای مرتبط، سازمان‌های مردم‌نهاد و همچنین مردم و صیادان محلی پیش ببرند.

تنها ۱۰۰ هزار فک خزری باقی مانده است

به گفته داوود میرشکار، معاون سازمان محیط زیست این برنامه در سه استان اجرا خواهد شد.

پروین فرشچی، معاون محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست با اعلام این خبر گفت: «در دهه ۹۰ یک میلیون فک خزری داشتیم یعنی در این مدت ۹۰۰ هزار فک را از دست دادیم».

بنابر سرشماری شرکت‌های نفتی و کشورهای مجاور دریای خزر در سال ۲۰۱۲، تنها ۱۰۰ هزار فک خزری باقی مانده است.

در سال ۲۰۰۸ برنامه‌ای برای همکاری‌های منطقه‌ای در سطح دولت‌ها آغاز شده بود اما چندان ثمربخش نبود و انتقادهایی را برانگیخت.

اکنون سازمان محیط زیست ایران مجدداً به فکر افتاده تا برنامه جدیدی را با نام «اقدام فُک خزری» در دستور کار قرار دهد. محور اصلی این برنامه همکاری سازمان‌های مردم‌نهاد کشورهای حاشیه دریای خزر است. این برنامه موسوم به «برنامه اقدام فک خزری» در صدد بود تا با همکاری بیناکشوری به محافظت از فک خزری و نیز فرهنگ‌سازی برای جلوگیری از آسیب‌رسیدن به آن بپردازد.

به گفته فرشچی شکار بی‌رویه این جاندار و برای استفاده از گوشت، پوست و روغن در برخی کشورهای حاشیه خزر یکی از دلایل نابودی این جاندار است.

فک‌ها که برای صید ماهی به بخش‌های کم‌عمق دریا می‌آیند در تور ماهیگیری اسیر می‌شوند.

آلودگی‌های صنعتی و نفتی از دیگر دلایل تلف‌شدن این تنها پستاندار دریای خزر عنوان می‌شود. در سال‌های گذشته سهم ایران در آلودگی دریای خزر حدود ۱۲ تا ۱۴ درصد عنوان شده بود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.