ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اردوغان: عربستان سعودی باید به بحران قطر پایان دهد

اردوغان عربستان سعودی را «برادر بزرگ منطقه» نامید و نقش این کشور در حل بحران با قطر را مهم دانست. او با همه‌پرسی استقلال کردها در عراق نیز مخالفت کرد.

رجب طیب اردوغان یک بار دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس را به گفت‌وگو با قطر فراخواند و با نامیدن عربستان سعودی به‌عنوان «برادر بزرگ منطقه» نقش این کشور در روند آشتی با قطر را برجسته کرد. اردوغان همچنین با همه‌پرسی استقلال کردستان در عراق مخالفت کرد.

رجب طیب اردوغان: عربستان سعودی باید به بحران قطر پایان دهد

به‌گزارش خبرگزاری آناتولی، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه روز سه‌شنبه ۱۳ ژوئن / ۲۳ خرداد در نشستی با اعضای حزب خود، حزب عدالت و توسعه، در پارلمان این کشور در آنکارا، به مسائل منطقه، به‌ویژه بحران کشورهای عربی با قطر و همه‌پرسی استقلال کردستان در شمال عراق پرداخت.

ترکیه پیش از این نگرانی خود را از بحران بین قطر و چند کشور عربی حوزه خلیج فارس که این کشور را متهم به همکاری با تروریسم می‌کنند، ابراز داشته است.

آنکارا از آغاز این بحران، دیپلماسی فعالی را در این زمینه در پیش گرفته و با حمایت از قطر تلاش می‌کند تا این بحران را با ایجاد گفت‌وگو بین طرفین مناقشه پایان دهد.

عربستان سعودی، امارات متحده عربی، مصر و یمن ۵ ژوئن / ۱۵ خرداد در یک اقدام غیرمنتظره روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع کردند و مرزهای زمینی و حریم هوایی خود را به روی این کشور کوچک در حاشیه خلیج فارس بستند. به تدریج چند کشور دیگر، از جمله جمهوری اسلامی موریتانی نیز در حمایت از عربستان سعودی روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع کردند. عربستان سعودی و متحدانش، در یک بیانیه مشترک قطر را متهم کرده‌اند که از اخوان‌المسلین در مصر و حماس در نوار غزه حمایت می‌کند. آن‌ها خواهان تغییر سیاست قطر در رابطه با ایران هم شدند.

اردوغان که اتهام‌های وارده علیه قطر را پیش از این رد کرده بود در آنکارا گفت: «مثل این است که قطر را به اعدام محکوم کرده باشند. من فکر می‌کنم که عربستان سعودی به‌عنوان برادر بزرگ منطقه باید این مسئله را حل کند و ابتکارات لازم را به‌کار برد.»

او بار دیگر راه حل خود برای بحران قطر را تکرار کرد: «قطر کشوری است که قادر است رفتار مستقلی داشته باشد. این کشور تنها معرف ۲,۵ میلیون نفر ساکن آن نیست؛ برای کل منطقه و جهان مهم است. ما تلاش‌های دیپلماتیک خود را برای پایان دادن به این بحران ادامه خواهیم داد.»

اردوغان اعلام کرد که در این چارچوب امروز (سه‌شنبه) با امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه و امیر قطر گفت‌وگوی تلفنی خواهد داشت.

اردوغان پیش از این در روز جمعه ۹ ژوئن / ۱۹ خرداد خواستار رفع محاصره قطر از سوی قدرت‌های عربی حوزه خلیج فارس شده و گفته بود که منزوی‌کردن قطر هیچ مشکلی را حل نمی‌کند.

«همه‌پرسی استقلال کردستان یک اشتباه است»

رئیس جمهوری ترکیه در ادامه سخنان روز سه‌شنبه خود به موضوع همه‌پرسی استقلال کردستان در عراق پرداخت که قرار است در ۲۵ سپتامبر سال جاری برگزار شود.

مقامات ترکیه تا کنون در چندین نوبت مخالفت خود را با این همه‌پرسی اعلام کرده‌ و خواهان وحدت سرزمین عراق شده‌اند.

وزارت امور خارجه ترکیه روز جمعه ۹ ژوئن / ۱۹ خرداد در بیانیه‌ای در این رابطه تصمیم به برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان در عراق را یک اشتباه جدی عنوان کرده بود.

اردوغان نیز همین موضع را تکرار کرد و گفت: «برداشتن گامی به سوی استقلال در شمال عراق به معنای به خطر انداختن وحدت ارضی عراق و یک اشتباه خواهد بود.»

احزاب «اتحاد میهنی کردستان» و «دموکرات کردستان» در آوریل سال جاری نشست ویژه‌ای برای تعیین سازوکارهای برگزاری همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان برگزار کرده بودند. روز پنج‌شنبه ۸ ژوئن / ۱۸ خرداد اقلیم کردستان با انتشار بیانیه‌ای تاریخ برگزاری همه‌‌پرسی استقلال را ۲۵ سپتامبر سال جاری اعلام کرد.

ترکیه از آن بیم دارد که با استقلال کردستان عراق مواضع کردها در ترکیه تقویت شود و حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) که دولت ترکیه آن را غیرقانونی و یک گروه تروریستی می‌داند قدرت بیشتری بگیرد.

اردوغان در نشست آنکارا درباره مبارزه با تروریسم هم حرف زد. او یک بار دیگر کشورهایی را که بین «گروه‌های تروریستی» فرق می‌گذارند مورد انتقاد قرار داد و گفت: «شما نمی‌توانید بین پ‌ک‌ک، «یگان‌های مدافع خلق» و یا حزب اتحاد دموکراتیک سوریه (حزب چپ‌‌گرا در کردستان سوریه) فرقی قائل شوید. «یگان‌های مدافع خلق» و یا حزب اتحاد دموکراتیک سوریه فرزندان پ‌ک‌ک هستند.»

اشاره تلویحی اردوغان آمریکاست که همچنان در نبرد با گروه «دولت اسلامی» (داعش) از کردهای سوریه پشتیبانی می‌کند و به آن‌ها سلاح می‌رساند.

به‌تازگی کاروانی متشکل از ۷۰ کامیون اسلحه و مهمات از پایگاه هوایی آمریکا در استان الحسکه سوریه روانه محل استقرار «نیروهای دموکراتیک سوریه» شد.

آنکارا می‌گوید پ‌ک‌ک از طریق کردهای سوریه اسلحه وارد ترکیه می‌کند.

آتش‌بس بین پ‌ک‌ک و دولت ترکیه تابستان سال ۲۰۱۵ و با توقف روند صلح شکسته شد. بیش از سه دهه است که نبرد بین نیروهای ترکیه و چریک‌های کرد پ‌ک‌ک که خواستار خودآیینی و به‌رسمیت‌شناخته‌شدن حقوق کردها در این کشور هستند، ادامه دارد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.