ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ایران بدهی به ترکیه را با تحویل گاز تسویه می‌کند

ایران باید ۱۳.۳درصد از دریافتی مازاد از ترکیه بابت صادرات گاز را به این کشور برگرداند. رقمی نزدیک به ۱.۹میلیارد دلار. گاز رایگان به جای پول نقد راهکار وزارت نفت است.

قرارداد فروش گاز به ترکیه و واگذاری توسعه فاز ۱۱ میدان گاز پارس جنوبی به شرکت «توتال» فرانسه باردیگر وزیر نفت ایران را با انتقادهای تند مخالفان روبرو کرده است. زنگنه می‌گوید که ایران بدهی به ترکیه را با تحویل گاز تسویه می‌کند.

بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت جمهوری اسلامی صبح سه‌شنبه ۲۳ خرداد در کمیسیون انرژی مجلس حضور یافت تا به پرسش نمایندگان در باره شایعه تحویل گاز رایگان به ترکیه پاسخ دهد.

آن‌گونه که خبرگزاری کار ایران- ایلنا- گزارش کرده است، زنگنه در این نشست به صورت تلویحی محکومیت ایران در دادگاه بین‌المللی در مقابل ترکیه را تائید کرده و گفته است: «ایران توانسته با استفاده از ظرفیت‌ها و پیگیری‌های شرکت ملی گاز درخواست و ادعاهای ترکیه را در داوری تعدیل کند.»

او گفته است که «صادرات مجانی گاز به ترکیه به هیچ وجه صحت ندارد و برای آن صورتحساب روزانه صادر می‌شود».

زنگنه اما در ادامه تائید کرده است که ایران طی سال‌های ۹۱ و ۹۵ در ۲ مرحله  به کاهش قیمت گاز مکلف شده است.

به گفته او ایران باید ۱۳.۳ درصد از از ١٤.٢ میلیارد دلار دریافتی از ترکیه را به این کشور بازگرداند.

زنگنه گفته است که ایران به جای بازگرداندن نقدی این مبلغ، با اعمال کاهش قیمت گاز صادراتی این بدهی را پرداخت می‌کند.

شرکت «بوتاش» ترکیه چهار سال قبل (۲۰۱۲) با طرح دو شکایت در دیوان داوری بین‌المللی خواستار پرداخت ۲ میلیارد دلار خسارت از وزارت نفت ایران به دلیل تحویل گاز گران‌تر از قیمت جهانی و تحویل نامطمئن گاز شد.

حمیدرضا عراقی مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران بهمن سال گذشته محکومیت ایران در دیوان داوری بین‌المللی را تائید کرد و گفت: قیمت گاز تحویلی ایران به ترکیه طی سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶، ۱۳.۳ درصد تعدیل شده و ایران ۱.۹ میلیارد دلار به ترکیه بدهکار است.

معاون وزیر نفت همان زمان گفته بود که ایران این میزان از بدهی را در قالب صورت‌های جدید فروش گاز به ترکیه محاسبه خواهد کرد.

در پیوند با همین موضوع ۵۲ نماینده مجلس شورای اسلامی ایران در نامه‌ای به رئیس مجلس خواستار حضور وزیر نفت در مجلس و «ارائه توضیح شفاف و کامل در مورد آخرین وضعیت قرارداد کرسنت و قرارداد فروش گاز به ترکیه» شده‌اند.

قرارداد توتال را امضاء نکنید

خبرگزاری تسنیم هم سه‌شنبه در دو خبر جداگانه نامه احمد توکلی به معاون اول رئیس جمهوری و نامه بسیج دانشجویی به دبیر شورای امنیت ملی را که خواستار توقف امضاء قرارداد واگذاری فاز ۱۱ پارس جنوبی به شرکت فرانسوی توتال شده‌اند را منتشر کرد.

توکلی دبیر سازمان غیردولتی «دیده‌بان شفافیت و عدالت» در نامه‌ به اسحاق جهانگیری در مقام دبیر کل ستاد مبارزه با فساد اقتصادی خواسته است که «روند امضای غیرقانونی قرارداد با توتال را متوقف و تصویب سریع «سند رازداری و محرمانگی» قراردادهای نفتی جدید موسوم به IPC را  پیگیری کند».

بسیج دانشجویی دانشگاه های تهران و امیرکبیر هم در در نامه به دبیر شورای امنیت ملی خواسته احمد توکلی را تکرار کرده و از علی شمخانی خواسته‌اند «تا زمان تصویب «سند رازداری و محرمانگی» قاطعانه جلوی امضای هرگونه قرارداد جدید نفتی را بگیرد.»

نویسندگان این نامه در انتها تهدید کرده‌اند که «مسئولیت خسارات و تبعات امنیتی انعقاد این قرارداد بر عهده دولت و شورای عالی امنیت ملی است.»

شرکت ملی نفت ایران آبان سال گذشته موافقت‌نامه اصولی طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی را در قالب الگوی جدید قراردادهای نفتی با کنسرسیومی متشکل از توتال فرانسه، شرکت ملی نفت چین (سی. ‌ان. پی. ‌سی) و پتروپارس ایران امضا کرد.

قراردادهای نفتی نسل جدید ایران از مرحله تدوین تا به حال با انتقاد تند برخی از نمایندگان مجلس و جریان موسوم به اصولگرا روبرو بوده است.

دولت حسن روحانی برای جلب موافقت منتقدان دو بار متن قراردادها را تغییر کرده است. وزیر نفت ایران پیش از این گفته بود که برخی از منتقدان به خاطر منافع شخصی و گروهی با قراردادهای نفتی نسل جدید مخالفت می‌کنند.

ایران امیدوار است که با قراردادهای جدید نفتی بتواند منابع مالی مورد نیاز توسعه میادین نفت و گاز را تامین کند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • جمشید

    18/5 میلیارد دلار که در مرز به دست دولت ترکیه افتاد چه شد ؟! چرا کسی از آن حرفی نمی زند ؟!