ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نگرانی شورای حقوق بشر سازمان ملل از تلفات غیر نظامیان در بمباران رقه

کمیسیون تحقیق سازمان ملل اعلام کرد که مبارزه با تروریسم نباید به قیمت جان انسان‌ها تمام شود، اما در همان حال دستاوردهای آزادسازی رقه را هم یادآوری کرد.

کمیسیون تحقیق سازمان ملل اعلام کرد که بمباران رقه توسط نیروهای ائتلاف به رهبری ایالت متحده امریکا  جان عده‌ای از غیر نظامیان را گرفته است.

پائولو پینیرو، سرپرست کمیسیون تحقیق سازمان ملل

ارتش آزاد سوریه و یگان‌های مدافع خلق در کردستان سوریه و گروه‌هایی ازشبه‌نظامیان عرب که نیروهای ائتلاف از آن‌ها حمایت می‌کنند هفته گذشته عملیات بازپس‌گیری رقه را آغاز کردند. رقه در سوریه و موصل در عراق، دو شهر مهم گروه دولت اسلامی (داعش) بودند. برخی از رقه به عنوان پایتخت غیر رسمی تروریست‌های داعش یاد می‌کردند.

پائولو پینیرو، سرپرست کمیسیون تحقیق سازمان ملل، چهارشنبه ۱۴ ژوئن در گزارشی که درباره رقه به شورای حقوق بشر سازمان ملل ارائه داد، گفت:

«ما در بررسی‌هایمان متوجه شده‌ایم که بمباران نیروهای ائتلاف که می‌بایست راه را برای تصرف رقه هموار کند، نه تنها باعث کشته شدن غیر نظامیان شده است، بلکه ۱۶۰ هزار نفر از ساکنان رقه هم  در این مدت بی‌خانمان و آواره شده‌اند.»

پینیرو اما در این گزارش تعداد دقیق غیرنظامیانی را که در بمباران‌های نیروهای ائتلاف کشته شده‌اند اعلام نکرد.

دیده‌بان حقوق بشر در گزارش جداگانه‌ای از به‌کارگیری بمب‌های فسفر توسط نیروهای ائتلاف در عملیات رقه اظهار نگرانی کرده است.

نخستین بار، چهار روز پیش خبرگزاری «سانا» - خبرگزاری رسمی دولت روسیه - اعلام کرده بود که نیروهای ائتلاف در رقه از بمب‌های حاوی فسفر استفاده کرده‌اند.

استفاده از مهمات حاوی فسفر سفید بر اساس توافقات بین‌المللی ممنوع است.

هیأت آمریکایی در کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل در ژنو درباره تلفات غیر نظامیان در بمباران‌های رقه چیزی نگفت. جیسون مک، دیپلمات ارشد آمریکایی، دولت بشار اسد را مسئول اصلی «نقض گسترده حقوق بشر» در سوریه دانست.

پائولو پینیرو، سرپرست کمیسیون تحقیق سازمان ملل در فراز دیگری از گزارش‌اش به دستاوردهای عملیات نیروهای ائتلاف در رقه اشاره کرد:

«اگر این عملیات با موفقیت به انجام برسد، ساکنان رقه از سلطه داعش نجات پیدا می‌کنند و بسیاری از زنان ایزدی هم که از سه سال پیش تاکنون به اسارت رفته‌اند، و به بردگی جنسی وادار شده‌اند آزاد می‌شوند.»

با این‌حال پائولو پینیرو یادآوری کرد:

«باید مراقب بود که مبارزه با تروریسم به قیمت جان انسان‌های بی‌گناه تمام نشود. آن‌ها بدون آنکه مایل باشند، در مناطق تحت کنترل داعش رندگی می‌کنند.»

سرپرست کمیسیون تحقیق سازمان ملل یادآوری کرد که در عملیات شرق حلب هم جان بسیاری از غیرنظامیان به خطر افتاد و عده زیادی کشته شدند. به گفته پینیرو، بر اساس تحقیقات سازمان ملل در برخی از موارد این کشتارها مصداق جنایت جنگی بوده است.

اوایل نوامبر ۲۰۱۶ بیش از ۳۰ هزار نفر از نیروهای ارتش آزاد سوریه و یگان‌های مدافغ خلق عملیات رقه را آغاز کردند. روجا فلت، فرمانده فمینیست یگان‌های مدافع خلق فرماندهی این عملیات را به عهده دارد.

نیروهای ائتلاف به رهبری ایالات متحده آمریکا با بمباران‌های مواضع داعش از عملیات مشترک ارتش آزاد سوریه و یگان‌های مدافع خلق در رقه پشتیبانی می‌کنند.

در رقه ۱۰۰ هزار نفر غیر نظامی سکونت دارند. بیش از ۶۵۰۰ نفر از تروریست‌های داعش کنترل این شهر را به دست گرفته‌اند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.