ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«در مورد قطر فرصت‌سوزی کردیم و از ترکیه عقب ماندیم»

رئیس هیئت مدیره تعاونی تولیدکنندگان مواد غذایی ایران می‌گوید تمام مواد غذایی مورد نیاز قطر از طریق واردات تأمین می‌شود و در پی محدودیت‌های اخیر برای این کشور، ترکیه پیش‌دستی کرد و وارد این بازار شد.

رئیس هیئت مدیره تعاونی تولیدکنندگان مواد غذایی ایران می‌گوید تمام مواد غذایی مورد نیاز قطر از طریق واردات تأمین می‌شود و در پی محدودیت‌های اخیر برای این کشور، ترکیه پیش‌دستی کرد و وارد این بازار شد.

تحریم قطر از سوی عربستان سعودی و متحدانش فرصت‌هایی را برای توسعه صادرات از ایران به این کشور فراهم ساخته است.

به‌گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مهدی کریمی تفرشی، رئیس هیئت مدیره تعاونی تولیدکنندگان مواد غذایی چهارشنبه ۲۴ خرداد اعلام کرد که تاکنون ایران حدود ۵۰۰ تن انواع مواد غذایی از جمله میوه و سبزی به قطر صادر کرده است.

او با بیان این‌که قطر در سال سه میلیارد دلار مواد غذایی وارد می‌کند، گفت: «با توجه به حجم بالای تولید مواد غذایی در ایران و نیز شرایط و محدودیت‌های ایجاد شده برای قطر در تأمین مواد غذایی مورد نیاز، ما از آمادگی لازم برای تأمین این نیاز‌ها برخورداریم.»

تحریم قطر از سوی عربستان سعودی و متحدانش، و مسدودشدن راه‌های ارتباطی زمینی به آن فرصت‌هایی را برای توسعه صادرات از ایران به این کشور فراهم ساخته اما کریمی تفرشی می‌گوید: «در موضوع قطر ما شاهد فرصت‌سوزی هستیم و نتوانستیم به‌موقع وارد این بازار شویم و ترکیه در ۴۸ ساعت بعد از اجرای تحریم کشورهای عربی علیه قطر قفسه‌ها و فروشگاه‌های قطر را از مواد غذایی پر کرد.»

عربستان سعودی، امارات متحده عربی، مصر و یمن ۵ ژوئن / ۱۵ خرداد در یک اقدام غیرمنتظره روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع کردند و مرزهای زمینی و حریم هوایی خود را به روی این کشور کوچک در حاشیه خلیج فارس بستند. به تدریج چند کشور دیگر، از جمله جمهوری اسلامی موریتانی نیز در حمایت از عربستان سعودی روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع کردند. عربستان سعودی و متحدانش، در یک بیانیه مشترک قطر را متهم کرده‌اند که از اخوان‌المسلین در مصر و حماس در نوار غزه حمایت می‌کند. آن‌ها خواهان تغییر سیاست قطر در رابطه با ایران هم شدند.

ترکیه یکی از حامیان اصلی قطر در بحران کنونی کشورهای عربی است و از عربستان سعودی نیز خواسته است تا در راه حل مناقشه با قطر به گفت‌وگو بنشیند.

مهدی کریمی تفرشی ارزش صادرات مواد غذایی ایران به قطر در سال گذشته را حدود ۱۸ میلیون دلار عنوان کرد.

پیش از این، علی همتی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس در روز ۲۱ خرداد گفته بود که ایران روزانه ۱۰۰ تن میوه و تره‌بار به قطر صادر خواهد کرد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.