ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مطهری: دو طرف آتش به اختیارند

علی مطهری، نایب رئیس مجلس معتقد است اصطلاح «آتش به اختیار» که رهبر جمهوری اسلامی آن را به‌کار برد، شامل همه حوزه‌های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی می‌شود و امری دو طرفه است.

علی مطهری، نایب رئیس مجلس می‌گوید رهبر جمهوری اسلامی اصطلاح «آتش به اختیار» را هم برای دولت و هم نهادهای حکومتی به‌کار برده و همه حوزه‌های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی را در بر می‌گیرد.

علی مطهری، نایب رئیس مجلس

علی مطهری، چهارشنبه ۲۴ خرداد درباره عبارت «آتش به اختیار» گفت فکر می‌کند که منظور علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی از آن «این است که اگر مسئولان به وظایف خود عمل نکردند، دانشجویان و سایر اقشار موظف‌اند که خود اقدام کنند.»

او افزود: «این امر شامل همه حوزه‌ها می‌شود، اعم از فرهنگی، سیاسی و اقتصادی.»

علی خامنه‌ای، پس از حملات تروریستی به مجلس شورای اسلامی و مقبره آیت‌الله خمینی در روز چهارشنبه ۱۷ خرداد در دیدار با گروهی از دانشجویان به آن‌ها توصیه کرد که هرگاه اخلالی در دستگاه‌های فرهنگی دیدند، می‌توانند مانند زمانی که در جنگ اخلال به وجود می‌آید، به هر شکلی که مایل‌اند و بدون در نظر گرفتن قانون عمل کنند.

خامنه‌ای گفت: «در جنگ هم اگر اخلال در قرارگاه مرکزی پیش بیاید نیروها آتش به اختیار می‌شوند. این‌که در وضعیتی که ما این‌همه مسائل مهم فرهنگی در کشور داریم، حالا فرض کنیم فلان آهنگ قبل از افطار پخش بشود یا نشود، این می‌شود مسئله اصلی، نامه‌نگاری می‌کنند. پیداست که این دستگاه اختلال پیدا کرده، مسئله اصلی را از فرعی تشخیص نمی‌دهند. وقتی این‌جوری دستگاه‌های مرکزی اختلال دارند، آن وقت این‌جا شما آتش به اختیارید.»

علی مطهری برای توضیح عبارت «آتش به اختیار» گفت: «مثلاً اگر در دانشگاهی مسئله نظارت بر پوشش اسلامی نادیده گرفته و منجر به ولنگاری شد، دانشجویان موظف‌اند خود وارد عمل شوند. یا اگر آزادی بیان مخدوش شد و به منتقدان حکومت اجازه اظهارنظر داده نشد یا افرادی را بدون حکم قضایی و بر خلاف قانون اساسی حصر خانگی کردند و یا مدیران کانال‌های تلگرامی پرمخاطب را قبل از انتخابات بدون هرگونه توضیحی بازداشت طولانی‌مدت کردند یا دانشجویان و خبرنگارانی را به اتهامات واهی و با انگیزه سیاسی بازداشت یا ستاره‌دار کردند، در این‌جا دانشجویان و بلکه سایر اقشار مردم آتش به اختیارند چون مسئولان به وظیفه خود عمل نکرده‌اند.»

او توضیح نداد زمانی که دستگاه‌های حکومتی دست به بازداشت و حصر زدند مردم چگونه و به چه طریقی می‌توانند «آتش به اختیار» باشند.

به‌گفته مطهری، خامنه‌ای «برای حراست از احکام دین و استقلال فرهنگی و احترام به آزادی‌ها» که هم متوجه دولت است و هم نهادهای حکومتی، این تعبیر را به کار برد.

علی مطهری افزود: «مخاطب این دستور در دانشگاه‌ها، هم بسیج دانشجویی و جامعه اسلامی دانشگاهیان هستند که صرفاً از نظام دفاع می‌کنند و هم انجمن‌های اسلامی که انتقادهایی به نظام دارند. در واقع دو طرف آتش به اختیارند.»

اصطلاح «آتش به اختیار» رهبر جمهوری اسلامی واکنش‌های گسترده‌ای در پی داشت و بسیاری از فعالان حقوق بشر آن را دستوری در جهت اقدامات خودسرانه و سرکوب‌های نیروهای فشار در جمهوری اسلامی دانسته‌ و نسبت به آن هشدار داده‌اند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • ندای مظلومیت ایران

    تندورهای داعش ولایی تکلیف مشخص کرده اند و از مرحله دیکتاتوری عبور کرده به مرحله جنون ضد بشریت رسیده اند. خونخواری و جنایتکاری شان تنها یک چیز میتواند مقابله کند و آن همبستگی ملی آحاد مردم ایران است. حسن روحانی بایست بر مردم تکیه کند. فرصت کنترل دولت و مراکز اقتصادی میتواند آن بخش مردم ناراضی فقیر به سمت خود جلب کند. بنظرم حسن روحانی اشتباه محرزی کرد تحت تاثیر اشرافیت حریض و طماع به صراحت اعلام نکرد که میخواهد ثروت ملی توزیع کند. اگر او به خواسته بر حق 07% مردم ایران توجه می کرد به جای رای اکثریت نسبی سلبی میتوانست رای اکثریت مطلق قاطع مردم بدست بیاورد. از 15 میلیون نفری که کلا تحریم کردندد به نظرم باز میتوانست 5 میلیون نفر بکشاند به سمت خودش و از سمت رئیسی هم خداقل 10 ملیون نفر رای معاشی لایه خاکستری بود یعنی حداقل 15 میلیون نفر از دست داد به خاطر مخالفت با افزایش یارانه! در حالی در همین شرایط می تواندبیش دو برابر کند یارانه را. چون اصلا هیچ روشی دیگر نیست تا ثروت به غارت رفته ملت ایران به خودشان برگرداند، 85 هزار میلیارد تومان درامد هدفمندی در اختیار اوست . میتواند نقدی بدهد و با توزیع سهام پیش خرید یکجا و یکدفعه قدرت خرید مردم افزایش دهد. او میتواند یکبار و برای همیشسه ملت ایران از فقر نجات دهد. کاری میخواست هاشمی بکند و متاسفانه مردم به احمدی نژاد رای دادند و او سهام عدالت به مضحکه کشاند. حسن روحانی بایست این چاپلوسان سرمایه دار غیرمردمی از دور خود دور کند و به ملت تکیه کند. اگر روزی هم کار به درگیری بکشد این توده فقیر ملت ایران است که به خیابان میریزد و نه آن اشراف و سرمایه دارهای فرصت طلب.

  • Scandal

    خامنه ای ، خیلی صریح منظورش گفته، می ماند حسن روحانی و بقیه مخالفان نظام استبدادی ولایت فقیه. به نظم بی هیچ وجه آقای روحانی نباید با این هیولا دهن به دهن شود و وظیفه پوزه مالی را به عهده خارج دولتی ها بگذارد. از جمله علی مطهری راست میانه رو که واقعا دارد از منظر قانون توپ توی زمین تندروها می اندازد. این همان روش مبارزه با دیکتاتوری لجام گسیخته وحشیانه خامنه ای ملعون الدنگ روانی سادیسمی است. می بینم مزدوران و خودجوش وحشی نظام ولایی از فضای مجازی تا کف خیایان توحش ضد انسانی شان به نمایش گذاشته اند. داعش تف سربالای اینهاست و هر باز این توحش از خود نشان می دهد به خودشان بر میگردد. بهترین کار دیگر آقای روحانی تلاش برای تقویت اقتصادی مردم است تا پایداری و هم رضایت آنها به سمت خود جلب کند. تنها راه مبارزه با این هیولایی داعشی وار نظام ولایی اتحاد مردم است.