ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

قرارداد میلیاردی فروش جنگنده‌های اف ۱۵ آمریکا به قطر در میان بحران خلیج فارس

وزرای دفاع آمریکا و قطر علاوه بر امضای قرارداد فروش جنگنده‌های اف ۱۵ درباره چالش‌های امنیتی در منطقه خاورمیانه با هم گفت‌وگو کردند. یک رزمایش مشترک دریایی هم برگزار می‌شود.

در میان بحران عمیق دیپلماتیک بین عربستان سعودی و متحدانش با قطر، وزیر دفاع قطر قرارداد خرید جنگنده‌های اف ۱۵ به ارزش ۱۲ میلیارد دلار را با همتای آمریکایی‌اش جیمز متیس امضا کرد. در همان حال دو کشتی جنگی آمریکایی برای انجام یک رزمایش مشترک دریایی وارد بندر حمر در جنوب شرقی دوحه شده‌اند. رایزنی‌ها برای حل بحران دیپلماتیک هم با سفر مولود چاوش اوغلو وزیر خارجه ترکیه به قطر همچنان ادامه دارد.

قرار است قطر از آمریکا ۳۶ جنگنده اف ۱۵بخرد.

قرارداد فروش جنگنده‌های اف ۱۵ به قطر شامگاه گذشته در شرایطی بین وزرای دفاع ایالات متحده آمریکا و قطر به امضا رسید که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا، در هم‌آوایی با عربستان سعودی و متحدانش قطر را به حمایت از تروریسم متهم کرده است.

برخی رسانه‌ها گزارش داده‌اند که قرار است در مجموع قطر از آمریکا ۳۶ جنگنده اف ۱۵ بخرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت دفاع آمریکا اعلام کرده که فروش جنگنده‌های اف ۱۵ همکاری‌های نظامی بین آمریکا و قطر را افزایش خواهد داد.

بیش و کم همزمان با قرارداد فروش جنگنده‌های شکاری اف ۱۵ به قطر، دو کشتی جنگی آمریکایی برای انجام یک رزمایش مشترک دریایی به بندر حمر در جنوب شرقی دوحه وارد شده‌اند. هنوز معلوم نیست چه نیروهایی در این رزمایش شرکت می‌کنند و ماهیت آن چیست. زمان برگزاری این رزمایش مشترک دریایی هم اعلام نشده، اما اگر انجام شود، اولین رزمایش دریایی مشترک بین آمریکا و قطر بعد از بحران دیپلماتیک بین عربستان و سعودی و متحدانش با قطر است که هفته گذشته با انزوای سیاسی قطر آغاز شد و همچنان ادامه دارد.

جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا و همتای قطری او، خالد عطیه علاوه بر امضای قرارداد فروش جنگنده‌های اف ۱۵ درباره چالش‌های امنیتی در منطقه خاورمیانه از جمله عملیات موصل و رقه بر ضد گروه دولت گروه اسلامی (داعش) و اهمیت صلح برای خاورمیانه با یکدیگر گفت‌وگو کردند.

در نوامبر ۲۰۱۶ ایالات متحده آمریکا فروش ۷۲ جنگنده اف ۱۵ به قطر به ارزش ۲۱.۱ میلیارد دلار را تصویب کرد. شرکت بوئینگ سازنده این جنگنده‌های شکاری‌ست.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا جمعه هفته پیش قطر را متهم کرده بود که از تروریسم حمایت می‌کند. برخی از رسانه‌های آمریکایی ترامپ را متهم کرده بودند که با این اظهارات، تلاش‌های رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا برای تنش‌زدایی در کشورهای حاشیه خلیچ فارس را بی‌اعتبار کرده است.

مولود چاووش اوغلو و نهاد زیبکچی، وزرای خارجه و اقتصاد ترکیه روز گذشته به قطر سفر کردند و با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر درباره بحران اخیر گفت وگو کردند. رویترز گزارش داده که چاووش‌اوغلو برای ادامه این رایزنی‌ها به کویت سفر کرده است.

کشور های عربستان، امارات متحده عربی، بحرین و مصر برای از سرگیری روابط دیپلماتیکشان با قطر شرط‌هایی تعیین کرده‌اند: قطع روابط  سیاسی و اقتصادی با ایران و اخراج اعضای حماس و اخوان‌الملسمین از دوحه برخی از این شرایط است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • iran

    حالا معلوم شد اینهمه سروصدا درباره قطر بخاطر چی بود. امریکا میخواسته اجبارا اسلحه هاش رو قطر بخره بلکه پولی دربیاره از اون طرف قطر قبول نمیکرده. ولی حالا که فروخته ببینید چطور سر و صداها بخوابه.

  • بابک

    چیزی که مشخصه اینهکه رد پای امریکا برای فروش صلاح همیشه تو خاور میانه وجود داشته و بیشترین نفع رو از درگیری در این منطقه میبره دیگه خودتون قضاوت کنید

  • امیر

    میگن تا ابله در جهانه مفلس در نمیمونه" واقعا این رهبرای کشورهای حوزه خلیج فارس نمیفهمند اگر از چاه اختلافاتشون با همدیگه ابی در نمی اد واسه امریکا داره قشنگ نون در میاد!؟ اخه یکی نیست به اینا بگه کشوریکه اگه یه بمب به مرکزش اصابت کنه تیکه بزرگتون گوش تونه چرا اصرار داره که خودشو یه قدرت نظامی نشون بده؟ نمیبینه اگه اونا 12 میلیارد سلاح خریدند عربستان نقدا 100 میلیارد خریده تا باقیش؟ اخه این اسلام تا حالا کی رو ادم کرده که شما اینقدر بهش ارادت دارین؟!