ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

افزایش ۷۰ درصدی صادرات کالا به قطر با «هزینه چهار برابری»

در حالی که ترکیه از تحریم قطر بیشتر بهره برده، ایران هم از سیر صعودی صادرات به قطر خبر داده اما با بازار سیاه کشتی‌داران، هزینه آن نیز بیشتر شده است.

ایران در مدت تحریم قطر کالا به ارزش بیش از یک میلیارد ریال به این کشور صادر کرده اما با بازار سیاهی که کشتی‌داران به‌راه انداخته‌اند هزینه این صادرات نیز چند برابر شده است.

عکس: آرشیو

به‌گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا)، صفر شیبانی، مدیرکل گمرک بندرلنگه در استان هرمزگان روز پنج‌شنبه ۲۵ خرداد اعلام کرد که صادرات کالا از بندرلنگه به قطر در روزهای آینده ۷۰ درصد افزایش می‌یابد.

او گفت: «در روزهای اخیر ۲۰۰ تن کالا در قالب ۱۰ کانتینر به ارزش یک میلیارد و ۳۶ میلیون و ۴۸۹ هزار ریال از بندر لنگه به کشور قطر صادر شد.»

ایران پیش از تحریم‌های اخیر عربستان سعودی و کشورهای متحدش علیه قطر از بندرلنگه شن و ماسه و دام به قطر صادر می‌کرد اما پس از تحریم‌ها دست به صادرات مواد غذایی، میوه و تره‌بار نیز زده است.

عربستان سعودی، امارات متحده عربی، مصر و یمن ۵ ژوئن / ۱۵ خرداد در یک اقدام غیرمنتظره روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع کردند و مرزهای زمینی و حریم هوایی خود را به روی این کشور کوچک در حاشیه خلیج فارس بستند و آن مورد تحریم قرار دادند. به تدریج چند کشور دیگر، از جمله جمهوری اسلامی موریتانی نیز در حمایت از عربستان سعودی روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع کردند. عربستان سعودی و متحدانش قطر را متهم کرده‌اند که از اخوان‌المسلین در مصر و حماس در نوار غزه و ترریسم در منطقه حمایت می‌کند. آن‌ها خواهان تغییر سیاست قطر در رابطه با ایران هم شدند. قطر این اتهامات را رد می‌کند.

مدیرکل گمرک بندرلنگه همچنین از علاقه‌مندی بخش خصوصی برای صادرات کالا به قطر سخن گفت اما موانع کاری برای حضور شرکت‌های ایرانی موجب شده ترکیه بیشتر بازار قطر را در دست بگیرد.

ترکیه یکی از حامیان اصلی قطر در بحران کنونی کشورهای عربی است و از عربستان سعودی نیز خواسته است تا در جهت حل مناقشه با قطر به گفت‌وگو بنشیند.

احمد صادقیان، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران در همین رابطه به خبرگزاری تسنیم گفته است تحریم قطر و افزایش امکان صادرات کالا از ایران به این کشور به فرصتی برای سوء‌استفاده گروهی از کشتی‌داران در جنوب ایران تبدیل شده و بازار سیاهی برای حمل کالا به قطر به‌وجود آمده است.

به‌گفته او هزینه‌های حمل و نقل کالا به قطر از طریق کشتی حدود چهار برابر شده است. پیش از تحریم‌های قطر هزینه هر کانتینر بار از سواحل جنوب ایران به‌سمت قطر حدود ۵۵۰ دلار بود ولی اکنون قیمت‌ها به کانتینری دو هزار دلار رسیده است.

کشتی‌داران می‌گویند «تحریم‌ها کار را سخت کرده و کشتی برای حمل بار به‌اندازه کافی وجود ندارد.»

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران در این‌باره می‌گوید: «اگر قرار باشد شرکت‌ها چند برابر هزینه حمل کالا و صادرات کالا را به قطر پرداخت کنند عملاً این کار سود اقتصادی نخواهد داشت.»

احمد صادقیان از سازمان کشتی‌رانی جمهوری اسلامی ایران خواسته است تا نظارت خود را در منطقه افزایش دهد و با متخلفان برخورد کند.

او نیز حضور در بازار قطر را «یک فرصت مناسب اقتصادی» دانست و از وزارت امور خارجه و وزارت صنعت، معدن و تجارت خواست تا با دیپلماسی قوی شرایط و پیش‌زمینه‌های لازم برای استفاده از آن را فراهم کنند.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران معتقد است شرکت‌های ترک با مشکلات شرکت‌های ایرانی مواجه نیستند و دولت ترکیه «اقدامات مهمی» انجام داده و کارها را «مدیریت‌شده» پیش برده‌ است.

روز گذشته، چهارشنبه ۲۴ خرداد مهدی کریمی تفرشی، رئیس هیئت مدیره تعاونی تولیدکنندگان مواد غذایی ایران گفته بود که در پی محدودیت‌های اخیر برای این کشور، ترکیه پیش‌دستی کرده و وارد این بازار شده است.

علی همتی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس نیز در روز ۲۱ خرداد گفته بود ایران روزانه ۱۰۰ تن میوه و تره‌بار به قطر صادر خواهد کرد.

امارات متحده عربی، از تحریم‌کنندگان قطر به‌تازگی به دولت قطر هشدار داد که به ایران اجازه ندهد از بحران دیپلماتیک بین قطر و عربستان سعودی و متحدانش به لحاظ سیاسی و اقتصادی استفاده کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.