ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پشت پرده لغو سفر احمدی‌نژاد به ارمنستان

<p>واهان هوانیسیان، رهبر حزب مخالف حکومت ارمنستان می&zwnj;گوید لغو سفر خردادماه محمود احمدی&zwnj;نژاد به این کشور &laquo;دلایل دیگری غیر از آن&zwnj;چه مقامات جمهوری اسلامی ایران می&zwnj;گویند&raquo; داشته است.</p> <!--break--> <p><br /> در شرایطی که شایعات بسیاری درباره لغو سفر رئیس دولت ایران به ارمنستان در رسانه&zwnj;ها مطرح شده بود، سخنگوی وزارت خارجه، از آماده نبودن برخی از اسناد و موافقت&zwnj;نامه&zwnj;ها از سوی طرف ارمنی خبر داده و اعلام کرد که سفر احمدی&zwnj;نژاد در آینده&zwnj;ای نزدیک برگزار خواهد شد.</p> <p><br /> تارنمای تابناک گزارش داده است که واهان هوانیسیان، رهبر حزب مخالف این کشور و یکی از شخصیت&zwnj;های برجسته پارلمان ارمنستان در این&zwnj;باره به روزنامه&zwnj;نگاران گفت که لغو سفر رئیس دولت ایران، دلایل دیگری داشته است.</p> <p><br /> هوانسیان ادعا کرده است که &laquo;در آخرین دقایق، موضوعاتی مبهم در برنامه سفر محمود احمدی&zwnj;نژاد از سوی طرف ارمنستانی گنجانده شده که طرف ایرانی، خواستار شفاف&zwnj;سازی ارمنی&zwnj;ها در این&zwnj;باره شده بود.&raquo;</p> <blockquote> <p><br /> الکساندر آرزومانیان، وزیر امور خارجه سابق ارمنستان طرح موضوع منازعه ارمنستان و آذربایجان را از جمله دلایل لغو سفر رئیس جمهور ایران به این کشور دانست</p> </blockquote> <p>این نمانیده پارلمان ارمنستان توضیحات بیشتری در این&zwnj;باره نداد.</p> <p><br /> از سوی دیگر افزون بر هوانیسیان، الکساندر آرزومانیان، وزیر امور خارجه سابق ارمنستان طرح موضوع منازعه ارمنستان و آذربایجان را از جمله دلایل لغو سفر رئیس جمهور ایران به این کشور دانست.</p> <p><br /> او در این&zwnj;باره گفت: &laquo;بیانیه مشترک رؤسای جمهور فرانسه، روسیه و ارمنستان، امیدها را برای برقراری یک توافق پایدار بین آذربایجان و ارمنستان فراهم کرده است و جمهوری اسلامی ایران از این&zwnj;که در فرایند منازعه آذربایجان و ارمنستان کنار گذاشته شود و بازی داده نشود، ناراحت است و هیچ&zwnj;گاه مایل نیست که نیروهای حافظ صلح غربی در نزدیکی مرزهای این کشور مستقر شوند.&raquo;</p> <p><br /> با این حال برخی از کارشناسان امور بین&zwnj;الملل معتقدند که منازعات داخلی ایران بین دولت و مجلس که طی هفته&zwnj;های اخیر شدت بیشتری يافته است و در نهایت منجر به استعفا و بازداشت معاون مالی و اداری وزارت امور خارجه گشت در لغو این سفر بی&zwnj;تأثیر نبوده است.</p> <p><br /> از سوی دیگر عواملی چون نوع رویکرد ترکیه در روابط ایران و ارمنستان نیز از جمله گمانه&zwnj;زنی&zwnj;های کارشناسان بین&zwnj;المللی در این زمینه است.</p> <p>&nbsp;</p> <p>در اواسط خردادماه سال جاری سفر محمود احمدی&zwnj;نژاد به ایروان، پایتخت ارمنستان که قرار بود به&zwnj;منظور تحکیم و تعمیق روابط فی&zwnj;مابین انجام شود بنا بر اعلام مسئولان نهاد ریاست جمهوری با توافق دو طرف به زمان دیگری موکول شد.</p> <p><br /> احمدی&zwnj;نژاد در این سفر یک &zwnj;روزه قرار بود افزون بر دیدار با رئیس جمهور ارمنستان با سایر مقامات ارشد این کشور دیدار و گفت&zwnj;وگو داشته باشد.</p> <p><br /> سفر احمدی&zwnj;نژاد به ارمنستان در پاسخ به سفر سرژ سرکیسیان، همتای ارمنی خود بود و تاکنون از سوی مقامات جمهوری اسلامی هیچ توضیح قانع&zwnj;کننده&zwnj;ای در باره لغو این سفر داده نشده است.<br /> &nbsp;</p>

واهان هوانیسیان، رهبر حزب مخالف حکومت ارمنستان می‌گوید لغو سفر خردادماه محمود احمدی‌نژاد به این کشور «دلایل دیگری غیر از آن‌چه مقامات جمهوری اسلامی ایران می‌گویند» داشته است.

در شرایطی که شایعات بسیاری درباره لغو سفر رئیس دولت ایران به ارمنستان در رسانه‌ها مطرح شده بود، سخنگوی وزارت خارجه، از آماده نبودن برخی از اسناد و موافقت‌نامه‌ها از سوی طرف ارمنی خبر داده و اعلام کرد که سفر احمدی‌نژاد در آینده‌ای نزدیک برگزار خواهد شد.

تارنمای تابناک گزارش داده است که واهان هوانیسیان، رهبر حزب مخالف این کشور و یکی از شخصیت‌های برجسته پارلمان ارمنستان در این‌باره به روزنامه‌نگاران گفت که لغو سفر رئیس دولت ایران، دلایل دیگری داشته است.

هوانسیان ادعا کرده است که «در آخرین دقایق، موضوعاتی مبهم در برنامه سفر محمود احمدی‌نژاد از سوی طرف ارمنستانی گنجانده شده که طرف ایرانی، خواستار شفاف‌سازی ارمنی‌ها در این‌باره شده بود.»

این نمانیده پارلمان ارمنستان توضیحات بیشتری در این‌باره نداد.

از سوی دیگر افزون بر هوانیسیان، الکساندر آرزومانیان، وزیر امور خارجه سابق ارمنستان طرح موضوع منازعه ارمنستان و آذربایجان را از جمله دلایل لغو سفر رئیس جمهور ایران به این کشور دانست.

او در این‌باره گفت: «بیانیه مشترک رؤسای جمهور فرانسه، روسیه و ارمنستان، امیدها را برای برقراری یک توافق پایدار بین آذربایجان و ارمنستان فراهم کرده است و جمهوری اسلامی ایران از این‌که در فرایند منازعه آذربایجان و ارمنستان کنار گذاشته شود و بازی داده نشود، ناراحت است و هیچ‌گاه مایل نیست که نیروهای حافظ صلح غربی در نزدیکی مرزهای این کشور مستقر شوند.»

با این حال برخی از کارشناسان امور بین‌الملل معتقدند که منازعات داخلی ایران بین دولت و مجلس که طی هفته‌های اخیر شدت بیشتری يافته است و در نهایت منجر به استعفا و بازداشت معاون مالی و اداری وزارت امور خارجه گشت در لغو این سفر بی‌تأثیر نبوده است.

از سوی دیگر عواملی چون نوع رویکرد ترکیه در روابط ایران و ارمنستان نیز از جمله گمانه‌زنی‌های کارشناسان بین‌المللی در این زمینه است.

در اواسط خردادماه سال جاری سفر محمود احمدی‌نژاد به ایروان، پایتخت ارمنستان که قرار بود به‌منظور تحکیم و تعمیق روابط فی‌مابین انجام شود بنا بر اعلام مسئولان نهاد ریاست جمهوری با توافق دو طرف به زمان دیگری موکول شد.

احمدی‌نژاد در این سفر یک ‌روزه قرار بود افزون بر دیدار با رئیس جمهور ارمنستان با سایر مقامات ارشد این کشور دیدار و گفت‌وگو داشته باشد.

سفر احمدی‌نژاد به ارمنستان در پاسخ به سفر سرژ سرکیسیان، همتای ارمنی خود بود و تاکنون از سوی مقامات جمهوری اسلامی هیچ توضیح قانع‌کننده‌ای در باره لغو این سفر داده نشده است.
 

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کاربر مهمان فرهاد-فریاد

    <p> اما شنیده ها حاکی از آنست که مرشد اعلای احمدی نژاد رحیم مشائی که صاحب امدادهای غیبی ست مانع این سفر شده و به احمدی نژاد گفته که پیش بینی می کنم که اگر این سفر را انجام دهی اقدامی مرگبار در انتظار تو خواهد بود . پیش گویان ایشان را دست کم نگیرید . </p>