ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مخالفت بانک‌های نظامی با «طرح ادغام بانک‌ها»

ادغام بانک‌ها در ایران در نخستین گام با واکنش منفی مدیرعامل یکی از چند بانک وابسته به نظامیان روبرو شد. مدیرعامل بانک مهر اقتصاد ادغام بانک‌ها را شایعه بی‌اساس خوانده است.

ادغام بانک‌ها یکی از برنامه‌های بانک مرکزی ایران است. مدیران برخی از بانک‌های وابسته به نهادهای نظامی با این تصمیم مخالف‌ند.

نظام بانکی ایران با «بحران» روبرو است. مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نزدیک به یک‌سال پیش از «توقف بخشی از فعالیت‌های نظام بانکی» خبر داد و اعلام کرد که بدون حمایت و استقراض از بانک مرکزی، برخی از بانک‌ها امکان ادامه فعالیت نخواهند داشت.

دولت حسن روحانی هم در همه چهار سال گذشته وعده کرده است که لایحه‌ای را به منظور اصلاح نظام بانکی تدوین و به مجلس ارائه کند، اما تا به حال این اتفاق نیز رخ نداده است.

در تازه‌ترین اقدام ، ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی ایران گفته است که طرح ادغام بانک‌ها می‌تواند یکی از راهکارهای اصلاح نظام بانکی و کاهش هزینه بانکداری شود.

این طرح که جزئیات آن هنوز مشخص نیست در شرایطی مطرح شده که اعتراض سپرده‌گذاران در برخی از موسسه‌های مالی و اعتباری طی چند روز گذشته شدت گرفته است. در همین راستا گروهی از نمایندگان نیز به دنبال طرح سوال از رئیس جمهوری به دلیل عدم رسیدگی به خواسته سپرده‌گذاران موسسه‌های مالی و اعتباری ورشکست شده هستند.

در این میان انتشار خبر ادغام بانک‌ها با واکنش مدیرعامل بانک «مهر اقتصاد» که سپاه پاسداران سهامدار اصلی آن است، روبرو شده است.

مدیرعامل این بانک پنجشنبه ۲۵ خرداد به خبرگزاری «فارس» گفت که تا به حال مذاکره و یا مکاتبه‌ای به منظور ادغام این بانک در سایر بانک‌ها صورت نگرفته است.

بر پایه اخبار تائید نشده بانک مرکزی ایران خواستار ادغام بانک «مهر اقتصاد» و موسسه‌های مالی و اعتباری «کوثر» و «ثامن» شده است.

همزمان با انتشار این خبر، منابع خبری ایران از مراجعه سرمایه‌گذاران به بانک «مهر اقتصاد» برای خروج سپرده‌های خود خبر دادند.

خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، در همین رابطه گزارش داد که ادغام بانک «مهر اقتصاد» و دو موسسه «کوثر» و «ثامن» که هر سه وابسته به نهادهای نظامی هستند، از سوی مقام‌های مسئول تائید نشده است.

ضیاءالدین ایمانی مدیرعامل بانک «مهر اقتصاد» هم ادغام این بانک و دو موسسه مالی و اعتباری دیگر را «بی‌اساس» دانسته و گفته است: «با کسانی که با طرح موضوع ادغام، موجب بروز اخلال شده‌اند و در نظام بانکی کشور مشکل ایجاد می‌کنند، برخورد می‌کنیم».

در حالی که مدیران بانک مهر اقتصاد هرگونه اقدام و مذاکره برای ادغام را «بی‌اساس» دانستند، روابط عمومی موسسه مالی و اعتباری کوثر با صدور اطلاعیه‌ای از «توافق» میان این سه نهاد مالی خبر داد و اعلام کرد: «علیرغم مذاکرات و توافقات حاصله فی مابین در این خصوص، به اطلاع می رساند هرگونه تصمیم‌گیری در حوزه نظام بانکی کشور منوط به مصوبه شورای پول و اعتبار و ابلاغ بانک مرکزی است که تاکنون تاییدیه‌ای ازسوی بانک مرکزی به این موسسه نرسیده است.»

در پیوند با همین موضوع محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس «طرح ادغام بانک‌ها» را «ضروری و نیازمند مصوبه مجمع عمومی بانک‌ها» دانسته و گفته است که دولت تنها در خصوص بانک‌های دولتی می‌توانید تصمیم بگیرد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • سیروس

    تاخت و تاز مافیای خامنه ای در اقتصاد کشور مانند دیگر زمینه ها جایی برای اصلاح نگذاشته. هر جا را بخواهند درست کنند با شاخه ای از این مافیا روبه رو میشوند

  • بانک نظامی

    بانک نظامی هستیم. نظام یعنی اقتدار، اقتدار نیازمند پول مفت است، نزول میخوریم، پولشویی مکینیم، چرخه مالی تروریسم و قاچقاق و تجارت سکس را تامین و مدیریت میکینم، ملت را غارت میکینم، اختلاس میکنیم، دزدی میکنیم از همه رقم، چون بانک نظامی هستیم و میتوانیم سرهر فضولی با چماق خورد کنیم. بانک نظامی هستیم و قلدریم و به قلدر بودن خود افتخار میکینم.