ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تنش دیپلماتیک جدید بین آنکارا و واشنگتن: احضار سفیر آمریکا در ترکیه

دیدار اردوغان از واشنگتن پیامدهای جدی دیپلماتیک در پی داشت. مقامات آمریکایی حکم بازداشت محافظان اردوغان را صادر کردند. ترکیه اعلام «نبرد سیاسی و حقوقی» کرد.

دادگستری آمریکا حکم بازداشت ۱۲ نفر از محافظان اصلی رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه را صادر کرد. آن‌ها متهم هستند که در دیدار اردوغان از واشنگتن علیه تظاهرکنندگان مخالف او رفتار خشونت‌آمیز داشتند. اردوغان از این حکم برافروخته است.

رجب طیب اردوغان از پلیس آمریکا به‌شدت انتقاد کرد و گفت آن‌ها در برابر «تروریست‌ها» هیچ اقدامی نکردند.

ترکیه نمی‌خواهد از کنار این اقدام به‌راحتی بگذرد. وزارت امور خارجه این کشور در واکنش به حکم صادرشده علیه محافظان اردوغان، جان باس، سفیر آمریکا در آنکارا را احضار کرد.

وزارت امور خارجه ترکیه اعلام کرد که به سفیر آمریکا گفته است صدور حکم جلب محافظان اردوغان توسط مقامات آمریکایی اشتباه و مغرضانه است و پایه و اساس قانونی ندارد و در واقع این مقامات محلی بودند که قادر به اتخاذ تدابیر امنیتی در برابر به‌اصطلاح معترضان نبودند.

پیتر نیوزهام، رئیس پلیس واشنگتن برخلاف این نظر از حکم صادرشده علیه محافظان اردوغان به دلیل رفتار خشونت‌بار آن‌ها دفاع کرد و گفت آن‌ها به تظاهرات مسالمت‌آمیز کردها در مقابل محل اقامت اردوغان «وحشیانه» حمله کردند. او تأکید کرد که ویدئوی ضبط‌شده از این حمله هویت ۱۲ نفر محافظ را به‌خوبی نشان می‌دهد.

«محافظان وحشی»

در درگیری‌هایی که در جریان سفر اردوغان به واشنگتن در روز ۱۶ ماه مه / ۲۶ اردیبهشت رخ داد ۱۲ نفر زخمی شدند، از جمله یک مأمور پلیس. فیلم‌های ضبط‌شده نشان می‌دهند که محافظان اردوغان معترضانی که بر کف خیابان افتاده بودند را خود کتک زدند و مأموران پلیسی که در محل حاضر بودند مجبور شدند تا مانع از حملات بیشتر آن‌ها شوند.

این درگیری‌ها در مرکز واشنگتن رخ داد، زمانی که اردوغان پس از دیدار با دونالد ترامپ در کاخ سفید به محل سفارت ترکیه رفته بود. زدوخوردِ ده‌ها نفر در محل چندین دقیقه به‌طول انجامید.

«تظاهرکنندگان تروریست»

رجب طیب اردوغان شامگاه پنج‌شنبه ۱۵ ژوئن / ۲۵ خرداد در سخنانی در آنکارا از یک «نبرد سیاسی و حقوقی» علیه احکام صادرشده در آمریکا سخن گفت. او از پلیس آمریکا به‌شدت انتقاد کرد و گفت آن‌ها به «تروریست‌ها» اجازه دادند که تا ۵۰ متری محل نزدیک شوند.

رئیس جمهوری ترکیه افزود پلیس آمریکا «هیچ اقدامی نکرد» و به همین دلیل محافظان خود وارد عمل شدند تا از او محافظت کنند.

در صحنه‌ای از یک ویدئو دیده می‌شود که اردوغان خود شاهد آن‌چه روی داد بود اما دخالتی در آن نکرد.

به‌گفته دولت ترکیه معترضان از وابستگان حزب ممنوع اعلام‌شده کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) و جنبش فتح‌الله گولن، واعظ مذهبی ساکن آمریکا بودند که آنکارا آن‌ها را «تروریست» می‌خواند. دولت ترکیه جنبش گولن را عامل اصلی کودتای نافرجام ماه ژوئیه سال گذشته می‌داند.

آمریکا در جنگ سوریه از شبه‌نظامیان «یگان‌های مدافع خلق»، کردهای سوریه، حمایت می‌کند. آنکارا این پشتیبانی آمریکا را به‌شدت مورد انتقاد قرار می‌دهد. دولت ترکیه «یگان‌های مدافع خلق» را یک سازمان تروریستی و بازوی پ‌ک‌ک در سوریه می‌داند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • farid

    خلیفه اردوغان متحد حکومت اسلامی تهران و داعش و روسیه شده... مخالفان را بعنوان کودتا چی سرکوب میکند و بعنوان مبارزه با تروریست کردها را که با داعش میجنگند بمباران میکند و با رفرندام مهندسی با اختلاف یک درصد خلیفه را بسطح ولی فقیه مادام العمری میرساند!