ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

واکنش ایران به تحریم‌های سنای آمریکا: هیأت نظارت بر برجام قاطعانه اقدام خواهد کرد

مقامات ایران تحریم‌های جدید سنای آمریکا را برخلاف تعهدات این کشور به توافق هسته‌ای می‌دانند. وزارت خارجه ایران گفته است آمریکا نمی‌تواند از تعهدات خود شانه خالی کند.

وزارت خارجه جمهوری اسلامی معتقد است آمریکا با تحریم‌های غیرهسته‌ای مجلس سنای این کشور علیه ایران نمی‌تواند از تعهدات خود در قبال توافق هسته‌ای شانه خالی کند.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران جمعه ۲۶ خرداد تحریم‌های جدید علیه ایران در سنای آمریکا را «ادامه خصومت‌های ذاتی آمریکا با جمهوری اسلامی» دانست و گفت دولت آمریکا براساس توافق هسته‌ای تعهداتی دارد که باید آن‌ها را به‌طور کامل انجام دهد.

او افزود: «در این زمینه مقررات داخلی کشورها ملاک عمل نیست و دولت‌ها نمی‌توانند با توسل به چنین مقرراتی از زیر بار تعهدات قانونی خود شانه خالی کنند.‌»

مجلس سنای آمریکا پنج‌شنبه ۱۵ ژوئن / ۲۵ خرداد با اکثریت قاطع آرا تحریم‌های تازه‌ای را علیه ایران و همچنین روسیه تصویب کرد. بر این اساس برنامه موشک‌های بالستیک ایران و همه اشخاص و شرکت‌هایی که با این برنامه در ارتباط‌‌اند در طی ۹۰ روز تحریم می‌شوند. افزون بر این، سنای آمریکا برای نخستین بار سپاه پاسداران را هم به‌طور مستقیم تحت تحریم قرار می‌دهد. همچنین دارایی افراد و نهادهایی که در معاملات مرتبط با تأمین، فروش و یا انتقال سلاح به ایران دست دارند، توقیف می‌شود.

این تحریم‌ها به تحریم‌های اقتصادی علیه ایران که در دوران قبل از توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی وضع شده بود، ربطی ندارند. با این حال مقامات ایرانی این تحریم را برخلاف تعهدات آمریکا در توافق سهته‌ای می‌دانند.

بهرام قاسمی با بیان این‌که هیأت نظارت بر اجرای برجام در ایران اقدامات متقابل و متناسب در این زمینه را «با قاطعیت» اتخاذ خواهد کرد، افزود برنامه موشکی ایران تدافعی است و آن‌چه آمریکا درباره این برنامه مطرح کرده «کاملاً ناموجه و غیرقانونی است» و با قطعنامه ۲۲۳۱ مغایرتی ندارد.

این در حالی است که موشک‌های بالستیک قابلیت حمل سلاح هسته‌ای را دارند و همین موضوع نگرانی آمریکا را برانگیخته و بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل تحریم‌های مربوط به برنامه موشکی ایران برای هشت سال ادامه خواهد داشت.

از سوی دیگر علی‌اکبر ولایتی، عضو هیأت ویژه نظارت بر برجام نیز اقدام سنای آمریکا را بر خلاف برجام دانست و گفت این تحریم‌ها به آن جهت صورت می‌گیرد که آمریکا در منطقه از ایران شکست خورده است.

همچنین روز جمعه حسین نقوی‌ حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت‌ ملی و سیاست‌خارجی مجلس اعلام کرد که با دستور علی لاریجانی، رئیس مجلس، این کمیسیون طرحی برای مقابله با تحریم‌های اخیر سنای آمریکا علیه ایران تدوین کرد.

حسین نقوی‌ حسینی نیز مصوبه سنای آمریکا را «بدعهدی آمریکا» و «ناقض آشکار» برجام دانست.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران ۲۲ خردادماه جاری در سفر خود به نروژ گفته بود که در هفته‌های اخیر دو بار به فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیام کتبی فرستاده و در آن‌ها «در مورد بدعهدی‌های ایالات متحده و تأثیری که سیاست‌های مخرب این کشور در این زمینه دارد» شکایت کرده بود.

با این حال ظریف گفته بود: «روند اجرای برجام با توجه به این‌که هم ایران هم کشورهای اتحادیه اروپا متعهد به اجرای برجام هستند به‌صورت طبیعی پیش می‌رود.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.