ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عربستان: «فهرست نارضایتی‌ها» از قطر را ارائه می‌کنیم

عادل الجبیر دوحه را «متحد» ریاض خواند و گفت که همسایگان ناراضی قصدی برای آسیب‌رساندن به مردم قطر ندارند اما «برادران قطری نیز نمی‌توانند به تأمین مالی «.افراطی‌گری ادامه دهند

وزیر امور خارجه عربستان می‌گوید که همسایگان قطر در خلیج فارس در حال تهیه فهرست نارضایتی‌ها از این کشور هستند و به زودی آن را ارائه خواهند داد. همزمان فشارهای بین‌المللی قطر برای بازگشایی حریم هوایی همسایگان ناراضی به روی پروازهای این کشور بی‌نتیجه ماند.

عادل الجبیر (راست) در کناب محمد بن سلمان (چپ) - منبع: Flicker, Amber I. Smith

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان جمعه، ۱۶ ژوئن در لندن بار دیگر بر این ادعای ریاض پافشاری کرد که قطر از «افراطی‌گری و تروریسم» حمایت می‌کند. او ادامه داد که «قطر باید این حمایت‌ها را متوقف کند. این فقط خواسته کشورهای حوزه خلیج فارس نیست، بلکه خواسته همه جهان است.»

عربستان سعودی، امارات متحده عربی، مصر و یمن دوشنبه پنجم ژوئن در یک اقدام کاملاً غافلگیرکننده روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع کردند و مرزهای زمینی و حریم هوایی خود را به روی این کشور کوچک در حاشیه خلیج فارس بستند. به تدریج چند کشور دیگر، از جمله جمهوری اسلامی موریتانی نیز در حمایت از عربستان سعودی روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع کردند. عربستان سعودی و متحدانش، در یک بیانیه مشترک قطر را متهم کرده‌اند که از اخوان‌المسلین در مصر و حماس در نوار غزه حمایت می‌کند. آن‌ها خواهان تغییر سیاست قطر در رابطه با ایران هم شده‌اند.

پس از این اتفاق، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده نیز اتهام‌های عربستان و متحدانش علیه قطر را تکرار و تأیید کرد و گفت که «قطر متأسفانه به لحاظ تاریخی یک حامی مالی سطح بالای تروریسم بوده. زمان آن فرا رسیده که از قطر بخواهیم به حمایت مالی از تروریسم پایان دهد.» ترامپ پیشتر نیز در توئیت‌هایی قطع رابطه کشورهای عربی با قطر را حاصل سفر خود به ریاض خوانده بود.

در همین راستا عادل الجبیر جمعه از تهیه «فهرست نارضایتی‌ها» از قطر خبر داده‌بود. او گفته که «این فهرستی از خواسته‌های ما نیست، فهرستی از نارضایتی‌های ما است که قطر باید نسبت به آنها پاسخگو باشد و دست به عمل بزند.»

پیش از این نیز گزارش‌هایی از احتمال ارائه شروطی خاص از سوی ریاض برای پایان‌دادن به محاصره قطر منتشر شده‌بود.

به گفته وزیر امور خارجه عربستان، ریاض با «شرکای بحرینی، اماراتی و مصری» در حال آماده‌سازی این فهرست است و آن را «به زودی» تکمیل و ارائه خواهد کرد.

عادل الجبیر در نهایت قطر را «متحدی در حوزه خلیج فارس» خواند و گفت که همسایگان ناراضی هیچ قصدی برای آسیب‌رساندن به مردم قطر ندارند. «اما دیگر کافی است، برادران قطری نمی‌توانند به تأمین مالی افراطی‌گری ادامه دهند، رعب‌آفرینی کنند، و از رسانه‌های متخاصم استفاده کنند و در امور داخلی دیگر کشورها مداخله کنند.»

شبکه خبری الجزیره که مقر اصلی آن در قطر است، یکی دیگر از موارد مورد اختلاف دوحه با دیگر قدرت‌های عربی حوزه خلیج فارس است.

فشار بی‌نتیجه بین‌المللی برای بازگشایی حریم هوایی به روی قطر

اگرچه همسایگان قطر حریم هوایی‌شان به روی پروازها به این کشور را بسته‌اند، ولی ترکیه و ایران در بحران دیپلماتیک حوزه خلیج فارس در کنار قطر ایستاده‌اند. بخشی از پروازهای قطر اکنون از آسمان ایران رد می‌شوند.

با این حال دوحه کماکان از طریق بین‌المللی در حال فشار بر امارات، بحرین و عربستان بود تا این کشورها وادار به بازگشایی حریم هوایی خود به روی پروازهای قطری شوند. این تلاش بی‌نتیجه ماند.

در دو روز اخیر مقام‌های «سازمان بین‌المللی هوانوردی کشور» (ایکائو)، یکی از آژانس‌های تخصصی سازمان ملل متحد در حال مذاکره با مقام‌های حوزه حمل و نقل و هوانوردی کشورهای حوزه خلیج فارس و مصر در زمینه محاصره قطر بودند.

ایکائو نمی‌تواند مقررات خود را بر دولت‌ها تحمیل کند، اما دولت‌ها عموماً به مقررات و استانداردهای بین‌المللی تجویزی ایکائو عمل می‌کنند.

به گزارش رویترز، این مذاکرات پس از آن شکست خورده‌اند که عربستان سعودی گفت بستن حریم هوایی به روی پروازهای قطری بخشی از یک شکاف سیاسی بزرگتر است و سازمان هوانوردی ملل متحد قادر به حل آن نیست.

در همین زمینه

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    نظری وجود ندارد.