ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

معاون رئیس‌جمهوری عراق: ایران مداخله در عراق را متوقف کند

علاوی درباره انتخابات آینده در عراق گفت: «زمان مناسبی برای برگزاری یک انتخابات منصفانه است که هیچ‌کس در آن دخالت نکند: نه ترکیه، نه ایران و نه آمریکا».

معاون رئیس‌جمهوری عراق از ایران خواست که مداخله در این کشور و حمایت از گروه‌های شبه‌نظامی شیعه را متوقف کند.

علاوی در کنار جورج بوش، رئیس‌جمهوری اسبق ایالات متحده - عکس آرشیوی

ایاد علاوی، معاون فواد معصوم، رئیس‌جمهوری عراق در گفت‌و‌گو با خبرگزاری «رویترز»، جمعه، ۱۶ ژوئن گفت که «چندی است که ایران در فرآیند تصمیم‌گیری مردم عراق دخالت می‌کند. ما انتخابات مبتنی بر فرقه‌گرایی نمی‌خواهیم، فرآیند سیاسی فراگیر می‌خواهیم ... امیدواریم عراقی‌ها بدون مداخله قدرت‌های خارجی خودشان دست به انتخاب بزنند.»

علاوی، سیاستمدار شیعه سکولاری که طرفدارانی در میان بخشی از اهل سنت عراق نیز دارد، در قاهره در حال دیدار با عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر بود تا درباره نفت و نیز جنگ در عراق و سوریه و یمن و لیبی به رایزنی بپردازد.

تنش‌های مذهبی بین شیعیان و اهل سنت در عراق با مداخله نظامی ایالات متحده و بریتانیا در سال ۲۰۰۳ در عراق و سقوط صدام به تدریج پدیدار شد و پس از خروج سربازان آمریکایی از این کشور در ۲۰۱۱ شدت گرفت. ایالات متحده و ترکیه گهگاه ایران را به دلیل حمایت از شبه‌نظامیان شیعه در عراق، موسوم به حشد الشعبی به دامن‌زدن به اختلافات مذهبی در عراق متهم کرده‌اند.

ایران اما اتهام مداخله در امور داخلی عراق را رد می‌کند. به گفته تهران حمایت از حشدالشعبی برای مبارزه با گروه «دولت اسلامی» (داعش) است که از سال ۲۰۱۴ در بخش‌هایی از عراق و سوریه خلافت خودخوانده‌اش را اعلام کرد.

نخست‌وزیر پیشین و کنونی عراق، نوری المالکی و حیدر العبادی، هر دو به حزب دعوت اسلامی، حزبی شیعه و نزدیک به ایران تعلق دارند. المالکی به دلیل روابط نه چندان خوب با اهل سنت عراق از قدرت کنار رفت و عبادی جایگزین او شد. عبادی روابط بهتری با سنیان عراق و نیز همچنین عربستان سعودی، مهم‌ترین رقیب منطقه‌ای ایران دارد. برخی گزارش‌ها حتی از دورترشدن العبادی از ایران حکایت می‌کنند.

انتخابات آینده عراق در سال آینده برگزار می‌شود. سیاستمداران عراقی امیدوارند که تا آن زمان داعش را به طور کامل از عراق بیرون برانند.

علاوی به رویترز گفته که «اکنون زمان مناسب برای برگزاری یک انتخابات آزاد و منصفانه است که هیچ‌کس در آن دخالت نکند: نه ترکیه، نه سوریه، نه ایران، و نه آمریکا».

ایاد علاوی خود پیشتر ایران را متهم کرده بود که در انتخابات ۲۰۱۰ جلوی رقابت او برای کسب مقام نخست‌وزیری را گرفته است، اگرچه حزب او، «جنبش وفاق ملی» در ائتلاف «العراقیه» در آن انتخابات کرسی‌های بیشتری از دیگر رقبا کسب کرد؛ هرچند با اختلافی بسیار جزئی. العراقیه به رهبری ایاد علاوی خود را جریانی سکولار و فراقومیتی معرفی می‌کند و بخشی از اهل سنت عراق نیز در آن حضور دارند. علاوی بین سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۵ نخست‌وزیر عراق بود.

در همین زمینه

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    • امیرشکاری

      بعد از سرنگونی صدام حسین و تغییر هژمونی قومی در عراق وبه زیر کشیده شدن خود محوری اقلیت سنی مذهب ، انواع وُ اقسام کار شکنی ها وسنگ اندازی ها توسط قبایل و حکام سنی مذهب عربی و سیاست بازان پیروشان در عراق منجمله ایاد علاوی و هاشمی و ... شروع شد . هدف آن ها مغایرت کامل با بهانه ها و تهمت هایی که به این وُ آن در اُردوی مخالف می زنند ، دارد !و هرگز نباید فریب ظاهر آراسته و بی طرفافه اشان را خورد ...تنها وتنها بدنبال روی کار آوردن اُلیگارشی اقلیت سنی و به زیر کشیدن اکثریت شیعی بوده وهستند و متاسفانه از هیچ جنایت و کشت وُ کشتار ی از نیرو های مخالفشان و مردم بیگناه کوچه وُ بازار هم رویگردان نیستند ، همآنان آغاز گر جنگ های فرقه ای وخون خونریزی بی حد وُ حساب در این کشور ماتم زده بودند.

    • مردی

      داعش و تکفیری های عرب سنی بزرگ ترین فرصت گرفتند برای استقلال اعراب سنی عراق و سوریه و این مناطق ویران شد. اعراب سنی سوریه و غراق شانسی برای خودمختاری با اکثریتش شیعه متعصب و اقلیت علوی سوریه. مگر سیستم فدرالی کاملی برقرار شود حداقل مانند آمریکا. دمکراسی فدرال گزینه خوبی برای حفظ حققو اتینک هیا قومی و مذهبی است.