ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

۲۰ درصد مساحت ایران تحت تاثیر بیابان‌زایی قرار دارد

در روز جهانی مقابله با بیابان‌زایی مقامات ایران می‌گویند سرانه بیابان‌زایی در ایران دو برابر میانگین جهانی است. ایران در رتبه پنجم بیابان‌زایی در جهان قرار دارد.

رئیس سازمان جنگل‌ها می‌گوید سرانه بیابان‌زایی در ایران بیش از دو برابر حد جهانی است.

۱۷ ژوئن برابر با ۲۷ خرداد روز جهانی مقابله با بیابان‌زایی است

خداکرم جلالی در مراسمی که به مناسبت روز جهانی مقابله با بیابان‌زایی در سازمان جنگل‌ها برگزار شده بود گفت: «سرانه بیابان در کشور ما ۴۳۰۰ متر مربع است، این در حالیست که سرانه بیابان در جهان ۲۰۰۰ متر مربع است».

به گفته این مقام مسئول بیش از ۲۰ درصد مساحت ایران تحت از پدیده بیابان‌زایی متأثر شده است.

در این مراسم علاوه بر رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع، گری‌ لوئیس، نماینده مقیم برنامه توسعه سازمان ملل متحد در ایران نیز سخنرانی کرد.

گری لوئیس در این مراسم اعلام کرد: «به‌زودی برنامه جدیدی از سوی برنامه پیشرفت و توسعه ملل متحد( UNDP)، وزارت امور خارجه، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان جنگل‌ها برای کنترل ریزگردها اجرایی می‌شود».

بیابان‌زایی یکی از عوامل اصلی طوفان‌های گردوغبار است. اکنون سه میلیون هکتار از مناطق بیابانی ایران جزو کانون‌های بحرانی تولید گرد و غبار هستند. این کشور ۳۲ میلیون هکتار بیابان دارد.

ایران در حال حاضر در رتبه پنجم بیابان‌زایی در جهان قرار گرفته. افزون بر این ۱۰۰ میلیون هکتار از اراضی این کشور در معرض بیابانی‌شدن و فرسایش خاک است.

افزون بر افزایش دمای هوا و خشکسالی‌های پی‌ در پی، مدیریت نادرست منابع آبی، از بین بردن پوشش گیاهی، جنگل‌زدایی، شیوه‌های نادرست کشاورزی و حفر چاه‌های غیرمجاز از عوامل بیابان‌زایی در ایران بوده‌اند.

سدها نیز از دیگر عوامل بیابان‌زایی به شمار می‌آیند. این سازه‌های عظیم با وجود آنکه حجم زیادی از آب را در دریاچه‌‌های خود ذخیره می‌کنند، اما در عوض با تغییرات گسترده در کاربری زمین‌های اطراف و اختصاص آب رودخانه‌ها به دریاچه‌های خود، باعث بیابان‌زایی در نقاط دیگر می‌شوند.

بیابان‌زایی به معنی گسترش اکوسیستم‌های خشک و بیابانی به دلیل فعالیت‌های انسانی یا عوامل طبیعی است. این پدیده یکی از اصلی‌ترین چالش‌های محیط زیستی دوران ماست اما عموم مردم اطلاعات کمی از آن دارند.

۱۷ ژوئن برابر با ۲۷ خرداد روزی است که همه ساله سازمان ملل از آن برای افزایش آگاهی عمومی نسبت به پدیده رو به گسترش بیابان‌زایی و فرسایش خاک در جهان استفاده می‌کند.

در سال ۱۹۹۴ سازمان ملل متحد در پاسخ به روند نگران‌کننده افزایش بیابان‌ها و فرسایش خاک در جهان معاهده «مبارزه با بیابان‌زایی» یا UNCCD را تصویب کرد. ایران از جمله ۱۹۳ کشوری است که به این پیمان جهانی پیوسته‌اند.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.