ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

برقراری آتش‌بس موقت از سوی ارتش سوریه و شبه‌نطامیان طرفدار ایران در درعا

به مدت ۴۸ ساعت نبردها در جنوب شرقی شهر استراتژیک درعا متوقف شده است، با این هدف که رایزنی‌های سازمان ملل به ثمر برسد. دور تازه‌ای از مذاکرات ژنو و آستانه در راه است.

ارتش سوریه اعلام کرده است که به مدت ۴۸ ساعت برای حمایت از نمایندگان سازمان ملل که تلاش دارند موافقت گروه‌های متخاصم برای شرکت در مذاکرات آستانه و ژنو را جلب کنند، ادامه نبردها در جنوب شرقی درعا را متوقف می‌کند.

یکی از شبه‌نطامیان ارتش آزاد سوریه در درعا

آتش‌بس موقت در درعا از شنبه ۱۷ ژوئن آغاز شده و ساعت ۹ صبح دوشنبه ۱۸ ژوئن به پایان می‌رسد.

هم‌زمان با اعلام آتش‌بس از سوی ارتش سوریه، سازمان ملل متحد اعلام کرده که ۱۰ ژوئیه مذاکرات صلح سوریه در ژنو از سر گرفته می‌شود. مسکو هم اظهار امیدواری کرده که در ماه ژوئیه مذاکرات تازه‌ای در آستانه را با شورشیان مسلح، با هیأت نمایندگان بشار اسد، ترکیه و ایران آغاز کند.

سازمان ملل از اعلام آتش‌بس در درعا استقبال کرده و از دولت بشار اسد خواسته است به تعهد آتش‌بس پایبند بماند.

در ماه مه سال جاری ایران، ترکیه و روسیه در نشست صلح آستانه بر سر ایجاد مناطق کاهش تنش توافق کردند. شورشیان مسلح سوری اما در اعتراض به مداخله ایران در جنگ داخل سوریه نشست آستانه را ترک کردند.

هفته گذشته حزب‌الله لبنان و شبه‌نظامیان شیعه طرفدار ایران و ارتش سوریه حملاتی را به شهر استراتژیک درعا آغاز کردند. احتمال می‌رود که این حملات مقدمه‌ای باشد برای عملیاتی بزرگ‌تر برای تصرف کامل درعا که در صد کیلومتری دمشق و در پنج کیلومتری مرز سوریه با اردن واقع شده است.

چنانچه ارتش سوریه و متحدانش موفق شوند درعا را  تصرف کنند، ارتباط شورشیان مسلح در شرق و غرب استان درعا قطع می‌شود. مهم‌ترین هدف ارتش سوریه این است که ارتباط بین دمشق و مرز اردن را مجدداً برقرار کند.

هفته گذشته مایکل رتنی و الکساندر لاورنتیف، فرستادگان آمریکا و روسیه در امور سوریه در امان، پایتخت اردن با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند. موضوع این مذاکرات ایجاد مناطق کاهش تنش در استان درعا، بدون مشارکت ایران بود. اما این مذاکرات به نتیجه نرسید.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه تأیید کرده است که تا ساعت ۱۹ شنبه ۱۷ ژوئن شهر درعا آرام بود و ارتش سوریه و متحدانش به آتش‌بس پایبند مانده بودند.

مراکرات ژنو زیر نظر استفان دی میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل با هیأت ائتلاف گروه‌های اپوزیسیون – کمیته عالی مذاکرات اپوزیسیون سوریه (HCN)، نمایندگان بشار اسد، روسیه، ترکیه و ایران و آمریکا به عنوان ناظر برگزار می‌شود. مذاکرات آستانه با حضور هیأت نمایندگان اسد، شورشیان مسلح سوریه، ایران و ترکیه. هیأت ائتلاف گروه‌های اپوزیسیون در ژنو خواهان توقف بمباران مناطق غیرنظامی، رفع محاصره شهرها در مناطق درگیری و آزادی گروهی از زندانیان و همچنین برکناری بشار اسد و برگزاری انتخابات آزاد است. شورشیان مسلح اما در آستانه، پایتخت قزاقستان پیش از هر چیز، خواهان خروج نیروهای طرفدار ایران و حزب‌الله لبنان از خاک سوریه‌اند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.