ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کشته شدن صیاد ایرانی توسط گارد ساحلی عربستان واکنش ایران را برانگیخت

دو قایق ماهیگیری ایرانی در اثر امواج بلند دریا به آب‌های سرزمینی عربستان نزدیک شدند. گارد ساحلی عربستان به آن‌ها تیراندازی کرد. وزارت کشور و وزارت خارجه وعده پیگیری داده اند.

گارد ساحلی عربستان سعودی به سوی دو قایق ماهی‌گیری در آب‌های خلیج‌فارس آتش گشود. در این حادثه یک صیاد ایرانی در اثر اصابت گلوله به کمرش جان خود را از دست داد. وزارت خارجه و وزارت کشور این اقدام را «غیر انسانی» خوانده‌اند و وعده پیگیری داده‌اند.

صیادان ایرانی در خلیج فارس (عکس: آرشیو)

مجید آقابابایی، مدیرکل امور مرزی وزارت کشور با اعلام خبر کشته شدن یک صیاد ایرانی توسط گارد ساحلی عربستان سعودی به خبرگزاری تسنیم گفته است:

دو قایق ایرانی که در حال ماهی‌گیری در آب‌های خلیج فارس بودند بر اثر امواج دریا از مسیر خود خارج می‌شوند. بر این اساس و بدون تأیید این مسئله که قایق‌های ایرانی وارد مرزهای عربستان شده‌اند، تیراندازی از سوی گارد مرزبانی این کشور به سوی قایق‌های ایرانی صورت می‌گیرد و یک صیاد ایرانی بر اثر اصابت تیر به کمرش کشته می‌شود.»

مدیر کل امور مرزی وزارت کشور به خبرگزاری تسنیم گفته است حتی اگر قایق‌های ایرانی در اثر امواج دریا وارد آب‌های سرزمینی عربستان سعودی هم شده بودند، گارد ساحلی این کشور اجازه نداشت به طرف آن‌ها شلیک کند.

او وعده داده که ایران این موضوع را پیگیری می‌کند.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران هم در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اعلام کرده که ایران کشته شدن صیاد ایرانی تویط گارد ساحلی عربستان را پیگیری می‌کند:

«این موضوع در حال بررسی است و بعد از مشخص شدن نتایج بررسی‌های اولیه توسط دستگاه‌های مربوطه، این واقعه تلخ به شکل مقتضی و با جدیت تمام مورد پیگیری قرار می‌گیرد. ما در حال حاضر منتظر دریافت نتایج بررسی و تحقیقات در این زمینه هستیم.»

عربستان سعودی تاکنون نسبت به این موضوع هیچ واکنشی نشان نداده است.

در روزهای گذشته رابطه عربستان سعودی و ایران بحرانی‌تر شده است. عربستان سعودی و متحدانش روابط دیپلماتیک خود با قطر را قطع کرده‌اند و از قطر خواسته‌اند در روابطش با ایران تجدید نظر کند.

در حمله ۱۷ خرداد گروه دولت اسلامی (داعش) به مجلس شورای اسلامی و مقبره آیت‌الله خمینی نیز، سپاه پاسداران و نهادهای اطلاعاتی هم‌صدا با علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و وزارت خارجه ایران، عربستان سعودی را متهم کردند که از گروه‌های سنی مسلح از جمله از داعش برای حمله به ایران حمایت می‌کند. ریاض اما هرگونه مشارکت در این حملات را تکذیب کرده است.

ایران  عربستان سعودی یکدیگر را متهم می‌کنند که ثبات خاورمیانه را به خطر انداخته‌اند.  جنگ سوریه، عراق و یمن، جنگ نیابتی بین این دو کشور تلقی می‌شود.

مرداد سال گذشته دو صیاد ایرانی، یک پدر و پسر در آب‌های خلیج فارس مفقود شدند. مقامات ایرانی احتمال داده بودند که گارد ساحلی عربستان آن‌ها را بازداشت کرده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.