ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ادامه بحران مؤسسات مالی غیرمجاز: درگیری پلیس با سپرده‌گذاران معترض «ثامن»

ابتدا خبرهایی مبنی بر انحلال یا ادغام مؤسسه غیرمجاز «ثامن» با مؤسسه مالی و اعتباری «کوثر» پخش شد. سپس سپرده‌گذاران برای پس گرفتن سپرده‌هایشان هجوم بردند. مسئولان می‌گویند «جای نگرانی نیست».

سپرده‌گذاران یک موسسه مالی دیگر در ایران برای بیرون‌ کشیدن پول‌هایشان هجوم بردند و با واکنش خشونت‌بار نیروهای پلیس مواجه شدند. اگرچه پلیس مأموران هجوم‌برده به مردم معترض را «عوامل خودسر» خوانده و از برخورد با آنها خبر داده. بانک مرکزی ایران نیز درباره نگرانی سپرده‌گذاران می‌گوید جای نگرانی نیست و این مؤسسه به زودی تحت نظارت این بانک قرار خواهد گرفت.

سپرده‌گذاران ثامن خواهان پس گرفتن پولشان هستند

بیش از ۲۰۰ تن از سپرده‌گذاران مؤسسه مالی و اعتباری ثامن دوشنبه صبح، ۲۹ خرداد مقابل شعبه این مؤسسه در خیابان «جهان کودک» تهران تجمع کردند و خواستار پس گرفتن سپرده‌هایشان شدند. ده‌ها تن نیز یکشنبه، ۲۸ خرداد به شعبه‌های این مؤسسه هجوم برده بودند تا سپرده‌هایشان را دریافت کنند، اما با درهای بسته مواجه شدند. مأموران پلیس در برخورد با این تجمع به سپرده‌گذاران حمله کردند.

پس از آنکه ویدئوی درگیری پلیس با سپرده‌گذاران معترض در فضای مجازی پخش شد، حسین ساجدی‌نیا، رئیس پلیس تهران نسبت به آن واکنش نشان داد. او این حمله را کار «عوامل خودسر» دانست و مدعی شد که «به‌دنبال این اقدام چند مأمور خودسر، فرمانده میدان به این اقدام آنها اعتراض کرد و از این رو سایر مأموران پلیس برای ممانعت از درگیری مأموران خاطی با مردم وارد عمل شدند.»

ساجدی‌نیا از برخورد پلیس با مأموران خودسر خبر داد.

— کوشیار (@s_koushyar3) 18. Juni 2017

پیش از این اخباری مبنی بر انحلال مؤسسه ثامن یا ادغام آن با موسسه مالی و اعتباری کوثر منتشر شده بود. مسئولان مؤسسه ثامن اما می‌گویند موضوع پیش‌آمده «یک سوء تفاهم» بیش نیست. روابط عمومی این مؤسسه نیز از سپرده‌گذارانش خواسته برای رفع هر گونه سؤال یا ابهام با این مؤسسه تماس بگیرند.

خبرگزاری کار ایران (ایلنا) به نقل از یک «مقام آگاه» گزارش داده که « موضوع مؤسسه اعتباری ثامن در جلسه شورای پول و اعتبار این هفته مطرح خواهد شد و جای نگرانی برای سپرده گذاران وجود ندارد.»

این «مقام آگاه» اما تأکید کرده که مؤسسه ثامن یک مؤسسه «غیرمجاز» است و تحت نظر بانک مرکزی قرار ندارد و بنابراین، بانک مرکزی پاسخگوی مشکلات آن نیست.

موسسه مالی و اعتباری «ثامن» تیرماه ۱۳۷۶ با نام «موسسه اعتباری ثامن الائمه» در مشهد آغاز به کار کرد. این مؤسسه اکنون چهار هزار کارمند و ۶۰۰ شعبه در سرتاسر ایران دارد.

پیش از این نیز سپرده‌گذاران مؤسسه ثامن در سال ۱۳۹۴ برای پس‌گرفتن پولشان به شعبه‌های آن هجوم برده‌ بودند. اما در آن زمان مسئله یک سوء تفاهم بود، زیرا هجوم سپرده‌گذاران پس از انتشار خبر ورشکستگی موسسه مالی و اعتباری «ثامن الحجج» روی داد. ثامن‌الحجج یک موسسه مالی دیگر است که آن هم در مشهد در سال ۱۳۸۰، با نام و لوگویی مشابه به «ثامن‌الائمه» تشکیل شد. این مؤسسه نیز مجوز بانک مرکزی را در اختیار نداشت و بالاخره ۱۳۹۵ با تصمیم مشترک بانک مرکزی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی منحل اعلام شد.

بانک مرکزی: «جای نگرانی نیست»

فرشاد حیدری، معاون نظارت بانک مرکزی دوشنبه در واکنش به بحران پیش‌آمده برای مؤسسه ثامن‌الائمه اعلام کرد که این مؤسسه از متقاضیان دریافت مجوز از بانک مرکزی است و بخشی از اقدامات لازم برای آن را انجام داده است. حیدری گفته است که فرآیند رسیدگی به این تقاضا در حال انجام است و «ممکن است» به صدور مجوز یا ادغام در یک مؤسسه یا بانک مجاز بینجامد.

معاون نظارت بانک مرکزی از سپرده‌گذاران ثامن خواسته تا تنها در صورت نیاز به شعب این مؤسسه برای دریافت پول مراجعه کنند و در غیر این صورت نگران نباشند.

تنها پنج مؤسسه مالی و اعتباری از بانک مرکزی مجوز دارند: توسعه، کاسپین، کوثر مرکزی، ملل و نور. اما مؤسسه کاسپین نیز که یکی از آنها به شمار می‌رود و تنها یک سال پیش از ادغام چند موسسه مالی دیگر به وجود آمد، با بحران شدیدی مواجه است. سپرده‌گذاران این مؤسسه نیز به دنبال پس‌گرفتن سپرده‌هایشان هستند، اما کاسپین از بازگرداندن اصل سپرده مشتریان ناتوان است.

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی پرداخت سود بیشتر از نظام بانکی و عدم نظارت دقیق بر مؤسسه‌های مالی و اعتباری را از عوامل بحرانی شدن وضعیت این مؤسسه‌ها دانسته است.

حیدر مستخدمین حسینی معاون اسبق بانک مرکزی ایران دی ماه سال گذشته دولت، بانک مرکزی، مجلس و قوه قضائیه را در شکل‌گیری وضعیت مؤسسه اعتباری کاسپین و سایر مؤسسات مالی و اعتباری ورشکست شده مسئول دانسته و گفته بود که بانک مرکزی باید در باره نحوه‌ ادغام تعاونی‌هایی که در مجموع کاسپین را تشکیل داده‌اند، توضیح بدهد.

در همین زمینه

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    نظری وجود ندارد.