ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

محمد بن سلمان، از مخالفان هرگونه مذاکره با ایران، ولیعهد عربستان شد

پادشاه عربستان در یک اقدام بی‌سابقه محمد بن نایف را ولایت‌عهدی عربستان خلع کرد. شورای علمای اعظم با تأیید فرمان پادشاه، راه بیعت با محمد بن سلمان را هموار کرده.

سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان محمد بن نایف برادرزاده خود را از ولیعهدی و معاونت رئیس شورای وزیران و وزارت کشور برکنار کرد و به جای او با صدور فرمانی محمد بن سلمان را به عنوان ولیعهد و معاون رئیس شورای وزیران برگزید. محمد بن سلمان سمتش به عنوان وزیر دفاع عربستان سعودی را حفظ می‌کند.

محمد بن سلمان، از مخالفان هرگونه مذاکره با ایران ولیعهد عربستان شد

خبرگزاری رسمی عربستان گزارش داده که صبح چهارشنبه ۲۱ ژوئن ملک سلمان، پادشاه عربستان، فرزندش، محمد بن سلمان را به عنوان ولیعهد برگزید. در عربستان سعودی تاج و تخت از برادر به برادر می‌رسیده است. این نخستین بار در تاریخ عربستان سعودی است که پدری، پسرش را ولیعهد خود می‌کند. طبق فرمان پادشاه سعودی قانون نظام سلطنتی در این کشور تغییر یافته و شاه باید یکی از فرزندان یا فرزند اصلح فرزندان پادشاه مؤسس (عبدالعزیز بن عبدالرحمن الفیصل آل سعود) باشد.

بر اساس فرمان ملک سلمان، محمد بن نایف، ولیعهد پیشین عربستان از تصدی وزارت کشور هم عزل شده است.

شورای علمای اعظم که ۳۴ عضو دارد، با ۳۱ رأی ولایت‌عهدی محمد بن سلمان را تأیید کرده است. شامگاه چهارشنبه بعد از نماز «تراویج» و در مکه مراسم بیعت با ولیعهد تازه عربستان سعودی برگزار می‌شود.

فرمان عزل محمد بن نایف از ولیعهدی عربستان سعودی غیر منتظره نبود. در چند روز گذشته پادشاه سعودی با صدور فرمان‌هایی اصلاحاتی را در دستگاه قضائی عربستان آغاز کرد. بر اساس این اصلاحات، از این پس دادستان‌ها می‌بایست گزارش‌هایشان را مستقیماً به پادشاه ارائه کنند.

بحران قطر هم در عزل و نصب ولیعهد عربستان بی‌تأثیر نبود. خبرگزاری رویترز گزارش داده که ظاهراً محمد بن نایف از عهده مدیریت این بحران برنمی آمده است.

محمد بن سلمان در ماه مارس سال جاری به دیدار دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا رفت و زمینه‌های سفر ترامپ به عربستان سعودی و معامله کلان تسلیحاتی با آمریکا را فراهم کرد. ملک سلمان از سفر ترامپ به عربستان به عنوان نشانه‌ای از قدرت عربستان در خاورمیانه و در جهان اسلام یاد کرده است.

محمد بن سلمان یکی از طراحان جنگ یمن است. ولیعهد تازه عربستان مخالف هرگونه مذاکره و گفت‌وگو با ایران است.

محمد بن سلمان در یک گفت‌وگوی تلویزیونی در ماه مه سال جاری ایران را به فرقه‌گرایی و تلاش برای گسترش تشیع در خاورمیانه و مداخله در امور کشورهای منطقه متهم کرده بود. او در همین گفت‌وگوی تلویزیونی گفته بود که می‌بایست جنگ به داخل مرزهای ایران کشیده شود.

در حمله تروریستی گروه دولت اسلامی (داعش) به تهران، مقامات ایرانی به این گفته محمد بن سلمان استناد می‌کردند و می‌گفتند اینگونه اظهارات از سوی یک مقام رسمی نشان‌دهنده این است که عربستان سعودی از گروه دولت اسلامی (داعش) حمایت می‌کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • گوران ایرانی

    نیوری جوانی، اگر با دانش و بیشن انسان دوستی همراهب اشد در سیاست کارهای خوبی ممکن است بووقع بپیوندد. اما محمد بن سلمان جوان، طی این چند سال متاسفانه کارنامه همدتا بد به نمایش گذاشته است. او در سیسات ناپخته وبی تجربه است و مواضعش نشانه عجله و ناتدبیری است. در سیسات جنگی او کاملا بی تجربه و شکست خودره است. فاجعه یمن سندی بر ناشایستگی او درامور نظامی گری است. خریدهای عظیم تسلحیایت اشتابه ا. از منظر نظامی عربستان سعودی تکیه شدیدی به نیروهای هوایی دارد ولی خریدهایش عظیم ولی بد است. هرچند اف 15 جنگنده برتری هوایی جهان است ولی اینکه عمده ناوگان از این جنگنده اختصا دهد نشان میدهد او اساس چیزی امر دفاعی نمیدانند. در خود ایالت متحده عمده جنگنده های اف 16 اساسا که تک موتوره و کوچکو چالاک و کم هزینه است، اشتباه سعودی در جایگزین نکردن یک جنگنده سبک و چالاک تک موتوره مثلا گریپبن یا جی 10 نشان میدهد آنها دانش نظامی ضعیفی دارند و تحت تاثیر کارچاق کن و دلال های اسلحه هستند. دربحث زمنی نیوری زرهی عربستان به شدت ناکافی است و خرید تانک های آبرامز بدون سپر اورانیومی که انها تبدیل به اهداف راحت موشک کورنت کرده است و لاشه های های در عراق و یمن موید این امر است! در حالی تنک های های لئوپارد 2 ای 8 آلمانی در دسترس است (بهرتنی تانک موجود جهان). نیروی دریایی سعودی به شدت به سیستم حمایتی موشک و شناورهای موشک انداز نیازمند است ولی میروند ناوهای گرانی را میخورند خودامریکایی تمایلی به خریدشان ندارند، مسئله انیجاست سعودیها صدمیلیارد دلار سلاح پیشرفته به درد نخور می خرند (بچز سیستم پدافند هوایی). اینها همه نشان بی تجربگی محمد بن سلمان دارد و او مغررو است وگرنه مشاوران هستند. او متاسفانه در مظان اتهام نسل کشی و جنایت غیله بشریت است. اینها نشان میدهد او در راه صدام وقذافی میرود و انگرا هم گوشش یه انتقادها بده کار نیست.اگر به همین منوال ادامه او حتی از صدام هم لیاقت کمتری دارد. حماقت استبدادی از خصصویلت دیکتاتورهای عرب است. آنها مثل صدام فریب القائات جنگ طلبان و خوی تمامیت خواهی شان میخورند و یا مثل قذافی دچار توهم الوهیت میوشند و از ایدئلوژی هیا ضد بشری مثل وهابتی تکفیری حمایت کرده و دست به تررویسم بین اللملی میزنند. توهم بدست گرفتن رهبری جهان سالام که زا خصویات دیکتاتورهای منقظه است از خامنه ای تا بن سلمان!