ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

چهار طرح دولت برای حل مشکل ۶ تا ۱۰ میلیون بیکار

دولت با چهار طرح برای ایجاد اشتغال به میدان آمده است. آیا اقتصاد ایران با این طرح ها از پس لشکر بیکاران برخواهد آمد؟

دولت با چهار طرح برای ایجاد اشتغال به میدان آمده است. آیا اقتصاد ایران با این طرح ها از پس لشکر بیکاران برخواهد آمد؟

تصویری از بیکاری در ایران

چهار طرح توسعه کسب‌ و کار و اشتغال پایدار (تکاپو)، مشوق‌های بیمه‌ای سهم کارفرما، کارورزی و مهارت‌آموزی در محیط کار واقعی از سوی دولت برای اجرا ابلاغ شده است. طرح هایی که نام بسته جامع اشتغال فراگیر بر آنها گذاشته شده است.

خبرگزاری تسنیم، نزدیک به نهادهای امنیتی که از رسانه های منتقد دولت به شمار می رود گزارش کرده است دولت در راستای سیاست‌های اشتغالی برای حل معضل چند میلیون بیکار این بسته را ارائه کرده است: «دولت در راستای تحقق برنامه ششم توسعه مکلف است سالانه ۹۵۵ هزار شغل ایجاد کند که به این منظور  چهار طرح سیاست گذاری اشتغال را ابلاغ کرده است.»

بسته جامع اشتغال فراگیر برآمده از اقتصاد مقاومتی دانسته شده: «این بسته ۳۱خرداد ماه در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی تصویب و از امروز به تمام دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده است.»

قرار است با اجرایی شدن این طرح ایجاد سالانه ۴۵۰ هزار شغل در دستور کار دولت قرار بگیرد.

درباره جزییات این طرح هم خبرهایی منتشر شده است. به عنوان نمونه گفته شده که در قالب طرح کارورزی قرار است فارغ التحصیلان دانشگاهی جویای کار در سامانه کارورزی ثبت نام و احراز صلاحیت شوند و به‌ مدت چهار تا شش ماه به‌ عنوان کارورز فعالیت داشته باشند: «در قالب این طرح قرار است سالانه ۱۵۰ هزار فارغ التحصیل بیکار دارای شغل شوند. در راستای این طرح قرار است به آن دسته از ثبت نام کنندگانی که مشغول کار می‌شوند به‌میزان ۳۱۰ هزار تومان یعنی به‌ میزان یک‌سوم حداقل حقوق مصوب سال ۹۶ پرداخت شود.»

عیسی منصوری، معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر تعاون کارورزان مشمول بیمه مسئولیت مدنی می‌شوند.

چرایی تعیین یک سوم میزان حقوق مصوب برای افراد کارورز مشخص نشده است اما چنین طرحی اگر با نظارت درست و اصولی اجرا نشود می تواند به سوء استفاده از نیروی کار جوان جویای کار منجر شود.

طرح مهارت‌آموزی در محیط کار واقعی اما طرح دیگر این بسته اشتغالی است که جامعه کارگری با آن مخالف است. تسنیم درباره دلیل مخالفت نهادهای کارگری با این طرح نوشته است آنها معتقدند این طرح همان طرح استاد-شاگردی قدیم است که برده‌داری نیروی کار را به‌دنبال دارد.

جامعه هدف این طرح افراد بالای ۱۸ سال در نظر گرفته شده است که قرار است مهارت‌های فنی بیاموزند.

طرح آخر بسته سیاستی اشتغالی دولت، طرح مشوق‌های کارفرمایی سهم کارفرماست. بر این اساس دولت مشوق‌هایی را برای کارفرمایان در نظر گرفته است. از جمله این مشوق ها معافیت از بیمه در صورت جذب افراد جویای کار است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.