ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مصر سوخت تنها نیروگاه برق غزه را تأمین کرد

حماس در مقابل متعهد شده ارتباطاتش با اخوان‌المسلمین را قطع کند و گروه‌های مسلح سلفی را تحت تعقیب قرار دهد و مانع از قاجاق اسلحه از سینا شود.

مصر تأمین سوخت تنها نیروگاه برق غزه را به عهده گرفت: نشانه‌ای از بهبود روابط بین مصر و حماس.

ارسال سوخت از مصر به غزه برای نخستین بار

خبرگزاری رویترز گزارش داده است که چهارشنبه ۲۱ ژوئن تأمین سوخت تنها نیروگاه غزه را به عهده گرفت. از سال ۲۰۰۷ که حماس کنترل غزه را به دست گرفته، این نخستین بار است که مصر با صدور گازوئیل مورد نیاز نیروگاه برق غزه موافقت می‌کند. تا پیش از این حماس، سوخت مورد نیاز نیروگاه برق غزه را از طریق تونل‌هایی که بین غزه و مصر حفر کرده بود قاچاق می‌کرد، اما قاهره بخشی از این شبکه تونل‌ها را منهم کرد، با این هدف که مانع از ارسال اسلحه و مهمات برای شبه‌نظامیان اسلامگرایی شود که در شبه‌جزیره سینا با دولت مصر مبارزه می‌کنند. حماس اما همواره اتهام ارسال سلاح برای این گروه‌های اسلامگرا را رد کرده است.

هفته گذشته توفیق ابو نعیم، معاون وزیر داخلی به مرزهای جنوبی غزه همراه با هیأتی به ریاست یحیی السنوار برای انجام مذاکراتی با مقامات امنیتی مصر به قاهره سفر کرد.

در این سفر قاهره از حماس خواست ارتباطاتش با اخوان المسلمین را قطع کند و ضمن حفاظت از مرزهایش، گروه‌های مسلح سلفی‌ را تحت تعقیب قرار دهد و مانع از رفت‌وآمد آنها به شبه جزیره سینا بشود و علاوه بر این، هرگونه اطلاعات امنیتی که به امنیت مصر مربوط می‌شود را در اختیار این کشور قرار دهد و مانع از قاچاق اسلحه از طریق سینا شود. حماس به این الزامات تن داد و مصر هم در مقابل متعهد شد که اقداماتی را برای کاهش مشکلات ناشی از محاصره غزه انجام دهد. ارسال سوخت مورد نیاز نیروگاه برق غزه بخشی از این اقدامات است.

کابینه امنیتی نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل یکشنبه ۱۱ ژوئن به درخواست تشکیلات خودگردان فلسطین سوخت تنها نیروگاه برق غزه را به اندازه بدهی‌های حماس کاهش داد. کاهش سوخت نیروگاه برق غزه باعث شد که اهالی غزه در مجموع در طول روز فقط سه الی چهار ساعت و اغلب در ساعت‌های نیمه‌شب برق داشته باشند.

رابرت پیپر، هماهنگ‌کننده کمک‌های انسانی سازمان ملل در غزه با انتشار بیانیه‌ای نسبت به اختلال در همه شئون زندگی اجتماعی در غزه در اثر قطعی مداوم برق هشدار داده بود. او در این بیانیه به اختلال در کار بیمارستان‌ها و فروپاشی نظام سلامت در غزه و همینطور درباره بهداشت و کیفیت آب آشامیدنی به عنوان جلوه‌هایی از بحران برق‌رسانی در غزه اشاره کرده بود.

عفو بین‌الملل در بیانیه جداگانه‌ای نسبت به «بحران انسانی» در غزه هشدار داده بود. در بیانیه عفو بین‌الملل گفته شده بود که قطعی مداوم برق غزه زیرساخت‌های این منطقه را ویران می‌کند و در کار بیمارستان‌ها هم تأثیر مستقیم دارد.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل سه‌شنبه ۱۳ ژوئن اعلام کرده بود که دولت اسرائیل علاقه‌ای به آغاز درگیری‌ها در غزه ندارد و گفته بود که قطعی برق در غزه به خاطر اختلافات‌ جناحی در بین فلسطینیان است.

حماس از سال ۲۰۰۷ تاکنون کنترل غزه را به دست گرفته است. فتح می‌گوید حماس از عهده اداره غزه برنمی‌آید و بهتر است برای رفاه مردم، غزه را به تشکیلات خودگردان فلسطین واگذار کند.

رابطه حماس با ایران و قطر و رابطه فتح با عربستان سعودی و متحدانش بخش دیگری از این بحران است.

ماجد فرج رئیس امور اطلاعاتی و امنیتی دولت خودگردان فلسطین گفته بود جنبش فتح در کنار عربستان سعودی ایستاده و با طرح‌های ایران در منطقه خاورمیانه مخالف است. او حماس را به پیروی از سیاست‌های بیگانگان متهم کرده بود.

شرق‌الاوسط گزارش داده که ایران و حماس روابط دیپلماتیکشان را در سطح پیش از جنگ داخلی سوریه از سر می‌گیرند. برای این منظور اسماعیل هنیه نیز در آینده‌ای نه چندان دور به تهران سفر می‌کند.  مقامات ایرانی هم در مقابل پذیرفته‌اند که حماس همچنان روابطش با عربستان سعودی را حفظ کند. گفته می‌شود که ایران متعهد شده ماهانه ۲۵ میلیون دلار به غزه کمک کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.