ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دخالت سپاه در اختلاف روحانی با خامنه‌ای: حمله موشکی به فرمان رهبر انجام شد

پرده دیگری از اختلاف بین علی خامنه‌ای و حسن روحانی. رئیس جمهوری اسلامی می‌گوید حمله موشکی زیر نظر شورای عالی امنیت ملی انجام شد. سپاه تکذیب می‌کند.

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی شامگاه گذشته ضیافتی با علما و روحانیون ترتیب داده بود. او در این ضیافت به حمله موشکی سپاه به دیرالزور هم اشاره کرده و گفته بود این حمله بر اساس تصمیم شورای عالی امنیت ملی انجام شده. سپاه پاسداران اکنون در اطلاعیه‌ای اعلام کرده که حمله موشکی را به فرمان علی خامنه‌ای انجام داده است. پرده دیگری از اختلاف بین علی خامنه‌ای و حسن روحانی، این بار با دخالت سپاه پاسداران.

تصویری که سپاه پاسداران از پرتاب موشک به دیرالزور منتشر کرده

به گزارش خبرگزاری تسنیم، سپاه پاسداران در اطلاعیه‌ای که چهارشنبه ۳۱ خرداد منتشر کرد، یادآوری کرده که این عملیات به فرمان علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و فرمانده کل قوا انجام شده:

«عملیات موشکی "لیله‌القدر" در سلسله‌مراتب نظامی و با هماهنگی ستادکل نیروهای مسلح و تحت امر فرمانده معظم کل قوا انجام پذیرفت.»

سپاه همچنین اعلام کرده که مراحل شناسایی و جمع‌آوری اطلاعات در منطقه دیرالزور هم توسط عوامل میدانی سپاه قدس – شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران – انجام شده.

شامگاه یکشنبه ۲۸ خرداد سپاه پاسداران در پاسخ به حمله ۱۷ خرداد گروه دولت اسلامی (داعش) به تهران، از پایگاه‌های هوافضای سپاه در استان‌های کردستان و کرمانشاه با موشک‌های میان‌برد زمین به زمین به مواضع شورشیان مسلح مخالف بشار اسد در دیرالزور حمله کرد. سپاه در اطلاعیه‌ای که چهارشنبه ۳۱ خرداد منتشر کرده، اعلام کرده که در این حمله بیش از ۱۷۰ تروریست داعش، از جمله چند تن از فرماندهان و عناصر مؤثر آنان کشته شده و عده‌ای هم مجروح شده‌اند و برخی از ادوات و تجهیزات و سامانه‌های داعش در دیرالزور هم نابود شده است.

رئیس جمهوری اسلامی در ضیافت افطار با گروهی از روحانیون و علما درباره حمله موشکی سپاه پاسداران گفته بود:‏

«اقدامی که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای آماده کردن موشک و پرتاب ‏آن به نقاطی که سران داعش در دیرالزور بودند، انجام داد تصمیم فرد یا یک رکن نظامی نیست، بلکه ‏اینگونه تصمیمات در شورای عالی امنیت ملی اتخاذ می‌شود و این در حالی است که شورای عالی ‏امنیت ملی بعد از حادثه تروریستی تهران در حرم امام راحل و مجلس شورای اسلامی برای پاسخ به ‏تروریست ها اختیاراتی را به نیروهای مسلح داد که بیش از این اقدام اخیر بود.»‏

محمود علوی، وزیر اطلاعات هم در گفت‌وگوی جداگانه‌ای تأیید کرده است که حمله موشکی سپاه زیر نظر شورای عالی امنیت ملی انجام شده و نه به فرمان مستقیم رهبر جمهوری اسلامی. سپاه اما در اطلاعیه دومش درباره عملیات «لیله‌القدر» بر فرماندهی علی خامنه‌ای تأکید می‌کند.

در روزهای گذشته نظرات حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی درباره اهمیت رأی مردم در انتخاب حاکم در جامعه اسلامی واکنش ولایتمداران را برانگیخته است. دومین اطلاعیه سپاه پرده دیگری از اختلاف بین رهبر و رئیس جمهوری را به نمایش می‌گذارد.

روحانی در ضیافت پرپیامد افطار با علما و روحانیون فقط درباره حمله موشکی سپاه صحبت نکرد. بخش عمده ای از سخنان او درباره حاکم جامعه اسلامی بود. به گفته روحانی اگر حاکم بخواهد حکومت کند باید دستش باز باشد و این ممکن نیست جز با رأی مردم:

 «ولی فقیهی که با رأی ‏خبرگان حکومت را در دست می‌گیرد، پیش از این نیز بر مردم ولایت داشته، اما اگر بخواهد حکومت ‏تشکیل بدهد و بر مردم فرمانروایی کند باید بسط ید داشته باشد، چرا که بدون بسط ید نمی‌توان در ‏مملکتی با ۸۰ میلیون جمعیت حکومت را تشکیل داد و بسط ید با دعوت و خواست مردم است و باید ‏مردم را به صحنه آورد. ‏»

رئیس جمهوری اسلامی از آیت‌الله خمینی مثال آورده بود که به اعتقاد او پیش از انقلاب مرجع و ولی فقیه بود، اما تنها با وقوع انقلاب ۵۷ و با حمایت مردم موفق شد حکومت کند.

در هفته‌های گذشته امامان جمعه در خطبه‌های نماز جمعه به روحانی هشدار داده بودند که از ولی فقیه «جلو نیفتد.»

محمد تقی مصباح، ناصر مکارم شیرازی، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و خبرگان رهبری به سخنان روحانی واکنش نشان داده‌اند. عده‌ای او را به کفرگویی و عده‌ای او را حتی به توطئه و خیانت متهم کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • مرد ازاد

    الان توی ایران نوشابه هایی تحت نام کوکا کولا فروخته می شوند که چیزی جز آب گاز دار با اسانس صنعتی نیستند در حالیکه با نوشابه اصل کوکاکولا از زمین تا آسمون توفیر دارند سپاه الان هم فقط نام سپاه را بر خود دارد که همین نام موجب شده تا مردم عوام یه یاد جنگ به اینها احترام بگذارند در حالیکه این سپاه دیگه هم رویه اش تغییر کرده هم هدفش و هر روزی که باشد ضرر برای اقتصاد و فرهنگ و سیاست کشوره

  • علی

    با سلام بنظر من سپاه یک نهاد انقلابی هست که برخاسته از دل نظام ومردم هست سپاه نهادی هست که مردمی هست وهمیشه در بین مردم وحامی مردم ومستضعفان هست ونیروهای سپاه هم فرزندان مردم طبقه ضعیف وانقلابی هست وتنها نهادی هست که در هرشرایط پشتوانه مردم بوده وهست در جنگ زمان صلح تو کشاورزی صنعت همیشه فعال بوده ونهادی نیست که خرج دست دولت بزاره سپاه خرج خودش را در میاره وکمک دولت وملته پس ما مردم از سپاه متشکریم که گوش به فرمان رهبری هس وحامی مردم من به عنوان ایرانی میگم متشکرم سپاه

  • bijan

    سپاه جوری پیام میدهد که انگار ارگانی مستقل از دولت و تنها تحت اوامر رهبر است ! تافته ای جدا بافته ! این حالت در رژیم گذشته هم بوده و ارتش و نیروهای انتظامی به دولت و مجلس اعتنایی نداشتند و فقط به فرمان اوامر ملوکانه و حالا هم ولی فقیه عمل میکنند ! بطور کلی حکومت ها یی از این دست که هنوز اراده ملی و دولت و مجلس ملی ندارند بخش نظامیان خودرا جدا از سازمان های انتخابی و قانون می دانند .

  • گوران ایرانی

    سپاه، مدتهاست که عامل مزدور دیکتاتوری سطلان مطلقه ولی فقیه خامنه ای شده است. سپاه با خیانت به وظیه اش دفاع از ملت ایران است حرام خوارنه شریک دزدان غارتگر ملت ایران شده و مزدور جنایت خامنه ای و بقیه اراذل آخوندی-داشیعی. ننگ بر تو ای سپاه هیولا خو ضد مردمی. دعا میکینم روزی به چشمام خودمان سرنگونی نظام اهریمنی اخوندی-سپاهی ببینم. داعش را خود موجب شدید و حالا دارید مزدوران درجه چندم فریب خورده خودتان قربانی میکند.