ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رئیس انجمن علمی طب سنتی ایران: ساماندهی عطاری‌ها ضروری است

رئیس انجمن علمی طب سنتی ایران گفته است افزایش روزافزون تعداد عطاری‌ها باعث می شود افرادی وارد این حرفه شوند که علم لازم را برای آن ندارند.

رئیس انجمن علمی طب سنتی ایران گفته است افزایش روزافزون تعداد عطاری‌ها باعث می شود افرادی وارد این حرفه شوند که علم لازم را برای آن ندارند. از آنجا که در عطاری ها خدمات طبی هم ارائه می شود، این مساله می تواند برای سلامت شهروندان مضر و خطرناک باشد و حتی به قیمت جان آنها تمام شود.

یک عطاری در ایران

نفیسه حسینی یکتا درباره ارائه خدمات طب سنتی در داروخانه‌های گیاهی و طبیعی، به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفته است تقاضای زیادی که مردم برای دریافت خدمات طب سنتی دارند، باعث شده که هر روز در خیابان‌ها یک عطاری جدید باز شود: «این موضوع باعث می‌شود افرادی وارد این حرفه شوند که علم لازم را برای آن ندارند و علی رغم اینکه اجازه درمان را در حوزه صنفی خود ندارند، اما متاسفانه وارد درمان هم می‌شوند به طوری که گاهی می‌بینیم افرادی وارد حوزه عطاری و درمان می‌شوند که حداقل سواد را هم درباره گیاهان دارویی ندارند.»

حسینی یکتا تاکید کرده است که با توجه به این شرایط بحث ساماندهی عطاری‌ها یک ضرورت است: «باید ضوابطی برای این افراد از سوی سازمان غذا و دارو و سایر ارگان‌های ذیربط تدوین شود تا بتوان آنها را مورد نظارت قرار داد و سره از ناسره مشخص شود.»

او همچنین گفته است: «باید توجه کرد که از قدیم چراغ حوزه طب سنتی را بسیاری از عطاران نکونام روشن نگه داشتند و هنوز هم افرادی را داریم که استادانه در این رشته فعالیت می‌کنند و عالمانه در این حوزه پیش می‌روند.»

به گفته رئیس انجمن علمی طب سنتی ایران برخی دانشگاه‌های علوم پزشکی برای ساماندهی عطاری‌ها برنامه های در دست اقدامی دارند اما این فعالیت ها کافی نیست: «قاعدتا وجود مراکز ضابطه‌مند برای رفع نیاز جامعه در حوزه فراورده‌های طبیعی و طب سنتی با حضور متخصصان امر در این مراکز و در قالب داروخانه‌های گیاهی می‌تواند بسیاری از نگرانی‌ها در این حوزه را برطرف کند.»

داروخانه‌های گیاهی در ایران پدیده‌ تازه ای نیستند. از سوی دیگر طب سنتی هم در بسیاری از کشورها رواج دارد اما «تنظیم ضوابط حاکم بر این مراکز دقت نظر خاص خود را می‌طلبد.»

زمانه پیشتر در گزارش هایی به این موضوع پرداخته و همین مساله را از زوایای مختلف نقد و بررسی کرده است:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • فرهاد

    رییس انجمن علمی رمال های تهران هم اخیرا در رابطه با غیر علمی بودن عملکرد برخی رمال هل و فالگیرهایی که تخصص لازم را برای کف بینی ندارند هشدار داده بود. در افغانستان هم تعدادی ملا اعتراض کرده بودند به ظهور علمای دروغین و از دولت خواسته بودند ازرعلمای راستین--یعنی خودشان--حمایت لازم به عمل بیاید! اما از علمای ایراندو افغانستان که بگذریم می رسیم به بقیه عالم که در آن طب سنتی شبهه علم/سودو ساینس تلقی می شود. هر چیزی که به عنوان درمان جایکزین (alternative medicine و pseudoscience را گوگل کنید) شناخته شود--یعنی بخشی از طب مدرن نباشد شیادی است. اگر چیزی از طب سنتی قابلیت اثبات اثر بخشی از طریق آزمایش معتبر دابل بلایند (double blind experiments) را داشته بصورت بخشی از طب نوین درآمده و اگر نداشته و در طب مدرن نیست نامس شیادی است و شیادی نوع علمی هم ندا رد! معنایش این است که رسما چند میلیون نفر در ایران را تحمیق کردند و عامل تحمیق ملت هم در درجه نخست امام خامنه ای و علمه اسلام هستند که دانشکده امور مداحی و علوم طب سنتی تاسیس می کنند و برنامه تبلیغاتی می سازند. خود عظمای ولایت، ولی امر تو سری خوردگان جهان و عمله ایشان البته به روشهای طب مدرن متوسل می شوند و این علوم کاربردش برای عوام است.