ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

متیس: سلاح‌هایی را که به کردها دادیم جمع‌آوری می‌کنیم

ترکیه از کمک‌های نظامی آمریکا به کردهای سوریه نگران است. وزیر دفاع آمریکا در نامه‌ای به همتای ترک خود گفته است واشنگتن اقدامات لازم را برای رفع این نگرانی انجام خواهد داد.

جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا در نامه‌ای به فکری ایشیک، همتای ترک خود گفته است ایالات متحده درباره همکاری واشنگتن با کردهای سوریه نگرانی‌های دولت ترکیه را مد نظر قرار می‌دهد.

جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا: مشاوران نظامی آمریکایی در سوریه حضور دارند تا مطمئن شوند سلاح‌هایی که در اختیار کردها گذاشته شده علیه ترکیه به‌کار نمی‌روند.

به‌گزارش خبرگزاری آناتولی، وزارت دفاع ترکیه روز پنج‌شنبه ۲۲ ژوئن / یکم تیر مضمون این نامه را در اختیار رسانه‌ها قرار داده است.

با این نامه دولت دونالد ترامپ می‌خواهد در ارتباط با همکاری آمریکا با «نیروهای دموکراتیک سوریه» متشکل از کردهای گروه «یگان‌های مدافع خلق» و عرب‌ها با آنکارا شفاف باشد.

در این نامه جیمز متیس جزئیاتی از سلاح‌هایی که آمریکا در اختیار کردهای سوریه قرار داده ارائه کرده است.

او اعلام کرده که آمریکا تمامی تدابیر لازم را برای رفع نگرانی‌های ترکیه در قبال «یگان‌های مدافع خلق» انجام خواهد داد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در آغاز ماه مه سال جاری ارسال سلاح به کردهای سوریه را تأیید کرد و انتقادهای تند ترکیه را برانگیخت. آمریکا کردها را شریک قدرتمندی در برابر نیروهای «دولت اسلامی» (داعش) می‌داند اما از نظر ترکیه آن‌ها بخشی از نیروهای حزب ممنوع اعلام‌شده کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) هستند. ترکیه از آن بیم دارد که این سلاح‌ها به دست پ‌ک‌ک برسد.

جیمز متیس همچنین در نامه خود به وزیر دفاع ترکیه گفته است که ایالات متحده هر ماه فهرست سلاح‌هایی را که در اختیار «یگان‌های مدافع خلق» در سوریه قرار داده در دسترس مقامات ترکیه قرار خواهد داد.

وزیر دفاع آمریکا ضمن بیان این‌که موجودی دقیق سلاح‌های تحویل داده‌شده به کردها مشخص شده، افزوده است که این تجهیزات به محض پیروزی بر داعش جمع‌آوری خواهند شد.

به‌گفته متیس، مشاوران نظامی آمریکایی در سوریه حضور دارند تا مطمئن شوند سلاح‌هایی که در اختیار کردها گذاشته شده علیه ترکیه به‌کار نمی‌روند.

جیمز متیس درباره آزادسازی رقه نیز گفته است که ۸۰ درصد نیروهایی که علیه داعش در این شهر می‌جنگند عرب هستند و همین‌که شهر آزاد شد کنترل آن در اختیار نیروهای عرب قرار خواهد گرفت.

او همچنین تأکید کرده است که همکاری آمریکا با «یگان‌های مدافع خلق» در سوریه الزامی به‌منظور غلبه بر داعش بوده است.

وزیر دفاع آمریکا در پایان نامه خود اظهار امیدواری کرده است که بتواند یک بار دیگر به فکری ایشیک، همتای ترک خود را هفته آینده در بروکسل ملاقات کند.

ائتلاف جهانی ضد داعش به‌رهبری آمریکا از نیروهای کُرد پشتیبانی می‌کند و حملات خود به رقه را از ماه نوامبر سال گذشته آغاز کرده است.

«یگان‌های مدافع خلق» در روزهای آخر ماه مه (اوایل خردادماه) در نزدیکی شهر رقه، محموله جدید سلاح‌هایی که آمریکا وعده داده بود را دریافت کردند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کرماشانی

    آمریکا تا سقوط داعش از ی.پ.گ دفاع خواهد کرد، اما پس از برچیده شدن کامل داعش از سوریه از اپوزیسیون پی.ی.د یعنی نیروهای نزدیک به بارزانی دفاع خواهد کرد و خواهد کوشید تا نیروی این جریان سوسیالیست را از طریق جنگ داخلی میان کوردها تضعیف کرده و کم کم اپوزیسیون (انجمن ملی کوردستان سوریه) را جایگزین آن بکند. در آینده همکاری تورکیه و آمریکا بیشتر هم خواهد شد و این به شرطی است که پ.ی.د همچنان از درگیر شدن با رژیم اسد طفره برود. در صورتی که پ.ی.د به درگیری با رژیم اسد مشغول شود، در آن صورت روسیه به حمایت از تورکیه خواهد پرداخت تا جلوی پیشروی ی.پ.گ گرفته شود. اما به طور کلی فاکتور کوردی در منازعات سوریه ناگزیر پذیرفته خواهد شد و هیچ یک از دو طرف و حتی اسد نخواهند توانست به مانند سابق به انکار کوردها ادامه داده و هرگونه حقوق سیاسی را از آن ها سلب کنند.