ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

برادران رجبیان به قید وثیقه از زندان مرخص شدند

برادران رجبیان با قید وثیقه از زندان اوین مرخص شده اند. این مرخصی «با وساطت نماینده دادستان» به مهدی و حسین رجبیان داده شده و ممکن است با آزادی دائمی آنها همراه شود.

برادران رجبیان با قید وثیقه از زندان اوین مرخص شده اند. یک منبع آگاه خبر داده است که این مرخصی «با وساطت نماینده دادستان» به مهدی و حسین رجبیان داده شده و ممکن است با آزادی دائمی آنها همراه شود.

برداران رجبیان در مقابل زندان اوین

بر اساس اخبار منتشر شده بناست ماده ١٣۴ قانون مجازات اسلامی در پرونده این دو برادر هنرمند اعمال شود که اگر این اتفاق بیفتد، با توجه به مدتی که آنها در زندان بوده اند، امکان آزادی شان فراهم می شود و ادامه حبس آنها به حالت تعلیق در می آید.

پرونده این دو برادر برای اعمال ماده ۱۳۴ به شعبه دادگاه تجدیدنظر فرستاده شده و تا زمان صادر شدن حکم این دادگاه، آنها در مرخصی خواهند بود.

ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی می گوید: در جرایم موجب تعزیر هر گاه جرایم ارتکابی بیش از سه جرم نباشد دادگاه برای هر یک از آن جرایم حداکثر مجازات مقرر را حکم می‌کند و هرگاه جرایم ارتکابی بیش از سه جرم باشد، مجازات هر یک را بیش از حداکثر مجازات مقرر قانونی مشروط به اینکه از حداکثر به اضافه نصف آن تجاوز نکند، تعیین می‌کند. در هر یک از موارد فوق فقط مجازات اشد قابل اجراست و اگر مجازات اشد به یکی از علل قانونی تقلیل یابد یا تبدیل یا غیرقابل اجرا شود، مجازات اشد بعدی اجرا می‌شود.
در هر مورد که مجازات فاقد حداقل و حداکثر باشد، اگر جرایم ارتکابی بیش از سه جرم نباشد تا یک‌چهارم و اگر جرایم ارتکابی بیش از سه جرم باشد تا نصف مجازات مقرر قانونی به اصل آن اضافه می‌شود.
این ماده قانونی چهار تبصره دارد:

تبصره یک: در صورتی‌که از رفتار مجرمانه واحد نتایج مجرمانه متعدد حاصل شود، طبق مقررات فوق عمل می‌شود.
تبصره دو: در صورتی که مجموع جرایم ارتکابی در قانون عنوان مجرمانه خاصی داشته باشد، مقررات تعدد جرم اعمال نمی‌شود و مرتکب به مجازات مقرر در قانون محکوم می‌شود.
تبصره سه: در تعدد جرم در صورت وجود جهات تخفیف، دادگاه می‌تواند مجازات مرتکب را تا میانگین حداقل و حداکثر و چنانچه مجازات فاقد حداقل و حداکثر باشد تا نصف آن تقلیل دهد.
تبصره چهار: مقررات تعدد جرم در مورد جرایم تعزیری درجه‌های هفت و هشت اجرا نمی‌شود. این مجازات‌ها با هم و نیز با مجازات‌های تعزیری درجه یک تا شش جمع می‌شوند.

هر چند آزادی مهدی و حسین رجبیان در حال حاضر به قید وثیقه است و به طور موقت، اما وکیل این دو ابراز امیدواری کرده است در نهایت با اعمال این ماده، آنها رسما آزاد شوند.

یکی از نزدیکان خانواده رجبیان پیش از این خبر داده بود که بخش فرهنگی پارلمان اروپا قول داده است با مقامات ایران درباره آزادی مهدی و حسین رجبیان مذاکره کند.

پیش از این برادران رجبیان در پی بیماری مهدی رجبیان و نارضایتی او از رسیدگی پزشکی و گرفتن تاییدیه عدم تحمل حبس، توانسته بودند مقام های قضایی را قانع کنند از اواخر هفته اول خرداد ماه به مرخصی درمانی بروند.

در هفته های گذشته سازمان فری میوز همراه با انجمن هنرمندان اروپا، انجمن جهانی قلم، هنرمندان اتحادیه اروپا از صنوف مختلف و نهادهای فرهنگی-هنری وابسته به اتحادیه اروپا که در میان آنها نام استادان دانشگاه ها و صاحبان کرسی در سازمان یونسکو هم به چشم می خورد، در نامه ای رسمی به حسن روحانی، ریاست جمهوری ایران، ماجرای کامل دستگیری و زندانی شدن این دو هنرمند (موزیسن و محقق موسیقی و فیلمساز) را یادآور شده و با تاکید خواهان آزادی آنها شده بودند.

آنها خطاب به روحانی نوشته بودند به وعده های انتخاباتی اش عمل کند و شرایطی را فراهم آورد که این دو هنرمند بدون هیچ پیش شرطی آزاد شوند.

این نامه همچنین خواستار تضمین امکان ادامه فعالیت هنری برادران رجبیان در ایران شده بود.

در عین حال چند تن از امضا کنندگان این نامه گفته بودند در حال رایزنی با اتحادیه اروپا هستند تا با میانجیگری رسمی اعضای فرهنگی پارلمان اروپا بتوانند با مذاکره در مرداد ماه امسال این دو هنرمند را از زندان آزاد کنند.

پیش از این سازمان طرح‌های متحد (United Sketches) در فرانسه با راه انداختن کمپینی برای حمایت از مهدی رجبیان از کاریکاتوریست‌های سراسر جهان دعوت کرده بود تا برای او طرح بزنند:

برادران رجبیان هر دو به اتهام «توهین به مقدسات» و «تبلیغ علیه نظام» به سه سال زندان محکوم شده‌اند.

این دو هنرمند به همراه یوسف عمادی، مهر ماه سال ۱۳۹۲ در دفتر کارشان در ساری بازداشت شدند، ۱۸ روز در مکانی نامشخص نگهداری شدند و مورد شکنجه و بدرفتاری قرار گرفتند و سپس به سلول‌های انفرادی بند دو-‌ الف زندان اوین منتقل و بیش از دو ماه بازجویی شدند. آن‌ها در طول دوره بازجویی برای اعتراف تلویزیونی تحت فشار قرار گرفتند.

آنها در جریان برگزاری دادگاه هم از حق داشتن وکیل محروم بودند و محاکمه‌شان تنها یک ربع طول کشید. یوسف عمادی نیز به سه سال زندان محکوم شده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.