ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

درخواست‌های چهار کشور عربی از قطر: کاهش روابط با ایران

چهار کشور عربی ۱۳ خواسته خود از قطر را مطرح کرده‌‌اند که تا ۱۰ روز برآورده شود. از جمله از دولت قطر خواسته‌اند تا روابط خود با ایران را کاهش دهد و شبکه خبری الجزیره را ببندد.

چهار کشور عربی که روابط خود با قطر را به حالت تعلیق در آورده‌اند فهرستی از ۱۳ خواسته خود را به‌عنوان شروط خود به دوحه ارائه کرده‌اند.

به‌گزارش رویترز، در این فهرست عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و مصر به‌ویژه از قطر خواسته‌اند که شبکه خبری الجزیره را ببندد و روابط خود با ایران را کاهش دهد.

یکی از مقامات این چهار کشور که نام او برده نشده همچنین به رویترز گفته است که از قطر خواسته‌ شده تا به تمام روابط خود با گروه‌های اخوان‌المسلمین، «دولت اسلامی» (داعش)، القاعده، حزب‌الله و جبهه فتح‌الشام (شاخه سابق القاعده در سوریه) پایان دهد، یک پایگاه نظامی ترکیه در قطر را ببندد، و تمام کسانی که «تروریست» شناخته می‌شوند را مسترد کند.

عربستان سعودی، امارات متحده عربی، مصر و یمن دوشنبه پنجم ژوئن در یک اقدام کاملاً غافلگیرکننده روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع کردند و مرزهای زمینی و حریم هوایی خود را به روی این کشور کوچک در حاشیه خلیج فارس بستند. به تدریج چند کشور دیگر، از جمله جمهوری اسلامی موریتانی نیز در حمایت از عربستان سعودی روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع کردند. عربستان سعودی و متحدانش، در بیانیه مشترک خود قطر را متهم کرده‌ بودند که از اخوان‌المسلین در مصر و حماس در نوار غزه حمایت می‌کند. آن‌ها همچنین خواهان تغییر سیاست قطر در رابطه با ایران شده بودند.

چهار کشور عربی حوزه خلیج فارس از طریق کویت به‌عنوان میانجی به دولت قطر ۱۰ روز مهلت داده‌اند تا به این خواسته‌ها عمل کند.

عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان یک هفته پیش اعلام کرده بود که همسایگان قطر در خلیج فارس در حال تهیه فهرست نارضایتی‌ها از این کشور هستند و به زودی آن را ارائه خواهند داد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا نیز در برابر قطر موضع سرسختانه‌ای گرفت و این کشور را از حامیان «سطح بالا»ی تروریسم دانست و در توئیت‌هایی قطع رابطه کشورهای عربی با قطر را حاصل سفر خود به ریاض خواند. اما در همین حال دولت آمریکا هم با قطر قرارداد خرید جنگنده‌های اف ۱۵ به ارزش ۱۲ میلیارد دلار را بست و هم خواهان حل و فصل اختلاف‌ها شد.

انور قرقاش، وزیر خارجه امارات متحده عربی دوشنبه ۱۹ ژوئن / ۲۹ خرداد گفت اگر قطر سیاست خارجی‌اش را تغییر ندهد، انزوایی که همسایگانش به او تحمیل کرده‌اند ممکن است سال‌ها ادامه پیدا کند. روز سه‌شنبه ۲۰ ژوئن / ۳۰ خرداد آمریکا در واکنش به این سخنان وزیر خارجه امارات اعلام کرد که کشورهای عربی که رابطه خود با دوحه را قطع کرده‌اند شواهدی در باره حمایت قطر از تروریست‌ها ارائه نداده‌اند. رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا نیز فردای آن روز از کشورهای عربی درگیر در این بحران خواست تا در جهت عادی‌سازی روابط تلاش کنند.

ایران، ترکیه و روسیه در این بحران به حمایت از قطر پرداخته‌اند. ایران و به‌ویژه ترکیه از زمان تحریمهای ایجادشده علیه قطر، مواد غذایی به این کشور فرستاده‌اند. قطر در این مدت از ایران روزانه ۱۱۰۰ تن و از ترکیه چهار هزار تن مواد غذایی دریافت کرده است.

پارلمان ترکیه حتی لایحه‌ای را تصویب کرد که به دولت رجب طیب اردوغان اجازه می‌دهد نیروی نظامی در قطر مستقر کند. وزارت دفاع قطر یکشنبه ۱۸ ژوئن / ۲۸ خرداد اعلام کرد که اولین گروه سربازان ترک پس از ورود به این کشور در پایگاه نظامی طارق بن زیاد در دوحه تمرین‌های خود را اجرا کردند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.