ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نوری همدانی: آیت‌الله کاشانی شاه را فراری داد

در پی انتشار اسناد جدید وزارت خارجه آمریکا درباره رویدادهای سال ۱۳۳۲ در ایران و افشای اسناد تازه‌ای از نقش آیت‌الله ابوالقاسم کاشانی، مجتهد شیعه در آن زمان در مخالفت با مصدق، آیت‌الله حسین نوری همدانی، از مراجع دینی شیعه کاشانی را «فردی مبارز و عالم» نامید.

در پی انتشار اسناد جدید وزارت خارجه آمریکا درباره رویدادهای سال ۱۳۳۲ در ایران و افشای اسناد تازه‌ای از نقش آیت‌الله ابوالقاسم کاشانی، مجتهد شیعه در آن زمان در مخالفت با مصدق، آیت‌الله حسین نوری همدانی، از مراجع دینی شیعه کاشانی را «فردی مبارز و عالم» نامید.

آیت‌الله ابوالقاسم کاشانی، مجتهد شیعه در دهه ۲۰ و سال‌های نخستین دهه ۳۰ از فعالان سیاسی بود.

نوری همدانی شامگاه پنج‌شنبه یکم تیر در حوزه علمیه قم گفت: «آیت‌الله کاشانی فردی مبارز و عالم بود که با استکبار مبارزه کرد و حتی توانست یک بار شاه را از کشور فراری دهد اما آمریکا او را به کشور برگرداند.»

او با اشاره به مطالب مطرح شده در روزهای اخیر در مورد آیت‌الله کاشانی افزود: «دشمن تلاش می‌کند تا خلط مباحثی ایجاد کند در این زمینه باید هوشیار باشیم.»

در اسناد جدیدی که از سوی وزارت خارجه آمریکا درباره رویدادهای سال ۱۳۳۲ به‌تازگی منتشر شد از نقش آیت‌الله کاشانی در سقوط دولت محمد مصدق و روابط او هم با سفارت آمریکا و هم با سرلشگر فضل‌الله زاهدی، از عاملان اصلی کودتای ۲۸ مرداد پرده برداشته شده است.

افشای این اسناد در شبکه‌های اجتماعی بازتاب گسترده‌ای داشت. برخی آن را موضوع جدیدی یافتند و برخی معتقد بودند که پیش از این نیز نقش کاشانی در این رویداد آشکار بود. مقامات حکومت ایران از طرفداران آیت‌الله کاشانی هستند.

ابوالقاسم کاشانی که در سال ۱۳۴۰ درگذشت در دهه ۲۰ و سال‌های نخستین دهه ۳۰ از فعالان سیاسی بود. او که در ابتدا از محمد مصدق حمایت می‌کرد بعد به جرگه مخالفان او پیوست.

وزارت امور خارجه آمریکا در تاریخ ۱۵ ژوئن / ۲۵ خرداد مجموعه کاملی از اسناد مربوط به روابط ایران و آمریکا در دهه ۱۹۵۰ و رویدادهای مربوط به کودتای ۲۸ مرداد علیه دولت مصدق را منتشر کرد. بسیاری از اسناد و اطلاعات مهم مربوط به این رویدادها پیش از این توسط برخی سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا و بریتانیا منتشر شده بود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • faryad

    فداییان اسلام یک روز پس از کودتای 28 مرداد با نوشته خودسجده شکر بجای آوردند که مردم ازخامی بدر آمدند ،توجه کنید به نوشته روزنامه نبرد ملت ارگان فداییان اسلام بتاریخ روز 29 مردادماه 1332 : "دیروز تهران زیر قدمهای مردانه افراد ارتش مسلمان وضد اجنبی می لرزید مصدق غول ،پیر خون آشام در زیر ضربات محو کننده مسلمانان استعفاء داده وحسین فاطمی خائن که از خطر گلوله برادران نجات پیدا کرده بود قطعه قطعه شده و نخست وزیر قانونی و انقلابی سرلشکر زاهدی برای مردم سخنرانی کرد

  • دلسرد

    با سلام مرقوم فرمودید: ""وزارت امور خارجه آمریکا در تاریخ ۱۵ ژوئن / ۲۵ خرداد مجموعه کاملی از اسناد مربوط به روابط ایران و آمریکا در دهه ۱۹۵۰ و رویدادهای مربوط به کودتای ۲۸ مرداد علیه دولت مصدق را منتشر کرد."" با توجه به این که 8 سند هرگز منتشر نمی شود و اندکی از همین سندهای منتشره مخدوش شده اند، این عبارت شما درست نیست. بفرمایید بخشی دیگر نه مجموعه کاملی.

  • امیرحسین

    زنده باد جمهوری اسلامی نه جمهوری ولایت فقیه

  • فرهاد - فریاد

    دفاع آخوندهای لجاره از چنین افراد معلومالحالی تازگی ندارد آنان که در دوره ی مشروطه دائم بین دربار یا سفارتهای روس و انگلیس در رفت و آمد بودند و مواجب دریافت می کردند یا امثال فضل الله نوری کاشانی و مگر همین خمینی ۱۰۰ میلیون دلار با یک هواپیمای چارتر دولت امریکا برایش هزینه نکرد امروز به یمن مبارک خمینی و اسلافش ایران ویران شده منطقه در آتش می سوزد و تنها کشوری که دارای امنیت است اسرائیل است امریکا هم به یمن خامنه ای و سپاه و آخوندها و آخوندکها مگر در یک سفر به منطقه ۱۲۰ میلیارد دلار اسلجه نفروخت ؟ مگر فساد رانت خواری و هزاران درد بی درمان دیگر برای مردم ایران و منطقه همین جرثومه ی فساد درست نکرد تنها کورها و فریبکاران هستند که دنبال سند و مدرک می گردند و اگر سند و مدرک هم برایشان رو کنید همین گفتار احمقانه را برایت تکرار می کنند . دیگر بدیهی ترین کار ارائه ی سند است که حتی آنرا با فریبکاری توطئه ی اجنبی برمی شمارد زیرا نوری همدانی خودش در معرض افشای چنین دریافتهائی هست مگر همین الان شیوخ منطقه برای آٌقای همدانی دلار و درهم نمی فرستند بروید حسابهای بانک ملی و ارسال پولهای ۵ میلیون درهمی و ۵ میلیون دلاری را پرنت بگیرید . آقای همدانی حتی می توانم اسم شیخی که برایت پول فرستاده را اعلام کنم . ولی فایده ای ندارد .

  • فریبرز

    از دید این آخوندهایی که فکرشان مربوط به دوران غار نشینی است مانند این نوری همدانی ، امثال کاشانی چون از همان طایفه است خوبند .اینان با دنیای مدرن مخالفند چون در دنیای مدرن جایی برای تقلید از این متحجران مفتخور مزد بکیر وجود ندارد. و نسل جوان روز به روز به دلیل همین افکار پوسیده از این قشر فاصله می گیرد . اگر نبود زور اسلحه . سرکوب طومار امثال مکارم و مصباح و نوری همدانی تا کنون پیچیده شده بود و به سبب عدم خریدار برای افکار اینان ا، نوری همدانی از روی لج چنان افاضاتی را از خود بروز می دهند. صبح نزدیک است و این خفاشان طاقت نور صبح راندارند.