ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

"آتش به اختیار" در راه‌پیمایی "روز قدس"

در راه‌پیمایی روز جمعه، ۲ تیر، به صورت سازمان‌یافته به حسن روحانی، اسحاق جهانگیری، علی مطهری و افرادی دیگر از طرفداران و همکاران رئیس جمهوری توهین کردند.

به ابتکار آیت‌الله خمینی آخرین جمعه ماه رمضان در همه شهرهای ایران تظاهراتی دولتی برپا می‌گردد که به دلیل مضمون ضد اسرائیلی‌اش به آن راه‌پیمایی "روز قدس" نام نهاده‌اند. در این روز بسیج و حزب‌الله و دیگر گروه‌های "لباس شخصی" صحنه‌گردان هستند. فعالیت "آتش به اختیار" در حاشیه نماز جمعه در این روز به اوج می‌رسد.

راه‌پیمایی امروز نسبتا خلوت بوده است. صحنه‌ای از آن.
راه‌پیمایی امروز نسبتا خلوت بوده است. صحنه‌ای از آن.

ایلنا امروز از تهران گزارش داده است:

«فردی که بلندگو به دست داشت در مراسم خطاب به مردم می‌گوید: "روحانی می‌گوید" و مردم پاسخ می‌دهند "مرگ بر آمریکا"، مجری سپس گفت: "آن روحانی را نگفتم روحانیت را گفتم." کسانی که می‌گویند شعار مرگ و این حرفا باید جمع شود لباس زنانه بپوشند از مملکت بروند.»

عنوان این گزارش خبرگزاری "ایلنا" چنین است: «توهین آشکار به رییس‌جمهور در راهپیمایی روز قدس». ویدئوی زیر بازنمای شعاردهی علیه روحانی است:

در خبرگزاری‌های داخل گزارش‌های متعددی از این نوع منتشر شده است. علاوه بر حسن روحانی و پشتیبانانش، اکبر هاشمی رفسنجانی، دولتمرد درگذشته نیز، آماج "آتش به اختیار" بوده است.

نماز جمعه همواره صحنه "آتش به اختیار" بوده است. از زمان ریاست جمهوری خاتمی، نماز جمعه، به ویژه، در تهران، آتش سمت دولتمداران اصلاح‌طلب را هم نشانه گرفت. حمله به عبدالله نوری، وزیر کشور، و عطاءالله مهاجرانی در نماز جمعه‌ای در سال ۱۳۷۷ خبرهایی پربازتاب بوده‌اند. در سال ۱۳۸۸، سال جنبش سبز، این گونه حرکات اوج گرفت و اینک با رهنمود ولایی صریح "آتش به اختیار" فراز تازه‌ای یافته است.

مقامات دولت روحانی می‌کوشند از رابطه برقرار کردن میان رهنمود ولایی "آتش به اختیار" و مواردی چون توهین‌های سازمان‌یافته در راه‌پیمایی امروز خودداری ورزند و "آتش به اختیار" خامنه‌ای را به گونه‌ای دیگر تفسیر کنند. از جمله حسینعلی امیری، معاون پارلمانی حسن روحانی، در مصاحبه‌ای به مناسبت راه‌پیمایی امروز گفته است: « مقام معظم رهبری در این باره [آتش به اختیار] توضیحات کامل را فرمودند و اگر قرار باشد ما بیش از ایشان درباره این واژه بگوییم معتقدم تفسیر به رای شده است. آنچه که مسلم است مفهوم فرمایش مقام معظم رهبری به عنوان رییس حاکمیت به هیچ وجه ایجاد بی‌نظمی و بی‌قانونی در جامعه نیست.»

از جمله کسانی که امروز گرفتار توهین‌های حزب‌الله شدند، یکی اسحاق جهانگیری، معاون اول حسن روحانی بود، و دیگری علی مطهری، نماینده مجلس که بارها مورد حمله "آتش به اختیار" قرار گرفته است.

آخوند و موشک در تظاهرات امروز
بلندگو، آخوند، موشک − صحنه‌گردانان  تظاهرات امروز

خبرگزاری ایلنا در مورد توهین به جهانگیری گزارش داده است: «عده‌ای که در گوشه‌ای از خیابان تجمع کرده بودند به محض دیدن معاون اول رییس جمهور شعار مرگ بر منافق سر دادند. گزارش‌های ایلنا از مسیر راهپیمایی حاکی از آن است که در برخی از نقاط مسیر راهپیمایی، عده قلیلی به محض دیدن دولتمردان شروع به دادن شعارهایی علیه آنها می‌کنند.» همین خبرگزاری در مورد واکنش علی مطهری به حواشی حضورش در راه‌پیمایی امروز از قول او نوشته است: «این رفتارها چیز مهمی نیست.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بابکان

    با اینکه خامنه ای با روشنی هرچه تمامتر اجازه آتش به اختیار به اراذل و اوباش زیر امرش داد، عده ای کوشیدند تا این حرکت دور از خرد ولی امرشان را توجیه کنندو به آن معنای دیگری بدهند ! ولی می بینیم (با اینکه حدود ده میلیون رای را به حساب کاندیدای او آوردند و جلوی رای دادن بسیاری از مرد م را گرفتند) این آدم کینه توز از رای مردم (گذشته از آنها که رای ندادند) زخم خورده و سخت خشمگین است و همچنان برای دولت دردسر و بحران درست می کند. این تازه دردسرهای داخلی است در انتظار بحران سازی های بیشتر خارجی هم باشید !

  • Sarbaz

    شکاف بین درون حکومتی ها زیاد شده است، تمام این مسائل به خاطر فعال شدن شمارش معکوس عمر خامنه ای است. هر کس فکر کند پافشاری روحانی برای مردم و حقوق مردم است ساده اندیش و خام است. مساله بر سر چنگ اندازی به منابع بی حساب و کتاب ایران است. دعوا بر سر تاج و تخت امپراتوری است.