ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آمریکا: اسد در تدارک یک حمله شیمیایی دیگر است

کاخ سفید به بشار اسد هشدار داده که چنانچه مجدداً دستور حمله شیمیایی بدهد، تاوان سنگینی می‌پردازد. بیانیه کاخ سفید بعد از گفت‌وگوی وزرای خارجه روسیه و آمریکا صادر شد.

کاخ سفید شامگاه گذشته به بشار اسد هشدار داد که چنانچه مجدداً دستور حمله شیمیایی بدهد، او و ارتش‌اش تاوان سنگینی می‌پردازند. کاخ سفید می‌گوید اطلاعاتی در دست دارد که نشان می‌دهد حکومت اسد یک حمله شیمیایی دیگر را تدارک دیده است.

عکس: آرشیو

کاخ سفید بیانیه‌ای شامگاه دوشنبه ۲۷ ژوئن منتشر کرده. در این بیانیه گفته شده که حکومت بشار اسد در تدارک یک حمله شیمیایی دیگر مشابه حمله خان شیخون است.

در حملات شیمیایی ۴ آوریل / ۱۵ فروردین به خان شیخون واقع در استان ادلب در شمال غرب سوریه دست‌کم ۸۷ نفر کشته شدند. آمریکا و کشورهای غربی حکومت سوریه را مسئول این حمله می‌دانند اما سوریه و هم‌پیمان اصلی‌اش روسیه، اعلام کرده بودند که شورشیان عامل این حمله بودند.

سه روز بعد از حمله شیمیایی به خان شیخون، ارتش آمریکا بیش از ۵۰ موشک کروز «توماهاوک» را به سمت پایگاه هوایی الشعیرات واقع در استان حمص شلیک کرد. آمریکا اعلام کرده بود که حمله شیمیایی به خان شیخون از این پایگاه انجام شده بود.

بیانیه هشدارآمیز کاخ سفید بعد از گفت‌و‌گوی تلفنی سرگئی لاوروف و رکس تیلرسون، وزرای خارجه روسیه و آمریکا منتشر شده است. در این گفت‌وگوی تلفنی لاوروف از تیلرسون خواسته که تمهیداتی به کار ببندد که «از وقایع تحریک‌آمیز علیه نیروهای دولتی سوریه که در حال انجام عملیات علیه تروریست‌ها هستند، جلوگیری شود.»

نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا و نیروهای دموکراتیک سوریه که عمدتاً از شبه‌نظامیان کرد تشکیل شده‌اند در حال حاضر در تلاش برای آزادسازی رقه‌اند. هفته گذشته ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا در حوالی رقه یک جنگنده شکاری ارتش سوریه را سرنگون کرد.

به‌گفته نیروهای ائتلاف این جنگنده سوری مواضع «نیروهای دموکراتیک سوریه» در شمال این کشور را بمباران کرده بود.

روسیه که در جنگ داخلی سوریه از حکومت بشار اسد حمایت می‌کند، در اعتراض به این اقدام آمریکا، نه تنها توافقنامه امنیتی با آمریکا را به حالت تعلیق درآورد بلکه اعلام کرد که «همه تجهیزات هوایی، از جمله هواپیماها و هواپیماهای بدون سرنشین ائتلاف جهانی» که در غرب رود فرات دیده شوند از سوی دفاع هوایی نیروی هوایی روسیه به‌عنوان «هدف» در نظر گرفته می‌شوند.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز  گفت که ایالات متحده باید به تمامیت ارضی سوریه احترام بگذارد و از دست زدن به اعمال یک‌جانبه در خاک این کشور پرهیز کند.

روسیه پیش از این در ماه آوریل سال جاری میلادی تهدید کرده بود که توافقنامه امنیتی با آمریکا را نقض خواهد کرد.

دو هفته پیش نیروهای آمریکایی برای دومین بار پیاپی شبه‌نظامیان شیعه طرفدار ایران را در حوالی التنف در نزدیکی مرز اردن بمباران کردند. نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا با انشتار بیانیه‌ای اعلام کردند که شبه‌نظامیان شیعه طرفدار ایران، سربازان آمریکایی و متحدانشان را تهدید کرده بودند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • h

    دروغ پر کاربرد ترین وسیله تو دنیای سیاست است