ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کنگره آمریکا مجوز فروش سلاح به عربستان را تا پایان بحران قطر به تعویق می‌اندازد

رئیس کمیته روابط خارجی سنای ایالات متحده آمریکا می‌گوید تا وقتی که عربستان سعودی و متحدانش با قطر به تفاهم نرسند، نمی‌تاند سلاح‌های مرگ‌بار را در اختیار آن‌ها قرار داد.

باب کروکر، رئیس کمیته روابط خارجی سنای ایالات متحده آمریکا در مجلس نمایندگان اعلام کرده که کنگره آمریکا صدور مجوز برای معامله تسلیحاتی آمریکا با عربستان سعودی را تا پایان بحران قطر به تعویق می‌اندازد.

باب کروکر، رئیس کمیته روابط خارجی سنای ایالات متحده آمریکا در جمع خبرنگاران: عربستان و متحدانش با قطر به تفاهم برسند

به گفته باب کروکر، سناتور جمهوری‌خواه شورای همکاری‌ کشورهای عرب خلیج فارس از فرصتی که اجلاس ماه مه سال جاری با دونالد ترامپ برای حل اختلافاتشان در اختیار آن‌ها قرار داده بود، نتوانستند استفاده کنند:

«به همین خاطر قبل از آنکه ما درباره صدور سلاح‌های مرگ‌آور به عربستان سعودی و متحدانش بخواهیم تصمیم بگیریم، ابتدا باید کشورهای حاشیه خلیج فارس با هم به تفاهم برسند و بحران کنونی با قطر را حل کنند.»

دو هفته پیش طرحی که می‌خواست جلوی فروش بمب‌های هدایت‌شونده هوشمند را به عربستان سعودی بگیرد، در مجلس سنای آمریکا رأی نیاورد. اکنون دولت دونالد ترامپ مجاز است که ۵۰۰ میلیون دلار تجهیزات نظامی پیشرفته از جمله بمب‌های هدایت‌شونده را به عربستان صادر کند. مجلس نمایندگان اما می‌تواند مانع صدور بخشی از این سلاح‌ها به عربستان سعودی بشود.

عربستان سعودی، امارات متحده عربی، مصر و یمن دوشنبه پنجم ژوئن در یک اقدام کاملاً غافلگیرکننده روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع کردند و مرزهای زمینی و حریم هوایی خود را به روی این کشور کوچک در حاشیه خلیج فارس بستند. به تدریج چند کشور دیگر، از جمله جمهوری اسلامی موریتانی نیز در حمایت از عربستان سعودی روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع کردند. عربستان سعودی و متحدانش، از قطر خواسته‌اند سطح روابطش با ایران را کاهش دهد، حضور نظامی ترکیه در قطر را پایان دهد و شبکه الجزیره را تعطیل کند.

زیگمار گابریل، وزیر خارجه آلمان، در جلسه سالانه شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا  که روز گذشته در برلین، پایتخت آلمان برگزار شد، گفته بود که تقاضای عربستان سعودی و متحدانش از قطر «تحریک‌آمیز» و به معنای «دخالت در امور داخلی» این کشور است. گابریل همچنین گفته بود قطر تنها کشوری در خاورمیانه نیست که به حمایت از تروریسم متهم شده است.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران نیز که برای شرکت در جلسه سالانه شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا به برلین سفر کرده بود، عربستان سعودی و متحدانش در بحران قطر را متهم کرد که ایران یا قطر را مسبب تروریسم در خاورمیانه جلوه می‌دهند با این قصد که شکست‌هایشان در خاورمیانه را توجیه کنند:

«یک روز نوبت ایران است، یک روز نوبت قطر. تلاش می‌کنند در نظامی بسیار بنیادگرایانه از مسئولیت سر باز بزنند و به این ترتیب از پاسخگویی به مردم کشورشان شانه خالی کنند.»

وزیر خارجه ایران خواهان ایجاد مجمعی برای گفت‌وگوهای امنیتی در خلیج فارس شده بود.

رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا هنگام عقد قرارداد تسلیحاتی با عربستان سعودی گفته بود که آمریکا این قرارداد را برای مقابله با «نفوذ بدخواهانه ایران» و «تهدیدهای مرتبط با ایران با عربستان سعوی منعقد می‌کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • This is Us

    دولتی ها و دلالان اسلحه امریکا بدانند مردم جهان خر نیستند، خر شما هستید که بقیه مردم جهان خر فرض کردید.