ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

یگان‌های مدافع خلق و ارتش ترکیه در «عفرین» با هم درگیر شدند

فقط چند ساعت بعد از اظهارات وزیر دفاع آمریکا که گفته است کردهای سوریه خلع سلاح نمی‌شوند، کردها و ارتش ترکیه در شمال سوریه به روی هم آتش گشودند.

ارتش ترکیه بامداد چهارشنبه ۲۸ ژوئن در منطقه عفرین با یگان‌های مدافع خلق درگیر شد. هنوز از تعداد مجروحان و کشته‌شدگان اطلاعی در دست نیست. این درگیری فقط چند ساعت بعد از اظهارات وزیر دفاع آمریکا اتفاق افتاد که اعلام کرد آمریکا قصد ندارد بعد از آزادسازی رقه کردهای شمال سوریه را خلع سلاح کند.

گروهی از شبه‌نظامیان مدافع خلق در عفرین در شمال سوریه (عکس: آرشیو)

ارتش ترکیه اعلام کرده است که یگان‌های مدافع خلق به سوی آن‌ها تیراندازی کردند و آن‌ها به این تیراندازی‌ها پاسخ دادند.

شهرستان عفرین در استان حلب در شمال سوریه واقع شده. منطقه عفرین در جنگ داخلی سوریه به طور کامل در تصرف کردها درآمد.

نیروهای دموکراتیک سوریه متشکل از کردها و ارتش آزاد سوریه برای بازپس گیری رقه با گروه دولت اسلامی (داعش) می‌جنگند و از حمایت آمریکا برخوردارند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در آغاز ماه مه سال جاری ارسال سلاح برای کردهای سوریه را تأیید کرد. دولت ترکیه از این موضوع خشنود نیست و بارها به عنوان یکی از اعضای پیمان ناتو به دولت آمریکا اعتراض کرده است. جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا وعده داده بود که فهرست همه سلاح‌هایی که در اختیار یگان‌های مدافع خلق قرار می‌گیرد را در اختیار دولت ترکیه بگذارد.

او همچنین وعده داده بود که آمریکا بعد از آزادسازی رقه این سلاح‌ها را از کردها پس می‌گیرد.

ماتیس گفته بود مشاوران نظامی آمریکایی در سوریه حضور دارند تا مطمئن شوند سلاح‌هایی که در اختیار کردها گذاشته شده علیه ترکیه به‌ کار نمی‌روند.

وزیر دفاع آمریکا اما سه‌شنبه ۶ تیر در جمع خبرنگاران گفت که دولت آمریکا قصد دارد بعد از آزادسازی رقه همچنان سلاح‌هایی را که کردهای سوریه به آن نیاز دارند تأمین کند:

«وقتی آن‌ها نیازی به چیزی نداشته باشند، ما آن را با چیزی که به آن نیاز دارند، جایگزین خواهیم کرد.»

درگیری بین ارتش ترکیه و شبه‌نظامیان یگان‌های مدافع خلق در منطقه عفرین فقط چند ساعت بعد از این اظهارات اتفاق افتاد.

قرار است در روزهای آینده وزرای دفاع آمریکا و ترکیه درباره این موضوع با هم دیدار و گفت‌وگو کنند.

برخی منابع خبری گزارش داده‌اند که آمریکا سلاح‌های سبک و خودروهای زرهی و خمپاره‌اندازهایی را در اختیار کردهای شمال سوریه قرار داده است. وزارت دفاع آمریکا خاطرنشان کرده که سلاح‌های سنگین و موشک‌های زمین به هوا را در اختیار کردهای شمال سوریه قرار نداده است. رحب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در واکنش به این تحولات گفته بود که ترکیه فریب نمی‌خورد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.