ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تلاش دبیرکل سازمان ملل برای آزادی باقر نمازی

منابع آگاه گفته‌اند که آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل به حسن روحانی نامه‌ای نوشته و در آن از او خواسته است تا باقر نمازی شهروند ایرانی ـ آمریکایی را از زندان آزاد کند.

به‌نوشته «فارین پالیسی»، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل به حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران نامه محرنامه‌ای نوشته و در آن خواهان آزادی باقر نمازی، کارمند بازنشسته ۸۱ ساله صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) شده است.

باقر نمازی، کارمند بازنشسته ۸۱ ساله یونیسف فوریه سال ۲۰۱۶ (اسفندماه ۱۳۹۴) در ایران دستگیر و به زندان اوین منتقل شد.

سایت اینترنتی مجله «فارین پالیسی» این خبر را روز سه‌شنبه ۲۷ ژوئن / ۶ تیر منتشر کرد.

بابک نمازی به «فارین پالیسی» گفته است که پدرش بیماری قلبی دارد و از آن می‌ترسد که در زندان جان خود را از دست دهد. او همچنین نگرانی خود را نسبت به وضعیت برادرش، سیامک نمازی در زندان ابراز داشت و گفت با او در زندان رفتارهای بی‌رحمانه شده، مورد ضرب و شتم قرار گرفته، بازجویی شده و در انفرادی به‌سر برده است.

سیامک نمازی، ۴۶ ساله، مدیر ایرانی آمریکایی دفتر برنامه‌ریزی استراتژیک شرکت نفتی «کرسنت» در امارات بود. او همچنین از دست‌اندرکاران شرکت مشاوره «آتیه ‌بهار» در ایران نیز بوده است. این شرکت در زمینه ارائه مشاوره به شرکت‌های نفتی فعالیت داشت.

نخستین بار خبرگزاری رویترز سال گذشته خبر بازداشت او را منتشر کرد و نوشت: «او در ماه ژوئیه برای دیدار خانواده‌اش از امارات متحده عربی به ایران سفر کرد، اما ممنوع‌الخروج شد و پس از بازجویی‌های مکرر، اواسط  اکتبر ۲۰۱۵ (مهرماه سال ۱۳۹۴) بازداشت شد.»

باقر نمازی، پدر سیامک نمازی نیز پس از دستگیری پسرش به ایران آمد. او فوریه سال ۲۰۱۶ (اسفندماه ۱۳۹۴) دستگیر و به زندان اوین منتقل شد.

خبرگزاری فارس، رسانه نزدیک به سازمان امنیتی سپاه پاسداران در آن زمان علت بازداشت باقر نمازی را «کشف لایه‌های پیچیده فساد اقتصادی و اطلاعاتی گسترده شبکه مرتبط با انگلیس و آمریکا در ایران» اعلام کرد.

باقر نمازی پیش از انقلاب ایران، استاندار خوزستان و معاون امور محلی و عمران شهری وزارت کشور ایران بود.

دستگاه قضایی ایران در ۱۸ اکتبر ۲۰۱۶ (۲۷ مهر ۱۳۹۵) باقر نمازی و سیامک نمازی را به اتهام جاسوسی برای دولت‌های خارجی هر کدام به ۱۰ سال زندان محکوم کرد.

منابع سازمان ملل نامه آنتونیو گوترش به حسن روحانی برای آزادی نمازی‌ها را نه بر اساس درخواست دولت آمریکا یا کشوری دیگر که بر اساس دلایل انسانی عنوان کرده‌اند.

پیش از این نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل، در خردادماه سال جاری با بابک نمازی دیدار کرده و بازداشت باقر و سیامک نمازی را  «یکی از بدترین موارد نقض حقوق بشر» توصیف کرده بود.نیکی هیلی از ایران خواسته بود تا سیامک و باقر نمازی را آزاد کند.

در هفته‌های پایانی ریاست جمهوری باراک اوباما، رئیس جمهوری پیشین آمریکا، نمایندگان دولت او نیز مذاکره‌های محرمانه‌ای را با هدف آزاد کردن شهروندان ایرانی - آمریکایی زندانی در ایران، از جمله باقر و سیامک نمازی انجام دادند.

هافینگتن پست که این مذاکره‌ها را افشا کرد نوشت که این گفت‌وگوها در اواسط ماه دسامبر سال ۲۰۱۶ / آذر ماه ۹۵ آغاز و روز قبل از مراسم تحلیف دونالد ترامپ در ماه ژانویه ۲۰۱۷ / دی ماه پایان یافت.

به‌نوشته هافینگتن پست، جارد جنسر، وکیل حقوق بشر که در تلاش برای آزادی زندانیان به طور پیوسته با مقام‌های دولت آمریکا در تماس بود، گفته بود که مذاکره‌کنندگان ایرانی از این موضوع آگاهی کامل داشته‌اند که دولت اوباما مشتاق است پیش از ترک قدرت معامله مورد نظر را برای آزادی شهروندان زندانی‌اش در ایران انجام دهد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.