ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزارت آموزش و پروش: عده‌ای کلاهبردار سئوالات امتحان نهایی را جعل کردند و فروختند

به گفته رییس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش می‌گوید افرادی که سوالات جعلی به مردم می‌فروختند «کلاهبردار» بودند. به همین دلیل وزارت آموزش و پرورش به لحاظ حقوقی شاکی «کلاهبرداران» نیست.

پس از قطعی شدن لو رفتن سوال‌های امتحانات نهایی دوره متوسطه و دستگیری ۸ نفر از عوامل افشای سوال‌های امتحان نهایی توسط پلیس فتا، رییس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش می‌گوید افرادی که توسط پلیس دستگیر شده‌اند سوالات جعلی به مردم می‌فروختند و «کلاهبردار» بودند. به گفته این مقام مسئول به همین دلیل وزارت آموزش و پرورش به لحاظ حقوقی شاکی «کلاهبرداران» نیست.

خرید و فروش سئوالات امتحان نهایی باعث اعتراض دانش‌آموزان و والدینشان شده (عکس: آرشیو)

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) عبدالرسول عمادی، رییس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش درباره نحوه برخورد با متخلفان در زمینه خرید و فروش سوالات امتحان نهایی گفت: «پلیس فتا مرجعی است که می‌تواند درباره دستگیرشدگان کلاهبردار که اقدام به خریدوفروش سوالات امتحان نهایی در فضای مجازی کردند، پاسخ دهد.»

به گفته عبدالرسول عمادی «افرادی که توسط پلیس دستگیر شده‌اند سوالات جعلی به مردم می‌فروختند و کلاهبردار بودند و اگر دانش آموز مال باخته‌ای وجود دارد که پول داده باید شکایت کند.»

به گفته این مقام مسئول در وزارت آموزش و پرورش این وزارتخانه «به لحاظ حقوقی شاکی کلاهبرداران نیست، زیرا سوالات واقعی را نفروختند بلکه اقدام به جعل کرده‌اند.»

او همزمان مالباختگان احتمالی در این ماجرا را دعوت به مراجعه به پلیس و پیگیری حقشان کرده است.

رییس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش همچنین درباره بررسی‌های انجام شده پیرامون لو رفتن سوالات واقعی امتحانات دروسی چون زبان فارسی و عربی در چندین مدرسه پیش از شروع امتحان و احتمال برگزاری مجدد امتحان نهایی گفت: «سوالات واقعی که به صورت محدود در فضای مجازی منتشر شد، درست در زمانی رخ داد که دانش آموزان سرجلسه امتحان بودند و از نظر ما تاثیری روی روند کلی امتحان نداشته و امکان سوءاستفاده از اینها ۱۰ دقیقه قبل از شروع امتحان وجود نداشته است.»

به گفته عبدالرسول عمادی پیگیری‌های لازم برای برخورد با عوامل متخلف مدرسه که دقایقی قبل از شروع امتحان اقدام به انتشار سوالات کرده بودند در یکی دو مورد صورت گرفته است. به گفته او «لو رفتن سوالات گسترده و روی امتحان موثر نبوده و امکان بهره برداری وجود نداشته است که لازم باشد مجددا امتحانات تکرار شود.»

موضوع امتحان نهایی مقطع متوسطه در ایران زمانی جنجال برانگیز شد که خبرهایی درباره فروش سوال‌های امتحانات نهایی، به ویژه در دو شبکه اجتماعی اینستاگرام و تلگرام، منتشر شد. با توجه ویژه رسانه‌ها به این موضوع و همچنین تجمع تعدادی از دانش‌آموزان شهر تهران در اعتراض به لو رفتن سوا‌ل‌های امتحانات نهایی مقابل وزارت آموزش و پرورش، پلیس فتا و مجلس شورای اسلامی اعلام کردند درباره این موضوع تحقیق خواهند کرد.

یکشنبه ۴ تیر ۱۳۹۶ جبار کوچکی‌نژاد، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: «براساس گزارش پلیس فتا و گزارش‌هایی که به کمیسیون واصل شده و شهادت اولیای دانش‌آموزان مشخص شد که سؤالات امتحانات دوره متوسطه افشا شده است.»

همزمان پلیس فتا اعلام کرد در این رابطه ۸ نفر از افراد «کلاه‌بردار» در کشور شناسایی، دستگیر و تحویل مقامات قضایی شده‌اند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.