ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بغداد از «پایان خلافت» داعش خبر داد

ارتش عراق اعلام کرد که مسجد النوری موصل را فتح کرده است. سه سال پیش ابوبکر بغدادی، رهبر داعش در این مسجد اعلام خلافت کرد.

ارتش عراق و هم‌پیمانانش سرانجام موفق شدند مسجد جامع النوری واقع در بخش قدیمی شهر را به تصرف خود در آورند.

داعش مسجد النوری را ۲۱ ژوئن / ۳۱ خرداد منفجر کرد و الحدباء، مناره کج آن هم، که با برج پیزا مقایسه می‌شد، از بین برد.

به‌گزارش رویترز، ژنرال یحیی رسول، سخنگوی ارتش عراق روز پنج‌شنبه ۲۹ ژوئن / ۸ تیر در تلویزیون ملی عراق گفت «دولت افسانه‌ای داعش سقوط کرد».

گروه «دولت اسلامی» (داعش) مسجد النوری را در روز چهارشنبه ۲۱ ژوئن / ۳۱ خرداد منفجر کرد و الحدباء، مناره کج آن هم، که با برج پیزا مقایسه می‌شد، از بین برد. مسجد جامع النوری همان جایی است که ابوبکر بغدادی، رهبر داعش، دو سال پیش، در ژوئیه ۲۰۱۴، ضمن ایراد خطابه‌ای در آن تشکیل «خلافت اسلامی عراق و شام» را اعلام کرد. پرچم سیاه داعش از سال ۲۰۱۴ بر سر مناره این مسجد در اهتزاز بود.

حیدر عبادی، نخست‌وزیر عراق نابودی مسجد النوری را اعتراف رسمی داعش به شکست خود دانست.

اکنون داعش تنها بر بخش از قسمت قدیمی موصل تسلط دارد. فتح مسجد النوری پیروزی نمادین ارتش عراق بر داعش محسوب می‌شود.

مناطق تحت کنترل داعش روزبه‌روز کمتر می شود و مقامات عراقی انتظار دارند که در روزهای آینده نبردهای موصل پایان یابد. با این حال پیشرفت ارتش عراق آسان‌تر نشده زیرا داعشی‌ها در میان مردم غیرنظامی موصل پنهان شده‌اند و دست به عملیات انتحاری می‌زنند تا سقوط خود را به تأخیر اندازند. هفته گذشته بغداد اعلام کرده بود که شمار جنگجویان داعش در موصل حدود ۳۵۰ نفر است.

به‌گفته ارتش عراق، نیروهای ضدتروریست این کشور «کنترل مسجد النوری و محله همسایه آن را در اختیار دارند و به پیشروی خود ادامه می‌دهند.»

یک فرمانده نیروهای ضدتروریست عراق گفت فتح مسجد النوری با یک «حمله برق‌آسا» صورت گرفت. غیرنظامیان در روزهای اخیر از این منطقه خارج شده بودند.

مسجد النوری موصل در سال ۱۱۷۲ میلادی به سفارش نورالدین ابوالقاسم بن زنکی، یکی از پادشاهان سلسله زنکیون ساخته شد. در حکایات آمده است که هنگامی ابن بتوته در قرن چهاردهم از در سفری به عراق از این مسجد دیدن کرد، مناره الحدباء کج بود.

نورالدین ابوالقاسم زنکی موفق شد مسلمانان را متحد و آن‌ها را برای جنگ صلیبی با مسیحیان متحد کند.

او همچنین نخستین پادشاهی بود که سوریه را متحد کرد.  نورالدین ابوالقاسم زنکی در دوران ۲۸ ساله سلطنتش، بر موصل، حلب و دمشق که مدفن اوست حکومت می‌‌کرد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حمید

    ایشون نگفت افسانه ای گفت خرافی

  • farid

    ظاهرا از موصل مثل شهرهای سوریه فقط خرابه ای باقی مانده !!

  • واقعن

    د اعش هر چه بوده و دست ساخت بود یا خودجوش بر اساس عقیده خرافی یا پوسیده سلفی، بزرگترین خیانت و بزرگترین ضربه را به اعراب سنی سوریه و عراق زد و سودش شیعیان طرفدار نظام ولایی ایران برند. داعش در تاریخ بعنوان یکی از بزرگترین و بدترین خائنین به اهل سنت یاد خواهد شد که یک سرزمین ویران برای اهل سنت عرب زبان گذاشت. مطمئنا اگر یک دولت سنی واقعی و معقول و سیاس بود این شانس اعراب سنی عراق و سوریه داشتند تا کشور خودشان داشته باشند و از زیر یوغ شیعیان و علوی ها به استقلال برسند. بزرگترین نفع را از وجود داعش نظام ولایی و شیعیان طرفدراش و البته تا حدی کردها و ترک ها بردند چون رقیب مهمشان یعنی اعراب سنی را به خاک سیاه نشاند!