ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

چند خبر کارگری: از یک هفته اعتصاب در مخابرات مشهد تا «سریال نیشکر هفت‌تپه»

مطالبات کارگران عبارتند از بازگشت به کار، قرارداد رسمی کار، پرداخت مطالبات معوقه و حق بیمه کارگران شاغل و بازنشسته.

روزهای هفتم و هشتم تیر تعدادی تجمع اعتراضی در درون و بیرون چند کارخانه در شهرهای مختلف صورت گرفت. مطالبات این تجمع ها از این قرار بودند: بازگشت به کار، قرارداد رسمی کار، پرداخت مطالبات معوقه و حق بیمه کارگران شاغل و بازنشسته.

هفتمین روز اعتصاب و تجمع کارگران پیمانی مخابرات مشهد

اعتصاب کارگران پیمانکاری شبکه کابل هوایی مخابرات مشهد هفتمین روز خود را پشت سر گذاشت. اخراجی‌های کارخانه صبا فولاد زاگرس و کارخانه برفاب هم همزمان مقابل استانداری چهار محال و بختیاری (شهر کرد) تجمع کردند.

کارگران شرکت مراغ و رانندگان اتوبوسرانی رشت هم اجتماع اعتراضی برپا کردند.

جمعی از کارگران نیشکر هفت‌تپه نیز در نامه‌ای ضمن اشاره به مشکلات کارگران شاغل و بازنشسته این واحد از مسئولان پرسیدند: این سریال کی به پایان می‌رسد؟

اخبار کوتاهی از این تجمعات همراه با گزارش چهار حادثه در محل کار:

اعتصاب کارگران شرکت مراغ  با ۱۶ ماه حقوق معوقه

روز پنجشنبه هشتم تیر کارگران شرکت مراغ (پروژه راهسازی جاده رامیان به شاهرود) دست از کار کشیدند و مقابل این شرکت تجمع کردند. آن‌ها به عدم پرداخت ۱۶ ماه مطالبات خود معترض‌اند.

اعتراضات این کارگران از بهمن سال ۹۵ تا کنون ادامه دارد. در بهمن‌ ماه، فرماندار قول رسیدگی به خواسته های کارگران را داده بود.

در اسفند سال ۹۵ هم کارگران ۴ بار اعتصاب کردند. علیرغم آن که رئیس اداراه کار، تعاون و رفاه اجتماعی رامیان و آزادشهر و رئیس کارگاه هم به کارگران وعده رسیدگی و پاسخگویی به خواسته هایشان را داده‌ بودند، در نهایت اقدامی صورت ندادند.

از همین رو، روز هشتم تیر با آن که رئیس اداره کار در میان کارگران حاضر شد و وعده پرداخت مطالبات آنان را داد، کارگران سخنان او را  «وعده‌های بی‌عمل» خواندند و افزودند در اعتراضات خود پیگیر هستند.

دو تجمع کارگری همزمان مقابل استانداری چهارمحال و بختیاری

روز هفتم تیر استانداری چهار محال و بختیاری (شهرکرد) شاهد دو اجتماع کارگری همزمان بود. در این روز، کارگران اخراجی کارخانه صبا فولاد زاگرس و برفاب در اعتراض به بیکاری و برای بازگشت به کار مقابل استانداری تجمع کردند.

کارخانه صبا فولاد زاگرس در شهرک صنعتی سفید دشت در شهرکرد واقع شده است. کارگران این کارخانه ابتدا دو هفته به مرخصی اجباری فرستاده شدند و سپس ۱۲۰ تن از آنان با این توضیح که شمش ميلگرد گران شده و کارخانه قادر به تولید به روال سابق نیست، اخراج شدند.

کارگران سوم تیر ماه مقابل اداره صنعت، معدن و تجارت استان و پیش‌تر مقابل اداره کار شهرستان بروجن تجمع کرده بودند. آن‌ها چهارم تیر در ادامه اعتراضات خود مقابل استانداری چهارمحال و بختیاری تجمع کردند. حین این تجمع رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختياري قول داد به وضعیت کارگران رسیدگی شود و قرار شد کارگران بر سر کار بازگردند. وعده رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختياری اما عملی نشد و کارگران با درهای بسته کارخانه رو به رو شدند.

کارگران در تجمع روز هفتم تیر مقابل استانداری شعار دادند: استاندار بیا بیرون.

سرانجام این اجتماع کارگران هم با وعده مدیرکل سیاسی استانداری مبنی بر رسیدگی به اخراج کارگران پایان یافت.

کارخانه برقاب نیز کارگرانی را با ۲۰ سال سابقه کار اخراج کرده است. شمار کارگران اخراج شده روشن نیست.

هفتمین روز اعتصاب کارگران پیمانکاری شبکه کابل هوایی مخابرات مشهد

صدها کارگر پیمانکاری شبکه کابل هوایی مخابرات مشهد، روز چهارشنبه هفتم تیر هفتمین روز اعتصاب خود را با اجتماع مقابل اداره کار مشهد گذراندند. خواست آن‌ها این بود که وزارت کار شرکت مخابرات را وادار به اجرای قانون کند.

کارگران روزهای پیش مقابل ساختمان مخابرات مرکزی استان خراسان رضوی هم تجمع کرده بودند اما هیچ یک از مسئولان مخابرات در جمع کارگران حاضر نشدند تا حرف‌های آنان را بشنود و پاسخگوی خواسته هایشان باشند.

مشکل این کارگران از هشت سال پیش و در پی خصوصی سازی کارخانه آغاز شده است. صدها کارگر شبکه کابل هوایی و زمینی مشهد تحت پوشش «شرکت سرمایه کارکنان ارتباطات و مخابرات» هستند. برخی از کارگران ۲۰ سال سابقه کار دارند، اما به عنوان نیروی مخابرات به رسمیت شناخته نمی‌شوند.

اعتراضات کارگران و کارکنان شرکتی شبکه کابل هوایی و زمینی مشهد ریشه دار است. آن‌ها خواستار عقد قرارداد مستقیم با مخابرات و اجرای طرح طبقه بندی مشاغل هستند و برای رسیدن به این خواسته مقابل مجلس نیز اجتماع کرده‌اند.

سری جدید اعتراضات این کارگران از ۳۰ خرداد آغاز شده است. چند روز پیش از آن (روز ۲۵ خرداد) نماینده‌ اعتصاب‌کنندگان از کار اخراج شد. کارگران علاوه بر عقد قرارداد مستقیم با مخابرات و اجرای طرح طبقه بندی مشاغل، بازگردانده شدن فوری نماینده‌شان بر سر کار را نیز به خواسته های خود افزوده‌اند.

در خبری کوتاهی که از هفتمین روز اعتصاب ۳۰۰ تن از کارکنان شرکتی شبکه کابل هوایی و زمینی مشهد در رسانه‌های داخل ایران انتشار یافته، به سرنوشت نماینده اخراجی کارگران اشاره‌ای نشده است.

نیشکر هفت‌تپه: این سریال کی به پایان می‌رسد؟

در پی تجمع، اعتصاب، تحصن و اعتراض کارگران شاغل و بازنشسته نیشکر هفت‌تپه، جمعی از کارگران و کارکنان این کارخانه نامه‌ای منتشر کرده‌اند و در آن مطالبات و اعتراضات کارگران را در مورد نحوه واگذاری کارخانه به افراد خصوصی (که گفته می‌شود از نزدیکان مقامات هستند) برشمرده اند.

عنوان نامه کارگران «این سریال کی به قسمت آخر می رسد؟» است و منظور از سریال، تجمع‌های اعتراضی متعدد کارگران برای دستمزد و پاداش صدها کارگر شاغل و اجتماعات متعدد بازنشستگانی است که بازنشسته شده‌اند اما از آن جا که کارفرما به سازمان تامین اجتماعی بدهکار است، حق بازنشستگی دریافت نمی‌کنند.

بازنشستگان در روزهای گذشته در تداوم اعتراضات خود یک بار هم در دفتر امور اداری تحصن کردند.

چند روز پیش اعلام شد شورای تامین استان مقرر کرده است چهار درصد سهم کارفرمای ۳۴۱ نفر از کارگران بلاتکلیف این شرکت پرداخت و  مشکل دفترچه‌های درمانی کارگران که چهار ماه است به خاطر پرداخت نکردن مبلغ بیمه ماهانه کارفرما فاقد اعتبار شده اند باموافقت تامین اجتماعی حل شود.

کارگران در ادامه نامه مشکلات را ناشی از «خودمانی سازی» دانسته‌ و افزوده‌اند از همین روست که علی رغم اعتراضات مداوم، صدای کارگران و بازنشسته‌های نیشکر هفت تپه به جایی نمی‌رسد.

نیشکر هفت‌تپه قریب دو هزار و ۵۰۰ نفر پرسنل دارد. اعتراضات کارگری مربوط به نپرداختن دستمزدها، عدم پرداخت حق بیمه و سایر مطالبات کارگران تا کنون منجر به اخراج و پیگرد چند تن از نمایندگان آنان شده است.

در پی مدت‌ها اعتراض و اعتصاب کارگران برای دریافت چهار ماه مزد معوقه و پاداش و بهره‌برداری سال‌های ۹۴ و ۹۵، روز ۲۹ خرداد کارفرما حقوق یک ماه کارگران را پرداخت و کارگران به اعتصاب خود پایان دادند. کارگران که در دمای ۵۰ درجه کار می‌کردند، خواستار کاهش ساعت کار بودند اما کارفرما به جای کاهش ساعت کار قول داد یک ساعت به آن‌ها اضافه دستمزد بپردازد.

روز اول تیرماه اما حراست کارخانه از ورود ۳۰ نفر از کارگران باسابقه به کارخانه جلوگیری کرد. ماموران حراست در توضیح اقدام خود گفتند این کارگران اعتراضات را رهبری می‌کنند.

اخیرا خبری منتشر شده است مبنی بر این که مدیریت کارخانه به جوانی زیر ۳۰ سال که از نزدیکان یکی از مقامات است واگذار شده است.

تجمع رانندگان اتوبوسرانی رشت مقابل شهرداری نتیجه داد

رانندگان اتوبوسرانی رشت که مطالباتشان از سال گذشته پرداخت نشده، روز هفتم تیر مقابل سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری رشت تجمع کردند و این اقدام شان نتیجه داد.

سرپرست شهرداری پس از شنیدن سخنان رانندگان، دستور پرداخت ۵۰۰ میلیون تومان از مطالبات رانندگان را داد. قرار است باقی مطالبات نیز در دو هفته اینده پرداخت شود.

چهار حادثه مرگبار کارگری

در چهار حادثه کارگری جداگانه در روزهای ششم تا هشتم تیر، سه کارگر جان خود را از دست دادند: یک مقنی در تبریز، یک کارگر در محلات و یکی از کارگران کارخانه کاغذسازی پارس قربانی حوادث ناشی از کار شدند.

حادثه تبریز در اثر ریزش یک قنات رخ داد. بعد از ظهر روز هفتم تیر، دیواره یک قنات در خیابان جوان تبریز به هنگام لایروبی ریزش کرد. دو کارگر ۳۱ و ۲۸ ساله در قنات گیر کردند. کارگر ۳۵ ساله در دم جان باخت.

روز ششم تیر یک کارگر که در حال کار کردن با سنگ فرز بود در اثر اتصال سیم برق دچار برق گرفتگی شد. این کارگر که ۶۰ سال داشت، در دم جان باخت. حادثه در محلات اتفاق افتاد.

روز هفتم تیر یکی از کارکنان شهرداری شهر دوست محمد (مرکز شهرستان هیرمند در سیستان و بلوچستان) نیز هنگام نصب پمپ آب دچار برق گرفتگی خفیف شد و به بیمارستان انتقال یافت.

روز هشتم تیر هم برق‌گرفتگی منجر به مرگ کارگر دیگری شد. این بار یکی از کارگران کارخانه کاغذسازی پارس پاپیروس مازندران واقع در شهرک صنعتی چمستان نور هنگام کار دچار برق‌گرفتگی شد و جان باخت.

نام این کارگر اهل روستای جلیکان چمستان، نعمت اکبری اعلام شده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.