ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

قطر خواستار پشتیبانی اعضای غیردائم شورای امنیت شد

وزیر خارجه قطر با نمایندگان اعضای غیردائم شورای امنیت در نیویورک دیدار کرد و از آنها قویاً خواست تا به شکل عمومی حمایت خود را از قطر علیه محاصره تحمیل‌شده بر این کشور اعلام کنند.

وزیر خارجه قطر از اعضای غیردائم شورای امنیت خواست تا برای رفع محاصره تحمیل‌شده بر این کشور، بر عربستان سعودی و متحدانش فشار بیاورند.

وزیر خارجه قطر (چپ) در بازدید از واشنگتن در کنار وزیر خارجه ایالات متحده (راست)

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجه قطر جمعه، ۳۰ ژوئن / ۹ تیر با نمایندگان اعضای غیردائم شورای امنیت در ساختمان فرستاده قطر به سازمان ملل در نیویورک دیدار کرد و از آنها قویاً خواست تا به شکل عمومی حمایت خود را از قطر علیه محاصره تحمیل‌شده بر این کشور اعلام کنند.

الثانی در گفت‌و‌گو با شبکه خبری «الجزیره» گفت که او در این دیدار اعضای غیردائم شورای امنیت را «در جریان آخرین وضعیت» قرار داده و از همه خواسته تا «خواستار رفع محاصره قطر شوند.»

عربستان سعودی، امارات متحده عربی، مصر و بحرین دوشنبه پنجم ژوئن در یک اقدام کاملاً غافلگیرکننده روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع کردند و مرزهای زمینی و حریم هوایی خود را به روی این کشور کوچک در حاشیه خلیج فارس بستند.

پس از آن بود که عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان و انور قرقاش، وزیر خارجه امارات متحده عربی در سخنانی جداگانه به ارسال فهرستی از «نارضایتی‌ها» به قطر خبر دادند. قرقاش گفته بود که اگر دوحه به این خواسته‌ها توجهی نشان ندهد، انزوای این کشور «می‌تواند سال‌ها به طور بینجامد».

چهار کشور عربی فهرستی از ۱۳ خواسته خود را همراه با ضرب‌الاجلی ۱۰ روزه ارائه داده‌اند که شامل کاهش روابط با ایران، بستن پایگاه نظامی مشترک با ترکیه، بستن شبکه خبری الجزیره، و پایان‌دادن به تمام روابط با گروه‌های اخوان‌المسلمین، «دولت اسلامی» (داعش)، القاعده، حزب‌الله و جبهه فتح‌الشام (شاخه سابق القاعده در سوریه) می‌شود.

قطر خواسته‌های مطرح‌شده را «غیرواقع‌گرایانه» و «غیرمنطقی» و «غیرقابل اجرا» خوانده و همواره اتهام حمایت از تروریسم را رد کرده است.

مصر که اکنون یکی از اعضای غیردائم شورای امنیت و یکی از چهارکشور اصلی بلوک تحریم‌کننده قطر است، در جلسه جمعه با وزیر خارجه قطر حضور نداشت.

۱۰ عضو از ۱۵ عضو شورای امنیت را اعضای غیردائم آن تشکیل می‌دهند که از سوی شورای عمومی برای دو سال به عضویت شورای امنیت برگزیده می‌شوند. اکنون بولیوی، اتیوپی، مصر، ایتالیا، ژاپن، قزاقستان، سنگال، سوئد، اوکراین و اوروگوئه اعضای غیردائم شورای امنیت را تشکیل می‌دهند.

دوحه خواستار «گفتگوهای جدی» است

محمدبن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجه قطر می‌گوید که این کشور «در تلاش برای تشویق تمام طرفین به ورود به گفتگوهای جدی برای پایان‌دادن به مسئله است.»

او یک روز پیش از جلسه خود با اعضای غیردائم شورای امنیت به واشنگتن رفته بود. به گزارش الجزیره، رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا پس از دیدار با همتای قطری‌اش قول داده تا برای پایان بحران قطر با برخی کشورهای عربی خلیج فارس تلاش کند.

اگرچه قطر تمام خواسته‌های عربستان و متحدانش را رد کرده، تیلرسون پس از پایان این جلسه گفته که برخی از خواسته‌های چهار کشور عربی قابل گفتگو است.

عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان نیز به نوبه خود در واشنگتن تأکید کرده که هیچ کدام از خواسته‌های مطرح‌شده قابل گفت‌و‌گو و چانه‌زنی نیست.

وزیر خارجه قطر گفته که کشورش گفتگوها با سازمان‌های بین‌المللی همچون شورای حقوق بشر، سازمان بین‌المللی دریانوردی و سازمان بین‌المللی هوانوردی کشوری را برای فشارآوردن جهت رفع محاصره ادامه خواهد داد.

در همین زمینه

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    نظری وجود ندارد.