ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بادهای ۱۲۰ روزه در زابل ۱۰۰۰ تن را راهی اورژانس کرد

سرعت وزش بادهای ۱۲۰ روزه سیستان به ۷۰ تا ۸۵ کیلومتر بر ساعت رسیده. وضعیتی که زندگی عادی مردم را مختل کرد و تمامی مراکز درمانی زابل را به حالت آماده‌باش درآورد.

بادهای ۱۲۰ روزه از سه‌شنبه ۶ تیرماه در شمال سیستان و بلوچستان شدت گرفته. این طوفان‌های گرد و غبار در زابل ظرف کمتر از پنج روز دستکم ۱۰۰۰ تن را راهی بیمارستان کرده است.

حرکت شن‌های روان در زابل/ عکس از مهین محمدزاده

مرکز فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی زابل اعلام کرده که بیشتر مراجعه‌کنندگان دچار مشکلات قلبی، چشمی و تنفسی هستند. تا کنون ۱۶۳ تن از  مراجعه‌کنندگان به اورژانس‌های بیمارستانی در زابل بستری شده‌اند.

در چند روز گذشته تمامی مراکز درمانی زابل در آماده‌باش بودند و زندگی عادی در این شهر مختل شده بود.

زابل بیشترین آمار بیماری سل را در ایران دارد؛ سالانه در این منطقه بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ نفر به آمار مبتلایان به این بیماری افزوده می‌شود. مقامات دانشگاه علوم پزشکی زابل می‌گویند طوفان شن و ریزگرد در شیوع بیماری سل در منطقه سیستان نقشی اساسی ایفا می‌کند.

هواشناسی سیستان و بلوچستان هشدار داده بود که در پی وزش بادهای ۱۲۰ روزه، محتمل است شمال این استان با طوفان گرد و خاک و حرکت شن های روان مواجه شود. این بادها حدود ۷۰ تا ۸۵ کیلومتر بر ساعت سرعت داشتند.

وزش بادهای ۱۲۰ روزه سیستان و بلوچستان در تابستان‌ها رخ می‌‎دهد. اما گفته می‌شود در سال‌های گذشته مدت زمان وزش این بادها افزایش یافته است. علاوه بر این، خشکی تالاب نیز هامون بر شدت گرفتن طوفان گرد و خاک افزوده است.

مرکز پایش آلودگی هوای کشور اعلام کرده که میزان آلودگی هوای زابل در روزهای اخیر به سه برابر استاندارد سازمان جهانی بهداشت(WHO) رسیده است.

سال گذشته سازمان بهداشت جهانی بر اساس اندازه‌گیری ریزگردهای معلق در هوا، شهر زابل واقع در استان سیستان و بلوچستان را آلوده‌ترین شهر جهان معرفی کرده بود.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بهلول

    جنایت علیه بشریت، فقط هلوکاست یا کشتارهای جمعی و نسل کشی و پاک سازی اتنیکی از نازیسم تا روآندا نیست که!، جنایتی که پشتونهای قوم گرا ضد فارس در اهمال دولتهای پهلوی و ولایی کردند، و این اجازه دادند حکومت تحت سلطه پشتون های ضد ایرانی چنین سیستان سرسیز ر را به برهوت تبدیل کنند! سکوت مجامع و مدعیان حقوق بشر هم بواسطه دشمنی با نظام ولایی قوز بالا قوز شده. چرا دولت نظام ولایی که این همه در دخالت در کشورهای منطقه دارد یا بی رعضگی کرد یا از عمد گذاشت سیستانی ها بیچارهب شوند(؟!) و نظام ولایی قدرتش دارد و از روشهایی که همه میدانند چیست جلوی ساخت سد بر هیرمند می توانست بگیرد و لانم میتواند و حق آبه سیستان و دریاچه هامون را پشتونهای ضد ایرانی ندادند. چرا سکوت مکینید؟ این سکوت و بی عملی الان در مرود دولت پاترکی-بنیادگرای اسلامی ارودغان هم انجام میدهد با سدسازی های بر رود سرشاخه دجله وفرات، لابد وقتی جنگ بین الملی شد سر آب و دهها میلیون قطحی زده و آواره به سمت اروپا گسیل شدند دولتهای پرمدعای اروپایی واکنش نشان میدهند؟! لطفا منتشر کنید، مسئولتش با کامت گذار است. بگذارید مردم حقایق بدانند.