ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزیر خارجه قطر: جهان با ضرب‌الاجل اداره نمی‌شود

قطر به هیچ‌یک از ۱۳ خواسته چهار کشور عربی تحریم‌کننده آن عمل نمی‌کند و خواستار گفت‌و‌گو است، اما وزیر خارجه عربستان فهرست خواسته‌ها را «غیرقابل مذاکره» خوانده.

قطر فهرست خواسته‌های عربستان و متحدانش را رد کرد و همزمان یک شرکت حقوقی سوئیسی را برای بررسی هزاران مورد «نقض حقوق بشر» بر اثر محاصره این کشور به کار گرفت.

قطر در محاصره

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی شنبه، یک ژوئیه در کنفرانسی خبری در رم، پایتخت ایتالیا گفت که دوحه به هیچ‌یک از ۱۳ خواسته چهار کشور عربی تحریم‌کننده آن عمل نمی‌کند و در عوض به دنبال گفتگو برای حل بحران حوزه خلیج فارس است. او با اشاره به ضرب‌الاجل ده‌روزه تعیین‌شده برای قطر تأکید کرد که فهرست ارائه‌شده از سوی عربستان، امارات، بحرین و مصر «برای ردشدن بود».

او گفت: «همه می‌دانند که این خواسته‌ها برای زیرپاگذاشتن حق حاکمیت قطر و خفه‌کردن آزادی بیان بود.... ما باور داریم که جهان نه با ضرب‌الاجل‌ها بلکه با قوانین بین‌المللی اداره می‌شود و نظمی دارد که اجازه نمی‌دهد کشورهای بزرگ به تهدید و آزار کشورهای کوچک بپردازند.»

عربستان سعودی، امارات متحده عربی، مصر و بحرین دوشنبه پنجم ژوئن در یک اقدام کاملاً غافلگیرکننده روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع کردند و مرزهای زمینی و حریم هوایی خود را به روی این کشور کوچک در حاشیه خلیج فارس بستند.

پس از آن بود که عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان و انور قرقاش، وزیر خارجه امارات متحده عربی در سخنانی جداگانه به ارسال فهرستی از «نارضایتی‌ها» به قطر خبر دادند. قرقاش گفته بود که اگر دوحه به این خواسته‌ها توجهی نشان ندهد، انزوای این کشور «می‌تواند سال‌ها به طور بینجامد».

چهار کشور عربی فهرستی از ۱۳ خواسته خود را همراه با ضرب‌الاجلی ۱۰ روزه ارائه داده‌اند که شامل کاهش روابط با ایران، بستن پایگاه نظامی مشترک با ترکیه، بستن شبکه خبری الجزیره، و پایان‌دادن به تمام روابط با گروه‌های اخوان‌المسلمین، «دولت اسلامی» (داعش)، القاعده، حزب‌الله و جبهه فتح‌الشام (شاخه سابق القاعده در سوریه) می‌شود.

قطر خواسته‌های مطرح‌شده را «غیرواقع‌گرایانه» و «غیرمنطقی» و «غیرقابل اجرا» خوانده و همواره اتهام حمایت از تروریسم را رد کرده است.

عادل الجبیر: فهرست قابل مذاکره نیست

عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی شنبه در حساب توئیتری خود بار دیگر تأکید کرد که خواسته‌های مطرح‌شده قابل تغییر نیستند.

او با پیوند دوباره بحران قطر با «تروریسم» مدعی شد که «محدودیت‌های اعمالی بر قطر نشان از عدم مدارا با تروریسم دارد.» الجبیر ادعا کرد که قطر نتوانسته به وعده‌های پیشین خود برای توقف حمایت مالی از تروریسم و مداخله در امور داخلی دیگر کشورها عمل کند.

پس از بازدید وزیر خارجه قطر از واشنگتن، رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا قول داد تا برای پایان بحران قطر با برخی کشورهای عربی خلیج فارس تلاش کند.

اگرچه قطر تمام خواسته‌های عربستان و متحدانش را رد کرده، تیلرسون پس از پایان این جلسه گفت که برخی از خواسته‌های چهار کشور عربی قابل گفتگو است.

اما عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان نیز به نوبه خود در واشنگتن تأکید کرد که هیچ کدام از خواسته‌های مطرح‌شده قابل گفت‌و‌گو و چانه‌زنی نیست.

به‌کارگیری شرکت سوئیسی برای پرداختن به موارد نقض حقوق بشر

دوحه همزمان با یک شرکت سوئیسی برای بررسی هزاران مورد نقض حقوق بشر بر اثر محاصره تحمیل‌شده بر این کشور قرارداد بست. تخصص شرکت سوئیسی «لالیو» که در ژنو، زوریخ و دوحه دفتر دارد، چالش‌های حقوقی بین‌المللی است.

قطر و شرکت «لالیو» شنبه یکم ژوئیه در ژنو قراردادی را امضا کردند که به موجب آن، لالیو پرونده دو هزار و ۴۵۰ شهروند ساکن در قطر را بررسی خواهد کرد که از محاصره تحمیل‌شده آسیب دیده‌اند.

یکی از وکلای اصلی این شرکت به شبکه خبری الجزیره گفته است که «تحریم‌های تحمیل‌شده بر قطر بیش از حد شدید هستند و در انطباق با قوانین بین‌المللی نیستند. اتباع و شرکت‌های عادی قطری بخشی از دولت آن نیستند و نباید هدف قرار داده شوند.»

در همین زمینه

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    نظری وجود ندارد.