ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

خطر اشعه فرابنفش در اهواز: درخواست برای مداخله فوری دولت

میزان اشعه فرابنفش در خوزستان و به ویژه اهواز به چند برابر حد استاندارد رسیده و از مرز خطر هم عبور کرده است. مقامات از مردم خواسته‌اند تا از ترددهای غیرضروری خودداری کنند.

علی گورانی، مسئول بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت از خوزستانی‌ها و به ویژه اهوازی‌ها خواسته تا بین ساعت ۱۰ صبح تا ۲ بعداز ظهر از خانه‌ خارج نشوند و به طور مستقیم در معرض نور خورشید قرار نگیرند.

در چند روز گذشته اهواز با دمایی بالا ۵۳ درجه سانتیگراد گرم‌ترین شهر جهان بوده. اکنون شماری از مقامات ایران تأیید کردند که میزان اشعه فرابنفش (UV Index) در اهواز به عدد ۱۰، یعنی وضعیت هشدار رسیده است.

مسئول پرتوهای وزارت بهداشت ایران در باره خطر این اشعه در گرمای فعلی اهواز می‌گوید: «تاکید می‌شود مردم اهواز در این ساعات از منزل بیرون نروند، اما در صورت نیاز به خروج از چتر، کلاه، عینک دودی و کرم ضد آفتاب استفاده کنند. همچنین باید توجه داشت در این ساعات از روز حتی در سایه بودن نیز مانع از پرتوگیری نمی‌شود».

روزبه کردونی، مدیر کل دفتر آسیب های اجتماعی وزارت کار نیز تصدیق کرده که مراکز معتبری تأیید می‌کنند میزان اشعه فرابنفش در اهواز به وضعیت هشدار رسیده است.

شاخص پرتوهای فرابنفش دارای ۵ سطح است که از کم‌ خطر تا پر خطر تقسیم‌بندی شده: از ۱تا ۳، ۳ تا ۵، ۵ تا ۸، ۸ تا ۱۱ و ۱۱ به بالا. بنابر اعلام وزارت بهداشت از سطح دوم به بعد انسان نیاز به حفاظت دارد.

پرتوهای فرابنفش می‌تواند به پوست و چشم آسیب‌های جدی وارد کند و از عوامل اصلی سرطان پوست و آب مروارید به شمار می‌آید.

شکرالله سلمان‌زاده، رییس مرکز بهداشت خوزستان به ساکنان این استان توصیه کرده از رفت و آمدهای غیرضروری خودداری کنند و زمانی که از منزل خود خارج می‌شوند حتما از کرم‌های ضدآفتاب، کلاه و عینک آفتابی استفاده کنند.

به دنبال اعلام وضعیت هشدار ناشی از خطرات اشعه UV، عباس پاپی‌زاده نماینده دزفول در مجلس گفته میزان پرتوهای فرابنفش به چند برابر حد استاندارد رسیده و از مرز خطر هم عبور کرده است.

پاپی‌زاده با انتقاد از بی‌توجهی مسئولان و عدم اطلاع‌رسانی در خصوص این اشعه آسیب‌زا، خواستار "مداخله فوری" دولت شد.

این نماینده مجلس با اشاره به افزایش نرخ ابتلا به سرطان در خوزستان نسبت به میزان بالای پرتوهای فرابنفش و همچنین ورود ذرات آلاینده و ریزگردهای آلوده به مواد شیمیایی از عراق هشدار داد.

همزمان با هشدار نسبت به خطرات اشعه UV در خوزستان، مسئول بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت از سازمان هواشناسی خواسته تا این سازمان مانند هر پارامتر دیگری شدت پرتوهای فرابنفش خورشید را اعلام کند. در مقابل سازمان هواشناسی نیز اعلام کرد در حال حاضر محاسبه اشعه UV پایه علمی دقیقی ندارند و با استفاده از تصاویر ماهوره‌ای یا شیوه‌های دیگر صورت می‌پذیرد.

در ایران اداره ‌کل محیط زیست خوزستان و سازمان هواشناسی ایران به دستگاه سنجش UV مجهز نیستند. هر چند در برنامه ششم توسعه پیش‌بینی شده تا برای هواشناسی خوزستان دستگاه UV سنج خریداری شود.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.