ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تمدید دو روزه ضرب‌الاجل برای قطر از سوی عربستان سعودی و متحدانش

مهلت ۱۰ روزه‌ای که عربستان، امارات متحده عربی، بحرین و مصر برای قطر تعیین کرده بودند به سر آمده است. پادرمیانی امیر کویت ثمر داد. کاخ سفید خواهان مذاکره است.

عربستان سعودی و متحدانش با وساطت امیر کویت مهلت قطر را برای برآوردن ۱۳ درخواست این سه کشور از جمله کاهش سطح روابط دیپلماتیک با ایران تمدید کردند. خبرگزاری عربستان سعودی بیانیه مشترک عربستان، امارات، بحرین و مصر درباره تمدید مهلت قطر را منتشر کرده است.

صباح احمد جابر صباح، امیر کویت از عربستان سعودی و متحدانش خواست ضرب‌الاجل تعیین شده را که روز گذشته به پایان رسید، به مدت دو روز تمدید کنند.

خبرگزاری دولتی قطر صبح دوشنبه ۳ ژوئیه اعلام کرد که امیر قطر به درخواست عربستان سعودی و متحدانش پاسخ نداده است. صباح احمد جابر صباح، امیر کویت از عربستان سعودی و متحدانش خواسته بود که ضرب‌الاجل تعیین شده را که روز گذشته به پایان رسید، به مدت دو روز تمدید کند.

صبح دوشنبه ۵ ژوئن ابتدا عربستان سعودی و سپس بحرین اعلام کردند برای حفاظت از منافع ملی، مبارزه با افراطی‌گری، و دخالت قطر در مسائل داخلی کشورشان با این کشور رابطه سیاسی‌شان را قطع می‌کنند. ساعتی بعد امارات متحده عربی و مصر هم روابط سیاسی خود با قطر را قطع کردند. راه‌های زمینی و حریم هوایی این کشورها بر روی قطر مسدود شده است. عربستان سعودی و متحدانش فهرستی از ۱۳ درخواست تهیه کرده‌اند. از جمله کاهش روابط قطر با ایران، انحلال پایگاه نظامی ترکیه در قطر و تعطیلی شبکه الجزیره. مهلت تعیین‌شده برای اجابت این خواسته‌ها شامگاه گذشته به پایان رسید.

وزارت خارجه قطر اعلام کرده که درخواست عربستان سعودی و متحدانش را برآورده نمی‌کند. عربستان و متحدانش اعلام کرده‌اند که درباره درخواست‌هایشان حاضر به مصالحه و مذاکره نیستند.

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجه قطر شنبه، یکم ژوئیه در کنفرانسی خبری در رم گفت که دوحه به هیچ‌یک از ۱۳ خواسته چهار کشور عربی عمل نمی‌کند و در عوض به دنبال گفتگو برای حل بحران حوزه خلیج فارس است. او با اشاره به ضرب‌الاجل ۱۰ روزه تعیین‌شده برای قطر تأکید کرد که فهرست ارائه‌شده از سوی عربستان، امارات، بحرین و مصر «برای ردشدن بود.»:

«همه می‌دانند که این خواسته‌ها برای زیر پا گذاشتن حق حاکمیت قطر و خفه‌ کردن آزادی بیان بود. ما باور داریم که جهان نه با ضرب‌الاجل‌ها بلکه با قوانین بین‌المللی اداره می‌شود و نظمی دارد که اجازه نمی‌دهد کشورهای بزرگ به تهدید و آزار کشورهای کوچک بپردازند.»

عمر قبوش، سفیر امارات متحده عربی در روسیه گفته بود که اگر قطر این خواسته‌ها را اجابت نکند، تحریم‌های بیشتری علیه این کشور وضع می‌شود. تحریم‌های اقتصادی و اخراج قطر از شورای همکاری کشورهای خلیج فارس بخشی از تحریم‌های پیش‌بینی شده است. ارزش ریال قطر از آغاز این بحران تاکنون ۱۲ درصد کم شده است.

کاخ سفید روز گذشته، ۲ ژوئیه اعلام کرده که از همه طرف‌های درگیر با این بحران خواسته است، زمینه‌های گفت‌وگوی سازنده دیپلماتیک را فراهم کنند. کاخ سفید همچنین اعلام کرده از وساطت کویت در حل این بحران کاملاً حمایت می‌کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.