ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

احضار سرکنسول ایران در اربیل در اعتراض به گلوله‌باران روستاهای اقلیم کردستان

دولت اقلیم کردستان عراق با انتشار بیانیه‌ای گلوله‌باران کوهپایه هلگورد را محکوم کرده و اعلام کرده که نمی‌خواهد بخشی از مناقشه با گروه‌های مسلح کرد ایرانی باشد.

دولت اقلیم کردستان عراق با انتشار بیانیه‌ای گلوله‌باران مناطق مرزی کردستان توسط ایران را محکوم کرده و از تهران خواسته است در حفظ روابط دوستانه با همسایگانش کوشش کند. دولت اقلیم کردستان عراق همچنین سرکنسول ایران در اربیل را هم برای پاسخگویی و ابلاغ این پیام احضار کرده است.

گلوله باران دامنە کوه هلگورد در منطقه بالکایتی در اقلیم کردستان در مجاورت اربیل در منطقه مرزی ایران با کردستان عراق

بامداد دوشنبه، ۱۲ تیر/ ۳ ژوئیه توپخانه ایران، دامنە کوه هلگورد در منطقه بالکایتی در اقلیم کردستان در مجاورت اربیل در منطقه مرزی ایران با کردستان عراق را گلوله‌باران کرد. رسانه‌‌های اقلیم کردستان گزارش دادند که در این گلوله‌باران یک زن مجروح شده و چند خانه روستایی نیز آسیب دیده است.

تلویزیون کُردی «روداو» در اقلیم کردستان عراق، ظهر روز دوشنبه خبر داد که این گلوله‌باران ساعت پنج صبح آغاز شد و چندین ساعت ادامه یافت.

دولت اقلیم کردستان در بیانیه‌ای که یک روز بعد از گلوله‌باران دامنه کوه هلگورد منتشر کرده، این اقدام ایران را محکوم کرده و اعلام کرده که مایل نیست بخشی از مناقشه بین گروه‌های مسلح کرد ایرانی و جمهوری اسلامی باشد. در این بیانیه آمده است: «ما مایل نیستیم که روستائیان و غیرنظامیان در این مناقشات قربانی بشوند.»

عزت کرمانج، فرماندار شهر سوران در واکنش به گلوله‌باران کوهپایه هلگورد توسط توپ‌های خودکششی ایران گفته بود که هدف ایران از این حملات پیشمرگه‌های وابسته به حزب دمکرات کردستان بوده است.

حزب دمکرات کردستان ایران مرداد ۹۵ اعلام کرده بود که حضور نیروهای نظامی‌اش را در خاک کردستان ایران «در سطحی وسیع‌تر و در راستای یک تاکتیک دفاعی»‌ افزایش دادە است.

به گفته فرماندار شهر سوران در اثر این گلوله‌باران، زمین‌های کشاورزی دهقانان نیز آسیب دیده است.

احمد قادر، شهردار چومان نیز اعلام کرده بود که برخی مناطق کوهستانی در روستاهای کونری و کیفارستان مورد حمله قرار گرفته بودند.

دولت اقلیم کردستان از تهران خواسته است تا از گلوله‌باران مناطقی که غیر نظامیان در آن زندگی می‌کنند و در قلمرو اقلیم کردستان قرار دارد خودداری کند.

دولت اقلیم کردستان با احضار سرکنسول ایران در اربیل این پیام را به تهران ابلاغ کرد.

این نخستین بار نیست که در درگیری بین جمهوری اسلامی و گروه‌های مسلح کرد ایرانی، مناطقی از اقلیم کردستان عراق گلوله‌باران می‌شود. در آغاز سال گذشته نیروهای امنیتی ایران در استان‌های غربی کشور با گروه‌های مسلح مخالف جمهوری اسلامی درگیر شده بودند. بعد از این درگیری‌ها گزارش‌هایی از گلوله‌باران مناطق مرزی بین اقلیم کردستان، عراق و ایران منتشر شد. در آن زمان اقلیم کردستان عراق نگرانی خود را به اطلاع تهران رساند و هیأت‌هایی از کردستان عراق به تهران رفتند و با مقامات جمهوری اسلامی از جمله با علی شمخانی، دبیر شورای امنیت ملی دیدار و گفت‌وگو کردند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • مظلوم

    اقلیم کردستان عملا 25 سالست مستقل است. اخر اقلییم که عملا در همه زمینه های سیاس یو احتماعی و اقتصادی و حیت کنسولی مستقل است، دیگر فرقی نیمکند رسما اعلام استقلال کند یا نکند. همه رپسی تنها اعلام رسمی این استقلال25 ساله است. ولی امثال ایران باذیرفتن روباط رمسی کنسول یو اتقصادی و گاه کمک نظامی، عملا استقالال این اقلیم کردسان بهر سمیت شناخته، پس این خالفتهای ظاعهری است. کشوری واقعا مخالف استقلال سرزمین باشد ان را همه جانهع تحیم کرده از هر ضربه ا بدان استافده یمکند. مشکل اینست سطلان بارازنی ها یک سیسات باورذیر اعلام و پیشه نکرزدند که خودشان پان کردیسم و تروریسم جدا کنند وگرنه استقلاش رسمی شان راحت توسط همسایگان پذیرفته میوشد چون 25 اسلست غیر رمسی این استقالال دارند و شرایط طوری است که هیچ همسایه نمیتواند جلویش بگیرد و منافع ابرقدترها در همین استقالال است. چوناقلیم بخوبی کشورهای مطنقه درمقابل اسارائیل و ابرقدترها ضعیف میکند.