ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

یک مؤسسه بریتانیایی: عربستان، مهم‌ترین تأمین‌کننده منابع مالی اسلام‌گرایان افراطی‌ست

گزارش مؤسسه هنری جکسون بعد از به سر آمدن ضرب‌الاجل چهار کشور عربی برای قطر منتشر شده است. این گزارش دولت بریتانیا را تحت فشار قرار داده است.

مؤسسه هنری جکسون گزارشی منتشر کرده درباره منابع مالی اسلامگرایی افراطی در بریتانیا. بر اساس این گزارش عربستان سعودی مهم‌ترین تأمین‌کننده منابع مالی اسلامگرایان وهابی‌ست. در این گزارش از دولت بریتانیا خواسته شده درباره  نقش عربستان سعودی و دیگر کشورهای حاشیه خلیج‌ فارس در ترویج اسلام‌گرایی افراطی تحقیق کند. همزمان دولت ترزا می تحت فشار قرار گرفته که نتیجه تحقیقات مشابهی را که در زمان نخست‌وزیری دیوید کامرون در سال ۲۰۱۵ پیرامون منابع مالی سازمان‌های جهادی در بریتانیا انجام شده بود منتشر کند.

عربستان، مهم‌ترین تأمین‌کننده منابع مالی اسلام‌گرایان افراطی‌

بر اساس گزارش مؤسسه هنری جکسون، عربستان سعودی از سال‌های دهه ۱۹۶۰ تاکنون میلیون‌ها دلار به ترویج اسلام وهابی در جهان از جمله در کشورهای غربی اختصاص داده است.

به گزارش گاردین، در بریتانیا دلارهای سعودی در وهله نخست صرف ساخت مساجد و مراکز اسلامی وهابی شده است. این مراکز محل آمد و شد و فعالیت واعظان و مبلغان مذهبی با گرایش‌های افراطی‌ و توزیع کتاب‌ها و جزواتی هستند که در آن‌ها مسلمانان را به خشونت تشویق می‌کنند. بخشی از این پول‌ها هم برای انتشار و توزیع کتاب‌هایی در زمینه تبلیغ وهابیت در مدارس بریتانیا خرج شده است.

در این گزارش گفته شده که بسیاری از واعظان و مبلغان مذهبی با ریاض در ارتباط‌اند و رندگی‌شان را با بورسیه‌هایی که عربستان سعودی تأمین می‌کند می‌گذرانند.

گزارش مؤسسه هنری جکسون درباره نقش عربستان سعودی در ترویج اسلامگرایی افراطی همزمان با به سر آمدن ضرب‌الاجل عربستان سعودی و متحدانش برای قطر انتشار یافته.

عربستان سعودی، بحرین، امارات متحده عربی و مصر، قطر را متهم کرده‌اند که از گروه‌های تروریستی در خاورمیانه حمایت می‌کند. آن‌ها فهرستی تهیه کرده بودند از درخواست‌هایشان و مهلتی هم تعیین کرده بودند. ضرب‌الاجل تعیین شده با وساطت امیر کویت دو روز تمدید شد تا اینکه سرانجام شامگاه گذشته به سر آمد. چهارشنبه، ۵ ژوئیه وزاری خارجه چهار کشور عربی در قاهره با یکدیگر دیدار می‌کنند. آن‌ها از قطر خواسته‌اند سطح روابط دیپلماتیکش با ایران را کاهش دهد، نیروهای نظامی ترکیه را از خاک قطر اخراج کند و فعالیت شبکه الجزیره را متوقف کند. قطر این درخواست‌ها را نپذیرفته است.

در گزارش مؤسسه هنری جکسون آمده است که عربستان سعودی تنها در سال ۲۰۱۷ بیش از ۲ میلیارد دلار برای ترویج اسلام‌گرایی افراطی در جهان خرج کرده. تا سال ۲۰۱۵ این مبلغ دو برابر شده و به حدود ۴ میلیارد دلار رسیده است.

در این گزارش به نقش قطر در ترویج وهابی‌گری هم اشاره شده است.

در این گزارش همچنین به نتایج تحقیقات سازمان اطلاعات آلمان هم اشاره شده که می‌گوید مؤسسات مذهبی در کشورهای غربی با برخی دولت‌های عربی در ارتباط تنگاتنگ اما پنهانی قرار دارند.

سفارت عربستان سعودی در لندن با صدور اطلاعیه‌ای نقش این کشور در ترویج اسلامگرایی افراطی را رد کرده.

سفارت عربستان در این بیانیه اعلام کرده که بارها هدف حملات القاعده و داعش قرار گرفته و خاطرنشان کرده که هرگز از اندیشه‌ها و اعمال مروج خشونت پشتیبانی نخواهد کرد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • باقی در امان

    مسلم است که انسانها از طریق آموزش ها و تبلیغات اعتقاد پیدا می‌کند و بعد وارد عمل می‌شود که به اعتقادات خود عمل کند .در شیعه حفظ جان و نفس از واجبات است و کسی اجازه ندارد به جسم خود آسیب وارد کند و تا به حافظان ندارد که فرد شیعه وارد عمل انتحاری شود و تمام تروریست‌های جهادی بلا استثنا از افراد آماده شده و مجهز از نتایج اقدامات عربستانی و مشابه هستند و لذا بدون تعارف تروریست‌های القاعده و داعش و مشابه حاصل کنه هستند . حال حمایت حکومت امریکا از دوست اش یعنی رضایت و کمک به ناامنی و کشته شدن مردم بی گناه در همه دنیا .کسب پول و شیردوشی از مرتجعان فربه شدن از پول نفت در مقابل جان مردم که قول حفظ و حراست از آن را داده‌اید این بر مزیت دارد که بتوان چشمتان را ببندید . این ها را که هر آدمی می فهمد چرا فکر میکنند که انسانها نمی فهمند . یا برایشان مهم نیست که بفهمند با نفهمند