ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

واکنش آمریکا به آزمایش موشکی کره شمالی: رزمایش موشکی در دریای ژاپن

کره شمالی برای نخستین بار موفق شد یک موشک بالستیک قاره‌پیما پرتاب کند. آمریکا نگران است. روسیه و چین پادرمیانی کرده‌اند. موضوعی برای اجلاس ۲۰ در هامبورگ.

روز گذشته، کره شمالی برای نخستین بار یک موشک قاره‌پیما را پرتاب کرد. کره شمالی ادعا می‌کند که این موشک قاره‌پیما توانایی حمل کلاهک هسته‌ای به ایالات متحده آمریکا را هم دارد. آمریکا و کره جنوبی در واکنش از شورای امنیت سازمان ملل خواسته‌اند جلسه اضطراری تشکیل دهد و یک رزمایش موشکی مشترک هم در دریای ژاپن انجام دادند.

لحظه شلیک یک موشک از سواحل کره شمالی
پرتاب موفقیت‌آمیز موشک بالستیک قاره‌پیما در کره شمالی

خبرگزاری رسمی کره شمالی، چهارشنبه ۵ ژوئیه، بعد از پرتاب موفقیت‌آمیز موشک بالستیک قاره‌پیما گزارش داده که کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی از دانشمندان این کشور خواسته‌ است «هدایای کوچک و بزرگی» تهیه کنند و برای «یانکی‌ها» بفرستند.

در این گزارش این ادعا مطرح شده که موشک بالستیک قاره‌پیما از نوع «هواسونگ ۱۴» می‌تواند به کلاهک هسته‌ای مجهز شود و ایالات متحده آمریکا را هدف قرار دهد. کره شمالی می‌گوید با این موشک ظرفیت سلاح‌های استراتژیک این کشور تکمیل شده است. بمب‌های هیدروژنی و بمب‌های اتمی بخش دیگری از زرادخانه استراتژیک کره شمالی را تشکیل می‌دهند. کره شمالی اعلام کرده که هرگز از سلاح‌های هسته‌ای خود صرف‌نظر نمی‌کند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در این میان از شبکه توئیتر استفاده کرده که این پرسش را در میان بگذارد: آیا این مرد [کیم جونگ اون] کار بهتری ندارد در زندگی انجام دهد؟

ایالات متحده آمریکا و کره جنوبی در پاسخ به پرتاب موشک «وهواسونگ ۱۴» رزمایش موشکی مشترکی را در شبه‌جزیره کره انجام دادند.

مون جائه‌این، رئیس جمهوری کره جنوبی گفته است رزمایش مشترک آمریکا با کره جنوبی نشان می‌دهد که اگر بنا باشد به پیونگ یانگ پاسخی داده شود، این پاسخ چگونه خواهد بود.

کره جنوبی، آمریکا و ژاپن از سازمان ملل خواسته‌اند جلسه اضطراری تشکیل دهد.

«هواسونگ ۱۴»: یک موشک دومرحله‌ای

ایالات متحده آمریکا تأیید کرده که برای نخستین بار کره شمالی با موفقیت موشک بالستیک قاره‌پیما پرتاب کرده است. موشک‌های بالستیک قاره‌پیما می‌توانند مسافتی بیش از ۵۵۰۰ کیلومتر را طی کنند. این موشک‌ها که توانایی حمل کلاهک هسته‌ای را هم دارند از جو زمین خارج می‌شوند و سپس بر سر هدف فرود می‌آیند.

به گزارش خبرگزاری یونهاپ، وزیر دفاع کره جنوبی، چهارشنبه ۵ ژوئیه در پارلمان این کشور اعلام کرد که موشک «هواسونگ ۱۴» احتمالاً از نوع موشک‌های دو مرحله‌ای‌ست و بعد آن بالغ بر ۷ الی ۸ هزار کیلومتر است و به این ترتیب می‌تواند حتی آلاسکا را هم هدف قرار دهد.

بر اساس گزارش‌هایی که کره شمالی منتشر کرده، موشک یاد شده از شمال غربی استان پیونگ‌یان شمالی پرتاب شد، تا ارتفاع ۲۸۰۲ کیلومتر صعود کرد و بعد از طی ۹۳۳ کیلومتر به هدف خود در دریای ژاپن (دریای شرق) اصابت کرد. «هواسونگ ۱۴» در مجموع ۳۹ دقیقه در راه بود. برخی ناظران اعتقاد دارند که کره شمالی هنوز موفق نشده به فن‌آوری نصب کلاهک‌های هسته‌ای در موشک‌های بالستیک دسترسی پیدا کند.

میانجیگری روسیه و چین

رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا روز گذشته اعلام کرد که ایالات متحده آمریکا هرگز کره شمالی مجهز به سلاح هسته‌ای را تحمل نمی‌کند.

به گفته تیلرسون، پرتاب موفقیت‌آمیز موشک بالستیک قاره‌پیما توسط کره شمالی، ضریب تهدید این کشور برای آمریکا را افزایش داده است. اعمال تحریم‌های اقتصادی بیشتر علیه کره شمالی یکی از گزینه‌های پیش روی است.

تیلرسون گفته است هر کشوری که شهروندان کره شمالی را استخدام کند، از نظر اقتصادی یا نظامی به کره شمالی کمک کند و یا اینکه به قطع‌نامه شورای امنیت درباره کره شمالی توجه نکند، از یک حکومت خطرناک حمایت کرده است.

در روسیه و چین بسیاری از شهروندان کره شمالی کار می‌کنند. کره شمالی از ارزی که این کارگران به داخل کشور می‌آورند بهره‌مند می‌شود.

روسیه و چین برای تنش‌زدایی پیشنهادی داده‌اند: کره شمالی می‌بایست آزمایش‌های موشکی‌اش را متوقف کند. در مقابل آمریکا و کره جنوبی هم می‌بایست متعهد شوند که رزمایش‌های مشترک دریایی‌شان را متوقف کنند. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و شی جینگ پینگ، رئیس جمهوری خلق چین در دیدار و گفت‌وگو با یکدیگر این پیشنهاد را مطرح کردند.

آن‌ها همچنین پیشنهاد داده‌اند که طرفین درگیری می‌بایست از خشونت بپرهیزند و با یکدیگر گفت‌وگو کنند. بحران کره شمالی یکی از موضوعات اجلاس گروه ۲۰ در هامبورگ خواهد بود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.