ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تعطیلی تعاونی‌های صیادان به بیکاری ماهیگیران انجامیده است

تعطیلی چند تعاونی ماهیگیران بندر انزلی زندگی حدود ۶۰۰ ماهیگیر را تحت تاثیر قرار داده است. ساخت موج شکن‌های جدید عامل عمده اثرگذار بر وضعیت فعلی این ماهیگیران است.

تعطیلی چند تعاونی ماهیگیران بندر انزلی در سال‌های اخیر زندگی حدود ۶۰۰ ماهیگیر را تحت تاثیر قرار داده است. برخی بیکار شده‌اند و سایرین به دلیل درآمد کم قادر به تامین زندگی خود نیستند.

ساخت موج شکن‌های جدید و مرزبندی دریا برای تردد کشتی‌ها از عوامل عمده وضعیت فعلی این ماهیگیران است.

عکس از آرشیو

یک صیاد که ۲۰ سال است به ماهیگیری اشتغال دارد به خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفته است او به همراه حدود ۱۰۰ ماهیگیر دیگر عضو شرکت تعاونی پَره (یک شرکت تعاونی ماهیگیران) بوده‌اند که به صورت دسته‌جمعی در نقاط تعیین شده تور پهن کرده و به صید می‌پرداختند.

ماهیگیران عضو تعاونی پَره از بیمه و سایر حقوق صنفی برخوردار بوده اند اما ساخت موج شکن‌های جدید سبب شده است تعاونی‌ها محل صید خود را از دست بدهند و ماهیگیران پراکنده شوند.

این ماهیگیر ۳۵ ساله همچنین گفته است با از دست رفتن محل صید مشترک، اعضای تعاونی ناگزیر شده‌اند شغل دیگری بیابند یا به طور فردی به عنوان صیاد آزاد بدون بیمه و سایر حقوق صنفی به صید بپردازند؛ کاری که درآمد آن کفاف زندگی شان را نمی‌دهد.

به گفته این ماهیگیر که حسین معرفی شده است، کار به عنوان صیاد آزاد مشکلات دیگری هم دارد: «این کار غیرقانونی است و در مواقعی تورهای ماهیگیران توسط ماموران جمع می‌شود. هزینه خرید مجدد تور و سایر هزینه‌های ماهیگیری باری است بر دوش صیادان آزاد که درآمدشان تنها کفاف شش ماه زندگی را می‌دهد و همه صیادان در ماه‌های غیر صید به مشاغل دیگری می‌پردازند.»

این ماهیگیر اضافه کرده است در چند سال اخیر تعاونی‌های ماهیگیری دیگری هم کارشان به دلایل دیگری به تعطیلی کشیده و نزدیک به ۶۰۰ ماهیگیر موقعیت شغلی خود را از دست داده‌اند.

درباره مشکلات صیادان بیشتر بخوانید

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.